Op bezoek bij Wii U van Nintendo

Of ik op een maandag naar Frankfurt wilde vliegen om op het hoofdkantoor van Nintendo te spelen met een Wii U? Mijn antwoord was een volmondige JA! Wie mij kent weet dat ik geen Nintendo-consoles heb of bespeel en over de Wii U was ik eigenlijk best wel skeptisch. Maar ik kan je nu al vertellen dat Nintendo met Wii U echt wat anders doet dan anders en ik nu ook de potentie inzie van de Wii U GamePad.

wiiu

De gamedag begon op het hoofdkantoor in een ruimte met twee games speelbaar: Nintendo Land en New Super Mario Bros. U. Beide games zijn van Nintendo zelf en zijn ook de eerste games die ik ga bespreken.

Nintendo Land
Zoals velen al weten is Nintendo Land een verzameling mini-games die je alleen of met vrienden kunt spelen in verschillende modi. Ik mocht mijn handen leggen op vijf van de games die in de collectie zitten.

Als eerste heb ik Metroid Blast gespeeld dat ik mocht uitproberen in twee verschillende modi. Eerst gingen we aan de slag in de competitieve modi van het spel. Hier nemen twee mensen met klassieke Wii-controllers het op tegen degene met de GamePad. Deze laatstgenoemde bestuurt het vliegtuig van Samus en moet de twee spelers, gekleed in Metroid-pakken, neerschieten. De twee andere spelers moeten het schip uit de lucht schieten. De gameplay is simpel en snel op te pakken maar omdat de besturing van het schip met de Wii U GamePad zo nieuw en wennen is, zul je met vrienden snel merken dat degene met de Wii U GamePad al snel de sjaak is en veel potjes zal verliezen.

In de co-operatieve modi van het spel is het juist tegenovergesteld. Hier werken de drie spelers samen om alle vijanden die in rondes tevoorschijn komen te doden. Omdat de meeste vijanden op de grond tevoorschijn kwamen had het vliegschip hier weer een goed voordeel en was dus ook superieur in vergelijking met de grondtroepen. Het is leuk dat, wanneer je in de penarie zit, je aan het schip kunt hangen en je vriend je kan redden. Omgekeerd kan het ook en kun je elkaar behoorlijk pesten in het spel waardoor rare situaties ontstaan.

Wii U

Na Metroid Blast zijn we aan de slag gegaan met Mario Chase. In deze game is degene met de GamePad Mario en hij moet zich verstoppen in een level. Vier andere spelers zien niet waar Mario zich heeft verstopt en moeten aan de hand van een afstandsmeter de loodgieter zoeken en vangen. De speler met de GamePad ziet de andere spelers op zijn scherm en weet dus welke kant hij niet op moet rennen. Deze mini-game was de beste aanwezig en vooral door de simpele gameplay en de chaos die het creëert als je dit met vijf mensen speelt. Omdat iedereen op zijn eigen gedeelte let ga je vanzelf naar elkaar schreeuwen als je Mario ziet en het wordt echt spannend als je met zijn vieren de Italiaan achterna rent.

Zelda was ook aanwezig met The Legend of Zelda: Battle Quest. In deze game lopen spelers door een ‘on rails’-level waarbij degene met de GamePad een boog heeft en richt en schiet door de GamePad te draaien. Voor GamePad-spelers is het een best grappig spelletje maar voor de andere spelers is het niet veel meer dan knoppen indrukken en wachten tot je de Wii U GamePad kunt gebruiken.

Naast Zelda waren ook de bekende Pikmin aanwezig in Pikmin Adventure. In deze game bestuurt de persoon met de GamePad het personage van Olimar en de andere personen spelen met grotere Pikmin. Samen moeten de spelers verschillende obstakels overkomen en monsters verslaan. De kleine Pikmin leken in deze game geen rol te spelen en alles draait om de spelers die samenwerken.

Wii U

Als laatste was ook Balloon Trip Breeze aanwezig. In deze game moet de speler een Mii-personage hangende aan enkele ballonnen door een level heen begeleiden. Door met je stylus over het scherm van de GamePad te strepen creëer je een windvlaag die het personage over het scherm heen doet laten vliegen. Natuurlijk is dit niet alles en moet je op een gegeven moment verschillende obstakels ontwijken wordt de game moeilijker en is precisie het sleutelwoord.

Met Nintendo Land heeft Nintendo een zeer goede launchgame te pakken. De minigames tonen goed de mogelijkheden van de Wii U GamePad maar betrekt daarnaast ook nog eens je vrienden bij de spellen en dat zorgt er voor dat de minigames erg leuk zijn om te spelen.

New Super Mario Bros. U
Natuurlijk is een Nintendo-console niks zonder één van de bekendste, zoniet het bekendste gamepersonage dat er is: Mario. In de demo die ik mocht spelen moesten de spelers van het spel zo snel mogelijk van het begin van een level naar het einde komen. De linkerzijde van het scherm ging langzaamaan mee tot heel snel waardoor het tempo opgevoerd wordt. Degene met de Wii U GamePad kon blokjes plaatsen in het level als extra platformen voor de spelers die door het spel heen moeten rennen. Daarnaast kon de GamePad-gebruiker ook vijanden aantikken om ze makkelijker verslaanbaar te maken voor de spelers in het level.

Wii U

Van wat ik heb kunnen spelen moet ik eerlijk zeggen dat ik lichtelijk teleurgesteld ben. De game ziet er geweldig uit, het Mario-gevoel is duidelijk aanwezig maar het gebruik van de Wii U GamePad bij deze game is minimaal. Zeker als je kijkt naar een vergelijkbare titel in Rayman Legends die de Wii U GamePad veel uitgebreider gebruikt. Misschien zitten er meer features verstopt in de Mario-game en moeten die nog tevoorschijn komen maar zover ik heb kunnen ervaren was het er niet.

Naast deze twee ‘Nintendo’-games waren er ook games van andere ontwikkelaars aanwezig. Op de volgende pagina kun je mijn ervaring lezen met Assassin’s Creed III, Zombi U, Mass Effect 3, Ninja Gaiden 3 en Rayman Legends.