Op bezoek bij Wii U van Nintendo

Waar ik op de vorige pagina uitweek over de games van Nintendo zelf, heb ik het hier over enkele games van andere ontwikkelaars die ook aanwezig waren.

Van de grootste titels die aanwezig waren ben ik begonnen met Zombi U. Die game, die exclusief ontwikkeld is voor Wii U, moet het Survival Horror-genre terugbrengen en zou de Wii U GamePad gebruiken waar hij bedoeld voor is. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik begon aan het spel. Onder begeleiding van een Duitser die Engels probeerde te praten kreeg ik uitleg van het spel. Hij gaf aan dat voorraden minimaal zijn in het spel waardoor je vaak op een andere manier moet kijken hoe je omgaat met verschillende situaties.

Zombi U
Voorzichtig begeef ik mij uit een riool van Londen en zet ik de eerste stappen in de niet-meer-zo-frisse-buitenlucht. Al snel sta ik op een verhoging uit te kijken over twee zombies die zich aan de overkant bevinden. Ik heb maar vijf kogels en aangezien ze nog geen bedreiging vormen besluit ik ze één voor één te lokken zodat ik wel veilig kan oversteken. Ik krijg de tip mijn kruisboog te gebruiken en met een gericht schot doe ik dat. De zombie merkt dit op en komt naar mij toe in een halfrennende pas. Ik sta op een verhoging en de zombie moet dus een trap beklimmen om bij mij te komen. Zombies kunnen trapklimmen maar bovenaan de trap is er een moment waarbij ze erg vatbaar zijn en met een klap van mijn crickethout sla ik een hoofd kapot. De tip van de kruisboog gebruiken is erg handig, want ik heb mijn pijl terug die ik in deze zombie had geschoten.

Een stukje verder stonden vier zombies in een cluster maar één had iets van een gastank op zijn rug. Met het opofferen van één kogel schoot ik niet alleen de gastank kapot, maar ook de vier zombies. Het nadeel is wel dat er niets overblijft dat je kunt gebruiken. Dat voorraden die je tegenkomt schaars zijn is geen leugen. In de demo, die ik een uur heb gespeeld, ben ik maar echt een paar kogels tegenkomen en wat andere dingen. Het ‘erge’ is dat je ook nog eens alles kwijtraakt als je doodgaat. Niet getreurd want er is een manier om alles terug te krijgen.

WiiU

Als je sterft, word je zelf een zombie maar dan wordt een nieuw personage wakker in het veilige gebied. Dit personage ben jij nu en waar je eerst met een 40-jarige autoverkoper speelde, speel je nu met een 18-jarig meisje dat geen baan heeft. Welk personage je willekeurig krijgt aangewezen maakt niets uit voor enige vaardigheden in het spel of invloed op het verhaal. Wat je wel moet doen is eerst op zoek naar waar je bent gestorven om daar ‘jouw’ zombie te doden en zijn spullen terug te pakken en weer jouw eigen te maken.

Sterven is dus wel een straf maar ook niet heel erg want sterven zul je vaak doen. Zombies zitten in hoeken en achter deuren verstopt en vallen je aan zodra ze je zien. Daarnaast is een zombie best stevig en is hij pas na een klap of acht ‘dood’. Als je dus drie of vier zombies bij je hebt kun je zonder vuurwapens redelijk aannemen dat je zult gaan sterven. Het water in rennen heeft geen zin want dan ben je langzaam en omdat je uitrusting niet nat mag worden draag je die boven je hoofd en ben je een makkelijke prooi voor de zombies.

Het gebruik van de Wii U GamePad is geniaal verwerkt in het spel. Als je in je rugzak gaat rommelen dan ga je van het grote scherm naar het kleine scherm van de GamePad. Hier ga je rommelen en doen maar de game gaat niet op pauze. Ga je dus ergens in je rugzak staan rommelen moet je dus altijd je grote scherm controleren op zombies in de omgeving. Ondertussen rommel je in je rugzak en dat brengt een gezonde spanning met zich mee die ik lang niet voelde bij een game.

Naast inventaris beheren en snel wisselen tussen voorwerpen, gebruik je de GamePad ook om de omgeving te scannen. Ook tijdens het scannen van de omgeving gaat het spel gewoon door en zal je continu moeten opletten. Door de omgeving te scannen vind je bijzonderheden die je als personage kunt gebruiken of onderzoeken. Ook kun je zombies scannen die ‘dood’ lijken of ze wel echt dood zijn. Hierdoor kun je je voorbereiden dat ze tot leven zullen komen als je te dichtbij komt. Of je neemt preventieve maatregelen en jaagt een kogel door hun hoofd als je die kunt missen.

Wat me opviel aan Zombi U was dat de game grafisch erg tegenviel, zeker van een machine en ontwikkelaar die Assassin’s Creed III zonder problemen eruit kan gooien. Misschien lag het aan de demoversie maar het viel best tegen. Zombies zijn al niet knap maar deze zagen er van dichtbij slechter uit dan je zou verwachten. Natuurlijk zijn graphics niet alles aan een spel en deze game ademt sfeer en zet het survival horror-genre weer dik op de kaart.

Assassin’s Creed III
Assassin’s Creed III komt naar de Wii U en op deze dag mocht ik met de E3-demo van het spel spelen. De game ziet er fantastisch uit op de console en kan zich duidelijk meten met de PS3- en Xbox 360-versie van het spel. De demo die ik mocht uitproberen was het stuk waarin je met een schip twee andere schepen moet vernietigen en een derde schip onklaar moet maken.

