De grote games canon - deel 2

<\/center>
Zork was n van de eerste adventure-games. Het spel is volledig tekst-gebaseerd, de speler geeft commando’s waar het spel op reageert en nieuwe opties aan je voorlegt. Latere delen van Zork zijn ook voorzien van graphics.


<\/center>
De allereerste versie van Zork werd tussen 1977-1979 geschreven op een DEC PDP-10 computer door Tim Anderson, Marc Blank, Bruce Daniels en Dave Lebling, welke alle vier behoorden tot de MIT Dynamic Modelling Group. Het woord “Zork” werd in die tijd door hackers gebruikt voor een programma dat nog niet af was. De makers hadden het spel Dungeon genoemd, maar tegen de tijd dat het uitkwam was de naam Zork al helemaal geaccepteerd en is deze hierom niet meer veranderd.

Drie programmeurs van de originele Zork richtten in 1979 samen met een paar medestudenten Infocom (welke later werd opgekocht door Activision) op. Zij namen de DPD-10 versie van Zork over en splitsten deze in drie delen (Zork I-III). Deze trilogie werd uitgebracht op de toen meeste populaire systemen waaronder de Apple II, Commodore 64, Atari 8-bit family, de TRS-80 en de IBM PC. Er werd een speciale virtuele machine gemaakt om Zork I te kunnen draaien, welke de naam Z-machine kreeg. Zork zelf was geschreven in ZIL, wat staat voor “Zork Implementation Language”. De reden om Zork op te splitsen in drie delen was omdat, in tegenstelling tot de PDP, de thuiscomputers niet genoeg geheugen en schijfruimte hadden om het complete spel te kunnen draaien. Tijdens het opsplitsen is er wel meer content toegevoegd om ieder deel een volwaardig op zichzelf staand spel te maken.



<\/center>
Zork speelt zich af in een groot ondergronds labyrint dat deel uit maakt van de “Great Underground Empire”. De speler is een naamloze avonturir met als doel het vinden van de schatten in het ondergrondse gangenstelsel en weer levend terug te keren. Tijdens het avontuur kom je vele monsters tegen waaronder de “grues”. En van de bekendste locaties in Zork is de Flood Control Dam #3, welke terug keert in alle drie de delen. Zork onderscheidde zich in het genre door een diepe goede verhaallijn en het geraffineerde herkenningsysteem voor de text commando’s. Dankzij Zork zijn veel mensen in aanraking gekomen met het adventure-genre en hebben vele andere adventure-games het licht gezien.