Cassidy en Da Costa winnen enerverende Formule E-races op Tempelhof Berlijn

Voor de liefhebber van close racing kijken we even terug op het weekeinde. Op voormalig vliegveld Tempelhof in Berlijn stonden twee races in de Formule E op het programma, wel zonder Nederlanders: Nyck de Vries en Robin Frijns hadden beiden verplichtingen in het World Endurance Championship op Spa-Francorchamps.

Race één
Op poleposition stond Edoardo Mortara in de Mahindra, naast Penske-coureur Stoffel Vandoorne. Diens teamgenoot Jean-Eric Vergne stond op de derde plek, voor Sergio Sette Camara (ERT), Maximilian Günther (Maserati), kampioenschapsleider Pascal Wehrlein (Porsche), Lucas di Grassi (Abt), Antonio Felix da Costa (Porsche) en de Jaguars van Nick Cassidy en Mitch Evans.

Mortara behield de leiding bij de start, voor Vandoorne en Sette Camara, die Vergne verschalkte. Wehrlein knokte zich naar voren en pakte zelfs al snel de leiding met een mooie aanval op de twee Penskes, alvorens zijn eerste Attack Mode te pakken en de Penskes weer voorbij te zien gaan.

Na een kwart van de race zorgde Joel Eriksson voor een safety car-situatie: de vervanger van Robin Frijns kwam stil te staan. Da Costa werkte zich vervolgens naar de leiding, maar in het Attack Mode-geweld kwam ook Evans even op kop rijden. Een crash van Günther, dik tien ronden voor het einde en strijdend om plek zeven, zorgde voor een nieuwe safety car-situatie.

De boel was door de Attack Modes flink door elkaar geschud en bij de herstart was het Evans die op kop reed, voor Wehrlein, Oliver Rowland, Da Costa en Vergne - Dennis kwam kort na de herstart vanaf plek vijf binnen met schade. In een uiterst chaotische slotfase, passend bij de hele race, pakte Cassidy de leiding en hij wist als eerste eindelijk een echte voorsprong te pakken op weg naar de winst, voor Vergne en Rowland.

Race twee
Poleposition was voor Jake Dennis in de Andretti, naast de Jaguar van Nick Cassidy. Op rij twee stonden met Norman Nato en Mitch Evans twee dezelfde auto's, gevolgd door de Maserati van Maximilian Günther, Pascal Wehrlein in de Porsche, Edoardo Mortara (Mahindra), de Penskes van Stoffen Vandoorne en Jean-Eric Vergne en Antonio Felix Da Costa's Porsche.

Cassidy kende een uitstekende start en pakte de leiding, voor de wederom zeer sterk vertrokken Wehrlein, Dennis, Nato, Evans en Da Costa. Die had een heerlijk tempo te maken en na tien ronden reed hij zelfs op kop, terwijl ook teamgenoot Wehrlein in zijn kielzog mee kwam naar de tweede plek. De Jaguars van Cassidy en Evans reden er achter, Oliver Rowland was van de zestiende plek opgeklommen naar plek vijf.

Een schuiver van Günther bracht de safety car na elf ronden naar buiten, net op het moment dat leider Da Costa de Attack Mode actief had en die dus niet kon gebruiken. Na de herstart was het weer volle bak knokken, waarbij de posities voorin om de bocht weer veranderden. De safety car moest even later opnieuw de baan betreden: Sascha Fenestraz en Nato kwamen onzacht met elkaar in aanraking.

Met Da Costa, Rowland en Cassidy voorop ging men weer verder en Da Costa wist dat vast te houden. Cassidy reed naar de tweede plek, Rowland won de felle eindstrijd om de derde plek van Wehrlein en Dennis.