Blu-ray: Tenet

Zelden wordt een film in zoveel geheimzinnigheid gehuld dan Tenet, de nieuwste van Christopher Nolan. Na de eerste trailer wist het publiek eigenlijk nog steeds niet waar de film over zou gaan, alleen dat er weer spanning en sensatie aan zat te komen. Langzaamaan werd duidelijk dat Nolan's grootste obsessie tijd weer een belangrijke rol zou gaan spelen. Met Tenet heeft Nolan weer een knap staaltje cinematografie neergezet die eigenlijk, net zoals meer van zijn films, optimaal tot haar recht komt in een goede bioscoopzaal. Met een 4K-speler en een goed geluidssysteem kom je overigens al wel een heel eind.

Dat ene woord kan deuren openen, maar ze ook weer sluiten. Het kan je op het juiste pad brengen, maar ook in levensgevaarlijke situaties brengen. Gewapend met het woord 'tenet' moet de Protagonist op missie om de Russische gangster Andrei Sator te stoppen. Hij wil namelijk ervoor zorgen dat Wereldoorlog III van start gaat.

Die obsessie met tijd wordt gelijk in het eerste kwartier duidelijk. Er moet daardoor wel door de kijker geïnvesteerd worden om de plot van Tenet goed te begrijpen bij de eerste keer kijken. Dit is overigens eigenlijk bij alle Nolan-films verplichte kost. Een keer knipperen en je kan zomaar een belangrijk detail gemist hebben. Dunkirk liet iets recentelijker al zien dat tijd bij Nolan ook totaal niet synchroon hoeft te lopen en bij Tenet wordt precies hetzelfde principe gevolgd. Het was tegelijkertijd ook een veelgehoorde klacht, namelijk dat de film opzettelijk ingewikkeld is gemaakt om er voor te zorgen dat kijkers het bij de eerste keer niet zouden vatten. Dit werd overigens voor bioscoopgangers in landen waar niet wordt ondertiteld nog een stukje moeilijker gemaakt omdat bij de geluidsmixage iets gruwelijks misgegaan lijkt te zijn en de film daardoor niet altijd even goed te volgen was. 

Over de acteerprestaties kan uw recensent kort zijn; stuk voor stuk worden er geweldige personages neergezet waarbij de acteurs en actrices laten zien dat je weinig woorden nodig hebt om meer over een personage te weten willen komen. Een goed voorbeeld hiervan is John David Washington, die, ondanks dat hij de hoofdrol speelt, in sommige scènes aan een blik genoeg heeft om je als kijker mee te sleuren in het verhaal. Ook Kenneth Branagh laat weer een masterclass zien, ondanks dat ondergetekende bij het zien van zijn Russische gangster in een trailer voor de film twijfelde of hij dit wel geloofwaardig neer zou kunnen zetten. Het gestoorde personage van Robert Pattinson maakt de cast helemaal compleet.

Tenet kwam uit in een periode waarin het een boost voor bioscopen moest zijn. Alhoewel dit plan voor de studio enigszins is mislukt zal de film ongetwijfeld een sterke fanbase gaan ontwikkelen, als die er niet al was rondom de naam Nolan. Zijn films zijn langzamerhand synoniem geworden voor een kwalitatief uiterst sterk staaltje cinema. Het is weer wachten op de aankondiging van zijn nieuwste project, want dat hij nog niet klaar is met de bioscoop en de kunst van het filmmaken blijkt maar weer eens in Tenet, waarbij hij er overigens op stond dat het geschoten werd op IMAX 70mm camera's, ook iets wat de studio een godsvermogen heeft gekost. 

De zwakte ligt uiteindelijk wel in het feit dat Nolan zich aan het verliezen is in de strijd tegen het mysterie van tijd. Het lijkt onderhand te neigen naar een gimmick en het is dan ook te hopen dat deze briljante cineast zich voor zijn volgende film ook weet te focussen op een ander element zoals hij bijvoorbeeld op een magistrale manier deed met Interstellar. Daar speelde tijd ook een belangrijke rol, maar werd het ondersteund door te zoeken naar de kracht van de familieband. Dan is Nolan écht op zijn best.

Bij de home-video uitgave zit een extra disc met meer dan uur extra materiaal, waarin het creatieve team je meeneemt achter de schermen. Want hoe werden nou die scènes gespeeld waarbij zowel de tijd vooruit als achteruit ging? En werd er echt een concertgebouw opgeblazen voor de opnames? De extra's worden soms vergeten door de studio bij een home video-uitgave, maar ditmaal lijkt het alsof Nolan persoonlijk heeft aangedrongen op het toevoegen van dit extra materiaal om de kijker zo mee te nemen in zijn hoofd en een aantal keuzes die zijn gemaakt tijdens het creatieve proces te verklaren. Chapeau voor deze keuze!