7: Beste sterfscènes

Hoofdpersonen, vijanden, onschuldigen, schuldigen, kinderen, dieren en nog heel veel meer personages vinden de dood in verschillende games. Enkele FOK!games-redacteuren kijken naar zeven sterfscènes uit verschillende games en geven hun mening. Was het goed, slecht, dramatisch, tranentrekker of heel wat anders? Lees het hieronder.

sterf

  Game: Mass Effect 3
  Platform: Windows, PlayStation 3, Xbox 360
  Redacteur: ROFLOL


Mordin, onze vriendelijke salarian is eigenlijk nooit echt een van mijn favoriete personages geweest. Ondanks zijn geniale moment in Mass Effect 2 waar hij gaat zingen, heb ik Mordin altijd een raar personage gevonden. Dit is geheel omgedraaid in Mass Effect 3, gezien het doel dat hij wil bereiken uiteindelijk geweldig mooi in beeld is gebracht. En dat hij dan doodgaat, so be it, rust in vrede Mordin.

In Mass Effect 3 is het Mordin die ervoor moet zorgen dat de Krogan weer een toekomst hebben, waarvan dit alleen mogelijk is dankzij een geneesmiddel dat gemaakt is door Mordin. Terwijl de toren waarin Mordin en Shepard op instorten staat, blijft Mordin stug volhouden dat dit gedaan moet worden. Het lukt Shepard uiteindelijk niet om Mordin te overtuigen om weg te gaan. Nee, Mordin moet het doen en neemt afscheid van Shepard. Terwijl Mordin ervoor zorgt dat het geneesmiddel verspreid wordt over Tuchanka, neuriet hij nog even zijn lied. Aan de ene kant zorgen we hier dus voor een goed einde voor Tuchanka en de Krogan, maar verliezen we ook een geweldig personage. Once again, rust in vrede, gezien ik bijna met tranen in mijn ogen zat te kijken naar mijn tv. Dit zijn een van de vele prachtige momenten in de game, die veel gamers nog wel eens vergeten na alle heisa over het einde. Voor gamers die nog hier nog niet verdrietig van worden, het kan zelfs nog erger. Check dan eens het gedeelte waar Shepard Mordin zelf vermoordt, sterf in hel Shepard!

  Game: Tales of Graces F
  Platform: PlayStation 3
  Redacteur: Isai


Wat maakt een memorabele sterfscène? Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat het onverwacht, heroïsch én prachtig weergegeven is. Sophie heeft al deze dingen in haar sterfscène in Tales of Graces f.

Sophie en haar vrienden zijn een grottenstelsel aan het doorzoeken, op zoek naar een andere vriend, Richard, als ze per ongeluk op iets groters stuiten dan dat ze verwacht hadden. Haar dood is volkomen onverwacht. Het is tenslotte niet elke dag dat één van de hoofdpersonen al een sterfscène heeft in de eerste 10 uur van een game. Het is heroïsch, want ze geeft haar leven om haar vrienden te redden. En het is prachtig vormgegeven in de animé-stijl die zo typerend is voor Tales-games.

  Game: Gears of War 3
  Platform: Xbox 360
  Redacteur: SolidDS


Wat deze scène en het personage Dominque Santiago a.k.a Dom zo speciaal maakt is de opbouw die in Gears Of War 2 begint met een zoek tocht naar zijn vrouw Maria met alle gevolgen van dien en de psychologische problemen waarmee Dom in Gears Of War 3 worstelt die hem vervolgens naar het onvermijdelijke einde brengen.

Het team van Macrus en Dom verkeren in grote problemen zonder enige kans op ontsnappen. Op dat moment realiseert Dom dat er maar één uitweg is om zijn team en beste vriend te redden. Door de tanker op te blazen en zichzelf op te offeren kan hij eindelijk vrede vinden en Maria tegemoet komen aan de andere kant.

  Game: The Darkness II
  Platform: Xbox 360, PlayStation 3, Windows
  Redacteur: StefanW


Praktisch elke zichzelf respecterende game heeft wel een sterfscène. De een nog bloederiger dan de ander. Het is dan bij mij ook juist niet de dramatiek of de hoeveelheid bloed die een sterfscène gedenkwaardig maakt. Het is vaak meer het moment waarop en wie er sterft. Vaak zijn dat namelijk de onverwachte wendingen. Het belangrijkste vind ik persoonlijk de laatste zin. Onder het motto: "Het gaat er niet om wat je doet, maar wat je zegt."

Een combinatie van deze twee is voor mij toch wel de dood van Darkling in The Darkness II. Sowieso is Darkling een soort held van mij geworden door zijn gedrag (heerlijk om hem een neergehaalde vijand te zien onderplassen) en door zijn constante bijnaam monkey voor Jackie. Terwijl Darkling Jackie uit zijn mentale gevangenis in het psychiatrisch centrum redt, zie je hem de trap op rennen. Opeens hoor je een knal en Darkling valt dood van de trap. Maar dit is toch het donkere wezen dat Jackie moet redden? Oké. En zijn laatste woorden zijn al even volledig passend bij het personage als ze briljant zijn. "I had a good run, knew the risks, made my choice. I'm gone for good this time. Good luck monkey. Try not to fuck it up, eh?"

