De grote games canon - deel 2

<\/center>
Na het succes van de Magnavox Oddysey en Atari\\\'s Pong kwamen er veel eerste generatie consoles die het concept uitbreidden, maar het was wachten op de volgende stap. In 1978 was daar de kaskraker Space Invaders. Dit spel bracht de volgende generatie games aan de man, en luidde de gouden eeuw van de arcade games in. Mede dankzij het succes van deze game raakte de ontwikkeling van videogames in een stroomversnelling.

Het concept van arcadegames brak goed door rond 1978. Waar de apparaten daarvoor in bowlingbanen en bars stonden, doken er nu overal arcadehallen op in Noord-Amerika en Japan. De technologie was ver genoeg om redelijke graphics te leveren, en ook geluidseffecten (voice!) waren al snel niet meer weg te denken. Namco, Atari, Taito, SNK, Sega, Capcom, Konami en Nintendo hebben hun bestaan grotendeels te danken aan deze tijd waarin de arcade-hallen een belangrijke plek innamen in de Amerikaanse en Japanse cultuur van de late jaren zeventig tot midden jaren tachtig.

Het geheel begon op gang te komen toen de processor (CPU) beschikbaar werd voor het gebruik in games. Hierdoor konden spellen plotseling veel meer in vergelijking met spellen zoals Pong en de Magnavox Odyssey, die het nog helemaal zonder CPU of software moesten doen.

Zo was daar in 1978 Space Invaders uit de handen van Tomohiro Nishikado. De waarde van het spel werd herkend waarna in Japan Taito en in de VS Bally Midway de apparaten begonnen te produceren. Space Invaders is het spel waardoor de consument kennis maakte met de gedetailleerde plaatjes, actie en relatief complexe gameplay van de nieuwe generatie videogames. Het spel was zo\\\'n groot succes dat er een tekort in Yen munten ontstond in Japan omdat deze allemaal in de aparaten gegooid werden. Naast de technische innovatie was het ook het eerste spel waarbij de speler kon spelen totdat hij \\\"af\\\" was, terwijl spellen daarvoor altijd met een min-of-meer tijdlimiet werkten. Hierdoor was het spel ongehoord verslavend; hoe beter je was, hoe meer waar je kreeg voor je geld. Dit spel was grotendeels verantwoordelijk voor de gouden eeuw van arcade-games. Deze “eeuw” duurde net vijf jaar, maar had een enorme impact op de gamesindustrie.

Andere bedrijven grepen het bewezen succes van Space Invaders aan om zelf iets op de markt te brengen. Waar sommigen succes hadden met het kopiëren van het basisconcept (Galaxian, Galaga), werd er ook druk geïnnoveerd. Door het (financiële) succes van de kasten werd er flink geïnvesteerd en al snel schoten arcade-kasten de populaire spelconsoles zoals de Atari 2600 voorbij in rekenkracht en mogelijkheden.

In 1980 begon het storm te lopen met spellen zoals BattleZone en Pac-Man. Nintendo bracht in 1981 Donkey Kong uit waarin gamers voor het eerst met het besnorde figuurtje konden rondlopen die we nu kennen als Mario. In nog geen vijf jaar tijd evolueerde de markt van de simpele twee-kleuren afbeeldingen van Space Invaders tot full-color scrolling shooters zoals Xevious en uiteindelijk de full motion videobeelden van spellen als Dragon\\\'s Lair. Ook de kasten werden steeds geavanceerder, met lightguns, complexe besturingsmethoden en multiplayerkasten.

De gouden eeuw van de arcade-games kwam tot een einde toen de markt verzadigd raakte, en de spelconsoles hun technische achterstand inhaalden. De kwaliteit van de spellen kelderde snel, en dit was één van de grootste factoren die leidde tot de video game crash van 1983. Tegenwoordig zijn de arcade-hallen dun gezaaid, en overleeft de markt vooral door groot opgezette systemen waar geen spelconsole-alternatief voor is. In Japan zijn fysieke en ritmegames zoals Dance Dance Revolution nog onverminderd populair, en daar zal je als één van de weinige plekken nog ouderwets drukke arcadehallen aantreffen.

De meeste hallen verdwenen begin jaren negentig, en het gouden tijdperk van arcade-hallen was al jaren voorbij. Waarom zou je nog op pad gaan als je met een druk op de knop ook vanuit je luie stoel kan gamen? In de tijd van 360s, Wii\\\'s en PS3-consoles lijkt het erop dat de spelconsoles de arcade-games hebben overleefd. Het MAME-project en de grote vraag naar klassieke kasten wijst er echter op dat deze oudjes nog zeker niet vergeten zijn.

Arcade games door de jaren heen, van 1978 tot 1983:


<\/center>