Mobiele Reviews: Week 1

Men pakt XCOM, gooit het in een Sims-mixer en voegt daar een overdosis Kairosoft aan toe. Wat krijg je dan? Star Command. De Indie-developer Warballoon heeft het Kickstarterproject af en het spel is eindelijk verkrijgbaar op iOS.

In Star Command ben jij de Captain Kirk, of Picard als je liever kaal bent, van een ruimteschip. Je bent er voor de veiligheid in de ruimte en je wordt dan ook op verschillende missies gestuurd om een verlaten schip of een SOS-signaal te onderzoeken of gewoonweg vervelende buitenaarse wezens uit te schakelen. Maar voordat het zo ver is, kies je eerst je gedaante in het spel, kies je een schip en krijg je via een tutorial te lezen hoe je jouw schip minimaal moet verbouwen om slagvaardig te zijn. Je aanpassingen aan je schip en bemanning koop je door middel van tokens. Er zijn drie kleuren tokens: rood, blauw en goud. Crew koop je met elke kleur, dat maakt niet uit. Maar je schip heeft wel specifieke kleuren bij specifieke upgrades nodig. Je schip heeft namelijk verschillende kamers, die nog een doel moeten krijgen. Die doelen zijn in drie groepen te verdelen: tactiek, wetenschap en bouwkunde. Als je een kamer hebt gebouwd moet je er crew aan toewijzen, anders gebeurt er nog niets. De crew krijgt de virtuele pet op van de kamer waar ze in zijn en hoe meer ze doen in die kamer, hoe vaardiger ze worden in die tak van sport.

Bij tactiek moet je denken aan kamers waarin de wapens van schepen verzorgd worden. Lasers moeten opgeladen worden door crew, dus als je deze afgeschoten hebt duurt het even voordat je nog eens kunt schieten. Plasmatorpedo's kosten dan weer tokens. De crew in de plasmatorpedokamer maakt deze tokens en ook dat kost weer tijd. Je mag er maar twee op voorraad hebben, dus tijdens het vechten zelf is jouw crew nog bezig nieuwe tokens te maken als je er veelvuldig gebruik van maakt. Wetenschap staat in dit geval voor het genezen van je crew en van je schilden. Bouwkunde is dan weer nuttig voor betere motoren en snellere reparaties aan je schip, mocht de tegenstander je schilden geheel kapot hebben gemaakt. Simpel te begrijpen, maar lastig om alles goed uit te voeren. Want ik ging als een malle mijn schip upgraden met kamers en upgrades en vergat mijn crew. En dan kom je erachter dat de vijand, net zoals in Star Trek, zichzelf in jouw schip kan beamen. Ik haat Scotty. Reload en opnieuw beginnen dan maar.

Jouw crew verdedigt zich alleen als ze aan tactische kamers zijn toegewezen. Dat betekent dat je al je crew aan die kamers moet toewijzen, maar per kamer zit een maximum aan crew en dat is vaak met twee crewleden al bereikt. Al je ander crew kun je het beste in een rode kamer achter je tactische crew zetten, zodat ze nog enigszins wat bescherming hebben. Je krijgt dus een beetje XCOM in je ruimteschip, terwijl je dus wel moet zorgen dat de tactische kamers bezet blijven om het vijandelijke schip aan te vallen. Want anders stopt de stroom van vijanden niet. Chaos verzekerd. Het schieten op schepen is een soort minigame. Het is een kwestie van op het juiste moment tappen op je scherm en je hebt een voltreffer. De vijandelijke schepen hebben ook verdedigingsmechanismen zoals een schild of dodge-mechaniek, zoals jij die ook hebt. Dat maakt een gevecht vaak lang en lastig, want ondertussen heb je te maken met een alienplaag in je eigen ruimteschip. Als een van de wapenkamers overspoeld is geraakt met aliens en jouw crew aldaar het loodje heeft gelegd, dan heb je een serieus probleem, want je hebt dan een aanvalsmogelijkheid minder.

Grafisch is Star Command erg mooi. Retina wordt ondersteund en ziet er erg strak uit. De pixelachtige tussenfilmpjes geven het spel dan toch weer een retro-look. De leercurve is dan weer ook erg retro en XCOM-like, want het is soms echt lastig. Er zijn gelukkig drie savesloten, die je dan ook nodig hebt. Het spel is misschien voor de mensen die een casual game willen wat te hoog gegrepen, want je moet er zeker tijd in stoppen om verder te geraken in het spel.

Vier sterren
Prijs: € 2,69 (iOS)
Gespeeld op iPhone 5. Android-versie komt volgens de ontwikkelaar binnenkort uit.