  Game: Red Dead Redemption
  Platform: PlayStation 3, Xbox 360
  Redacteur: Dr.Mikey


Stel je voor: je bent een grote stoere cowboy, maar dit tegen wil en dank. Je zou veel liever je bandietenleven achter je laten en als boer op je eigen ranch leven met je vrouw en kind. Nadat je verraden wordt door je bendeleider, kun je je droom verwezenlijken. Dan komt de lawman. Er staat een prijs op je hoofd. De lawman heeft je vrouw en kind gevangen. Daar gaat je beloofde leventje,
tenzij jij ervoor zorgt dat je alle ex-bendeleden uit de weg ruimt.

Jij bent John Marston in Red Dead Redemption en je gaat op weg. Deels uit wraak op Dutch, de oud-bendeleider, maar voor een groot deel om je vrije leven terug te kunnen krijgen. Vervolgens begint een prachtig verhaal dat je over de prairies van het Wilde Westen tot de revolutie in Mexico brengt en waar je uiteindelijk in het hoge noorden komt om Dutch een kopje kleiner te maken. Dit doe je
allemaal met je gezin in je achterhoofd. John Marston is een man die maar één ding wil en dat is op zijn eigen ranch gelukkig zijn. Als je met Dutch afgerekend hebt, mag je eindelijk naar huis. Terwijl er prachtig muziek speelt, rijd je op je paard langzaam terug naar je eigen ranch... Je denkt, ik kan eindelijk gelukkig zijn met vrouw en kind. Dan blijkt weer: never trust the law!

Wanneer je dan een tijdje met je gezin gelukkig leeft als farmer slaat het noodlot toe. De politici in Amerika willen af van alle outlaws, dus ook John. Ondanks dat hij ze zo heeft geholpen, blijft hij een outlaw. Wanneer ze op de stoep staan, weet hij dat zijn laatste uur heeft geslagen. Hij is verraden door de mensen die hij heeft geholpen. Een peloton van agenten staat je op te wachten. Je stuurt je
vrouw en kind snel weg op een paard. Zelf blijf je achter in de schuur, wetende dat ze achter de deur staan. Dan doe je de deur open en, tegen beter weten in, probeer je nog terug te schieten. Tevergeefs kun je met je bullet time niet op tegen zo veel man. "Bury Me Not on the Lone Prairie", klinkt het even later als vrouw en kind je begraven. Als je later met zoon Jack Marston het juiste optionele einde kiest, zit er nog een soort eerwraak aan verbonden.

Red Dead Redemption is een geweldige game met een zwaar onverwachts emotioneel einde. Het is een onvergetelijke sterfscène die je als gamer nooit meer vergeet.

  Game: Heavy Rain
  Platform: PlayStation 3
  Redacteur: Notorious_Roy


Madison Paige, de journaliste uit Heavy Rain, is de Origami Killer op het spoor en als ze bij hem binnen is heeft de beruchte crimineel haar door en houdt haar onder schot. Madison wordt opgesloten en het huis wordt in de hens gezet zodat het geheim bewaard blijft.

Madison laat het er echter niet bij zitten en gaat op zoek naar een uitweg. Langs brandende meubels en via verschillende kamers komt ze uiteindelijk bij een open raam. Langzaam kijkt ze naar buiten en ziet ze dat het behoorlijk hoog is. Vermoedelijk zal ze de val niet overleven...

Aangezien het een videogame is druk ik toch op het knopje springen en Madison springt het raam uit, haar vrijheid tegemoet. Twee tellen later valt ze te pletter op het trottoir. Momenten lang verwacht ik dat ze langzaam bij bewustzijn komt en de val toch overleefd heeft. Helaas gebeurt het niet. Madison blijft liggen, haar dood tegemoet gesprongen door een simpele druk op de knop van mij.

Ik was nog nooit zo verbouwereerd voor een videogame. Sorry Madison!

  Game: Prison Break: The Conspiracy
  Platform: PlayStation 3, Xbox 360, Windows
  Redacteur: wc-eend

Ik kreeg deze game in mijn handen geduwd door mederedacteur WesleyB. Het sarcasme droop ervanaf toen hij aangaf dat de game geweldig was en ik hem moest spelen. In een lui weekend volgde ik zijn advies op en speelde ik het spel van begin tot einde. In de game speel je Tom Paxton die in de gevangenis is als undercoveragent voor 'The Company'. In deze gevangenis moet hij de bekende hoofdpersonages uit de televisieserie in de gaten houden.

Niet alles is zoals het lijkt en het blijkt dat je er ingeluist gaat worden. Op het einde van het spel ontsnap je en trek je een bewakerskloffie aan. Jouw eigen baas uit The Company is ook undercover de gevangenis ingegaan om jouw leven en dat van de hoofdpersonages uit de serie te beëindigen. Na een vuistgevecht op het dak is alles voorbij voor je het weet, nadat ze jouw baas aanzien voor een gevangene die wil ontsnappen. Gelukkig maar dat het voorbij is, want heel veel langer had ik deze game niet aangekund.