Stronghold: Crusaders 2

FOK!games mocht Matt de Villiers, Lead Programmer bij Firefly Studios enkele vragen stellen. Het team is momenteel druk bezig met Stronghold: Crusader 2.

sc

Stronghold Crusader is voor vele gamers de favoriete game in de serie, wat is de reden dat er pas na twaalf jaar een vervolg komt?

Stronghold Crusader is inderdaad de eerste keuze voor gamers in onze stronghold-gemeenschap maar ook de grote gemeenschap. De gemeenschap die van deze kasteelbouw-sims houdt, is erg klein en als er een nieuwe game uitkomt wordt er vaak met Crusader vergeleken.

De game is ondertussen een culthit geworden en tot zelfs enkele jaren geleden werd de game nog steeds ontdekt. Dat is ook de reden dat we Crusader Extreme in 2008 uitbrachten en Crusader HD in 2012. De vraag naar een vervolg is iets van recentere tijden en dat kwam heel goed uit omdat we ook rond die tijd zelfstandig zijn geworden.

Crus

Jullie financieren het spel deels via Gambitious. Wat gebeurt er als het gestelde doel niet behaald wordt? Of wat als jullie er meer geld aan verdienen dan gevraagd is?
Als we het doel niet behalen zou dat kunnen betekenen dat we geen gesloten bèta kunnen houden en dat extra content die we gepland hebben komt te vervallen of pas na de release uitgebracht kan worden. De game gaat er sowieso wel komen maar mocht de campagne niet lukken dan gaan we de situatie bekijken en naar alternatieven op zoek. Misschien gaan we wel aan de slag met Steam Early Acces.

Mocht het doel wel behaald worden dan zal er extra singleplayer-content toegevoegd worden en als er genoeg geld is krijgt de game een port naar de Mac. Momenteel concentreren we ons op ons hoofddoel.

Dit is de eerste Crusader-game die een 3D-engine bevat. Maakt dit het programmeren moeilijker of juist makkelijker?
Alhoewel het de eerste Crusader-game in 3D is heeft het team al langer ervaring met verschillende projecten met 3D en dat al vanaf Stronghold 2 in 2005. Het maken van 3D-games is een heel andere uitdaging dan de 2D sprite-engines. Beide engines hebben hun eigen ingewikkeldheden en problemen die opgelost moeten worden.

We hebben geluk dat we een licentie hebben op een solide engine waar we momenteel erg bekend mee zijn. Het team werkt nu al zo’n vier jaar met de Vision Engine en weet hoe ze er goede graphics uit kunnen halen zonder in te leveren op performance. En dat is één van de grote verschillen die je zult zien tussen Stronghold 3 en Crusader 2.

Crus

Stronghold Crusader 2 is gebaseerd op een grote standaard RTS-regels. Ooit er over nagedacht iets totaal anders te maken?
Wat grappig dat je dit vraagt. We hebben een redelijk onbekende space RTS uitgebracht in 2003 genaamd Space Colony. De game is toevallig vorig jaar opnieuw uitgebracht als Space Colony HD via GOG.com. Alhoewel de game goed ontvangen is, maakt het de 'cult' in cultstatus echt wel waar maar er was te weinig vraag naar een vervolg op de game.

Alle werknemers van Firefly Studios houden van RTS-games en spelen deze ook grootschalig in hun vrije tijd. Overstappen naar een ander genre zal dus niet zo snel gebeuren. We staan daarnaast wel altijd open voor een nieuwe setting voor onze games en vele ontwikkelaars hebben al aangetoond dat het goed mogelijk is zonder van genre te wisselen.

Kun je ons vertellen wat volgens jou de beste nieuwe feature van de game is?
Boven alles in de game zijn we het meest enthousiast over de AI-personages. De Caliph, Shah, Richard the Lionheart en de vijf andere personages die de game zal bevatten, spelen als echte menselijke tegenstanders.

De een zal meer agressief spelen en jou misschien al in het begin bestormen met toortsdragende slaven. Andere AI-personages zullen misschien terughoudender zijn en eerst een hele basis opbouwen. Het idee is om in plaats van moeilijkheidsgraden te hebben elke AI een eigen persoonlijkheid te geven met zijn sterke kanten en zwakke kanten. Ook heeft de AI verschillende manieren om hun kasteel op te bouwen waardoor het zeldzaam is dat ze twee keer hetzelfde kasteel achter elkaar kunnen bouwen.

Crus

Kun je ons meer vertellen over een opkomende feature die nog niet bekend is?
Ik kan jullie een hint geven. Naast de tutorial- en crusader-campagne zal er ook een derde singleplayercampagne zijn. We kunnen de details nog niet bekendmaken maar het zal qua lengte gelijk zijn aan de Crusader-campagne. Daarnaast zal de campagne speciaal aanvoelen voor de spelers van het originele spel maar waarom dat is moeten jullie afwachten.

Matt VilliersMatt de Villiers