Palou wint chaotische IndyCar-race op Laguna Seca

Voor de liefhebber keren we nog even terug naar de zondagavond en wel naar Californië. Op het befaamde circuit van Laguna Seca werd weer geracet in de IndyCar Series en die race stond uiteindelijk bol van de herstarts en daarmee ook best wel wat spanning.

Op poleposition stond Alex Palou, met Kyle Kirkwood naast zich. Felix Rosenqvist en Colton Herta vormden rij twee, voor Alexander Rossi, Christian Lundgaard, Scott McLaughlin, Romain Grosjean, Pato O'Ward en Scott Dixon - Rinus van Kalmthout moest het doen vanaf de twintigste plek.

Met zoals gebruikelijk een amateuristische start begon de race, waarbij Kirkwood in de openingsronde al de leiding pakte. Van de toppers was Rossi de eerste die een nieuw setje zachte banden kwam halen, Rosenqvist kwam even later juist een nieuw setje harde banden pakken.

Kirkwood, Herta en Lundgaard kwamen na 25 van de 95 ronden ook binnen voor zachte banden, maar ze kwamen achter Rossi de baan op. Een ronde later kwamen ook Palou, Dixon en Grosjean banden halen, terwijl Lundgaard in gevecht met McLaughlin het grind in werd geduwd en een half reclamebord op zijn voorvleugel oppikte.

Ruim achter Rossi werd hard gevochten en waren het Kirkwood én Herta die Palou verschalkten. Na ruim een derde van de race ging het achterin flink fout voor Luca Ghiotto, die de bandenstapels in knalde en daarmee voor een neutralisatie zorgde.

Onder geel werden er flink veel pitstops gemaakt, maar niet door Palou, die zo de leiding pakte. Met Palou, O'Ward en Grosjean voorop konden we vervolgens door, Rossi en Kirkwood - de voorsten van de stoppers - begonnen er vanaf de vijftiende en zestiende plek weer aan.

Kort na de herstart kwam Nolan Siegel vast te staan in het grind, waardoor de neutralisatie gelijk weer terug was. Dit keer weinig stops en we konden door met Palou, Grosjean en O'Ward voorop, terwijl O'Ward na iets minder dan 50 ronden de eersten van hen was die nieuwe zachte banden kwam halen.

Grosjean kwam een ronde of acht later nieuwe zachte banden halen, Palou kwam nog een ronde later binnen voor eveneens zachte banden. Herta ging er op zijn harde banden zo voorbij en ook Rossi kwam voor Palou terecht, maar die begon op tempo te komen en ruim dertig ronden voor het einde nam hij Rossi weer te grazen, kort daarop gevolgd door een succesvolle aanval op de leidende positie van Herta.

Niet lang daarna kwamen onder meer Herta en Rossi binnen voor hun in principe laatste stop, niet veel later gevolgd door Palou, die harde banden kwam halen. Een paar ronden later spinde Armstrong in gevecht met Lundgaard, waarna de raceleiding besloot te wachten met de caution tot leider Newgarden in de pitstraat stond, zodat hij niet terugzakte tot achter in het veld.

Na een korte onderbreking konden we door met Palou, mazzelaar Newgarden en de daardoor tamelijk gefrustreerde Herta en Rossi in de top-4. Bij de herstart schoof McLaughlin na een overenthousiaste actie op teamgenoot Will Power door het grind, Newgarden overkwam niet veel later ook zoiets en zakte naar de vijfde plek.

Een geplofte motor voor Jack Harvey onderbrak de actie weer even, maar daarna konden we door en was het Palou die bijna de controle over zijn auto verloor bij de start; Herta kon er nét niet van profiteren. Ook dit keer duurde het allemaal niet lang: Kyffin Simpson spinde nadat Agustin Canapino hem een lekke band tikte en Graham Rahal kon hem onmogelijk ontwijken.

Dit keer bleef het voorin redelijk rustig na de herstart en zo reed Palou naar de overwinning én de leiding in het kampioenschap. Herta werd derde, voor Rossi, Grosjean en Kirkwood - Newgarden ging nog maar eens het grind in, Van Kalmthout viel met technisch malheur uit.