Blu-ray: Planet Earth II

Natuurfilms. Voor sommigen is het een manier om eens een heerlijke avond thuis te hebben en voor andere mensen is het de oplossing voor de stress van alledag en dus ook om lekker tot rust te komen. Wij bij FOK! zijn er ook fan van en het is dan ook een genot om er weer een op de mat te krijgen: Planet Earth II was eerder al op tv te zien bij de BBC, en is nu in huis te halen.

Allereerst zijn de beelden weer prachtig. Hier in Nederland was de EO verantwoordelijk voor het uitzenden van deze parel en er werd dan ook in ruime getalen naar gekeken. Natuurfilms blijven van alle tijden en weten elke keer weer een groot publiek te trekken. Hier excelleert de BBC waarschijnlijk in, om deze films zo toegankelijk mogelijk te maken voor dat grote publiek, inclusief de kleintjes die meekijken met papa en mama en daardoor voor de eerste keer kennis maken met de wondere buitenwereld in verre landen. Die toegankelijkheid is ook de sleutel tot het succes van de huidige natuurseries. Waren het vroeger misschien nog de saaie filmpjes die verplicht gekeken werden tijdens de biologieles, nu doen ze niet meer onder voor een flinke Hollywood-productie.

De serie is opgedeeld in zes afleveringen van elk een klein uur. De vlakken die geraakt worden zijn enigszins een terugkomend fenomeen voor de BBC. Zo is er een aflevering over de Jungle, maar vanzelfsprekend ook over de Woestijnen. Opvallend is de aflevering over de Steden, een plek die de meeste natuurseries eigenlijk altijd overslaan maar ook een rijke natuur blijkt te bezitten. De afleveringen zijn verdeeld over twee discs en het is dan ook erg aanlokkelijk om de serie aan te zetten en voorlopig niet meer van de bank te komen. Als daarna de making of bekeken wordt, waarin Sir Attenborough nog eens haarfijn uitlegt wat de kracht van de natuur is, kan dit alleen maar warme gevoelens brengen. Er is eigenlijk maar een persoon om dit te doen blijkt maar weer eens.

Planet Earth II is zoals gezegd uitermate geschikt voor een groot publiek, en zeker om in de vakantie eens lekker mee weg te dromen. De combinatie van de warme stem van Attenborough en de prachtige beelden maken het tot een ware reis door een groot aantal uithoeken van deze prachtige planeet. Zeg nou zelf, is het niet heerlijk om hier lekker bij weg te dromen op een koude dag als deze?