De grote games canon - deel 2

Tegenwoordig is online gaming niet meer weg te denken uit het leven van een gamer. De wortels van online games, en MMORPGs in het bijzonder, liggen in de Multi-User Dungeon of simpelweg MUD. Maar hoe is deze tak van gaming ontstaan?

Eind jaren zeventig werden de eerste MUDs ontwikkeld, voornamelijk in Europa. MUDs werden in de meeste gevallen ontwikkeld op netwerken van academische instellingen door studenten. In 1978 was de eerste MUD klaar, ontwikkeld door Roy Trubshaw en Richard Bartle op de universiteit van Essex. De term Multi-User Dungeon was eigenlijk een verwijzing naar de game Dungeon voor het Fortran-systeem, een port van de game Zork voor de PDP-10. Maar al snel werd de game gevolgd door meerdere MUDs.

Door de beperkingen van computersystemen toen werd de gamewereld om je heen omschreven. Elke NPC, elk voorwerp van interesse en een algemene beschrijving van wat jouw personage zag werd omschreven. Elke actie die je wilde uitvoeren moest je intypen met speciale commando\'s. MUDs speelden voornamelijk in fantasy-werelden met elven, trollen, draken en koene ridders in glimmende harnassen. Deze eerste MUDs werden vooral door studenten met een passie voor coding en gaming geschreven, zonder de intentie er geld aan te verdienen.

De eerste commerciële MUD verscheen in 1983; Sceptre of God voor de IBM XT. Dit was een port van de game Milieu voor het CDC Cyber-systeem. Het aantal spelers was groter dan men gewend was van MUDs; tien tot zestien man konden tegelijk inloggen op de game, terwijl eerdere MUDs slechts vier tot zes spelers ondersteunde.

In 1988 verscheen Monster, een MUD die spelers niet alleen liet rondlopen in de wereld, maar ook zelf puzzels en kerkers liet maken, die andere spelers dan weer konden spelen. Dit leidde tot de ontwikkeling van TinyMUD in 1989, dat op zijn beurt weer leidde tot de eerste MUD met een sterkere focus op het game-element; LPMUD. In 1989 werd ook Avalon uitgebracht, de eerste MUD die gebruik maakte van een object georiënteerde aanpak, iets wat nu nog altijd gebruikt wordt in videogames.

Avalon ondersteunde zestien modemconnecties en de game werd dermate populair dat men in 1992 een tweede server in Noord-Engeland plaatste om de inbelkosten voor de spelers enigszins te drukken. In 1993 kregen de spelers de mogelijkheid om zonder inbelkosten te spelen door in het kantoor te spelen waar Avalon draaide, iets wat bekend werd als Hostplay. In 1994 werd het oude MUD-concept overboord gezet en werd Avalon aangesloten op het internet.

Internet bleek een uitkomst te zijn voor MUDs. De gemiddelde MUD had zo’n dertig tot vijftig actieve spelers op een willekeurig moment, maar één MUD stak boven alles uit in Europa; Legend of Terris. Deze game werd door AOL Europe gehost en kon rekenen op zo’n tweeduizend tegelijk ingelogde spelers, met een piek van 2544 users. Wereldwijd was Gem Stone III echter de onbetwiste nummer 1 met zesduizend tegelijk ingelogde spelers.

Tegenwoordig worden MUDs nog altijd gespeeld, sommige web-based, sommigen via een TelNet-verbinding. Maar ze hebben ook onmiskenbaar aan de wieg van de MMORPGs gestaan. Veel concepten die in MUDs bedacht waren, worden nu nog altijd in games als World of Warcraft gebruikt, zoals bijvoorbeeld Raid-dungeons; delen van de wereld waar je niet door heen kunt zonder een groep andere spelers.