Helaas was het niet mogelijk om op het land een stukje rond te rennen maar op het schip kan ook geklauterd worden. De game voelde goed aan en de besturing met de Wii U GamePad had ik direct onder de knie want die is redelijk gelijk met zijn tegenhangers. Het spelen op de zee zelf was grandioos.

Grafisch ziet het er geweldig uit en de schepen reageren realistisch op de golven die je zult bedwingen. Met kanonnen spelen en schieten voelt erg krachtig aan en dat is leuk. Helaas was de gameplaydemo erg kort en heb ik dus niet kunnen zien wat de Wii U GamePad allemaal in huis heeft voor deze titel.

WiiU

Mass Effect 3
Ook Mass Effect 3 was aanwezig in een zeer korte demo die na enkele minuten afliep. De game zag er geweldig uit en draaide vloeiend op de console. Op de Wii U Gamepad had ik in het midden een kaart en aan weerszijde een keuze uit verschillende krachten die ik kon gebruiken tijdens het spelen.

De klapper was toen één van de promotie-medewerkers aangaf dat ik op de ‘Home’-knop van de Wii U GamePad moest drukken. Binnen een seconde was alles van het grote scherm op mijn kleine scherm. Ben je dus lekker bezig met knallen en moet de vrouw des huizes zo nodig GTST kijken, BAM!, gewoon doorspelen op de GamePad. Mensen die heel erg veel moeite hebben met een klein lettertype zullen die niet de beste feature vinden. Maar Mass Effect 3 volledig kunnen spelen op je GamePad was voor mij een verrassing en zeker een hele toffe feature.

Ninja Gaiden 3
Ninja Gaiden 3 was aanwezig waarbij ik kon spelen met het originele hoofdpersonage van het spel en de speciaal toegevoegde Ayane voor de Wii U-editie. Ik koos voor de laatste en ging aan de slag. Ook deze game ziet er goed uit en speelt vloeiend af. In het midden van de GamePad was een lijst met combo’s te zien waar je heel makkelijk doorheen kunt scrollen en zo nieuwe moves kunt uitproberen.

Aan weerszijden van deze lijst zaten verschillende iconen die je kon aanraken. Bij de één activeer je speciale krachten en bij de ander kun je makkelijk en snel van wapens verwisselen. De ontwikkelaars, Team Ninja, staan bekend om het belangrijk vinden van beweegbare borsten. Dus als Ayane stil staat en je beweegt de Wii U GamePad zullen de borsten van Ayane meebewegen. Bizar maar toch ook best leuk gedaan.

Rayman Legends
Rayman Legends was ook aanwezig met twee speelbare (helaas ook gelimiteerde tijd) demo’s. De eerste was een stukje waarin ik met de GamePad een personage genaamd Murfy bestuur. Andere spelers spelen met andere personages door een level heen en mijn taak als Murfy zijnde was die spelers te helpen.

Met de Wii U Gamepad was het de bedoeling dat ik blokken verschoof, touwen doorsneed, vijanden kietelde of gewoonweg de spelers lanceren naar een ander deel van het spel. De spelers verdienen onderweg punten door ‘Lums’ te verzamelen. Als GamePad-speler kun je deze niet verzamelen maar als jij een speler helpt, en die verdient daardoor Lums, dan verdien jij ook deze punten. Daarnaast zijn er enkele interactieve elementen aan de achtergronden toegevoegd waar alleen Murfy wat mee kan. Hierdoor kan de Wii U GamePad-speler ook zijn punten verdienen en heeft daarbij ook echt het gevoel nuttig te zijn.

WiiU

De andere demo was het bekende muzieklevel waarin Rayman door het level heen rent op maat van een bekend liedje. Als GamePad-speler moet je onderweg als een gek op het scherm tikken om ogen open te laten gaan en extra Lums tevoorschijn te laten komen. Als je lums tegenkomt die er al zijn moet je die weer aantikken om ze een extra waarde te geven. Het muzieklevel is erg leuk gedaan en wordt snel hectisch met meerdere vrienden. Maar ook al is het hectisch, de voldoening als je op volle snelheid door dat level heen rent en monsters ontwijkt terwijl je punten ophaalt blijft geweldig.

Voorlopige conclusie
In het begin heb ik eerlijk gezegd skeptisch te zijn tegenover Nintendo en hun nieuwe console. Na een dag met het apparaat te spelen durf ik te zeggen dat Nintendo hier nu niet een console in handen heeft die al snel stof zal verzamelen voor vele gamers.

De Wii U GamePad voegt echt wat toe maar het is wel afhankelijk van de ontwikkelaar wat er mee gedaan wordt. Nintendo behoudt Motion Controls maar op een veel mindere, subtielere manier en komt de ‘Core’-gamers tegemoet met een controller waarmee je alles kunt doen, de Wii U GamePad. De GamePad wordt door ontwikkelaars op verschillende manieren gebruikt. De toekomst ziet er rooskleurig uit als ontwikkelaars meer leren over het apparaat en zijn mogelijkheden.

De grafische kracht van de Wii U is gelijk aan die van Xbox 360 en PS3. De games die Nintendo klaar heeft staan voor de lancering zijn niet de minste titels en zeker de moeite waard voor mensen die instappen in de consolewereld. Voor mensen die al een Xbox 360 en/of een PS3 hebben staan komt er in het begin ook al zat uit met Nintendo Land en Zombi U aan kop. De andere games zijn natuurlijk al eerder voor andere consoles uitgekomen en mensen moeten zelf beoordelen of er genoeg nieuwe content in zit om het interessant voor hun te maken.