Mobiele Reviews: Week 1

Huisje, boompje, beestje. Het is de toekomstdroom van menig vrouw. Laat het boompje weg en je hebt bijna alle ingrediënten voor Haunted Hollow. Het is een strategisch spel waarbij je een huis per kamer moet opbouwen en met verschillende monsters een dorpje de stuipen op het lijf moet jagen.

De basis is simpel. Je begint per beurt met vijf fearpunten. Elke beurt kun je gratis een kamer bouwen aan je huis. In deze kamers kun je telkens één soort monster tevoorschijn toveren. Elk monster dat je maakt kost je één punt. Tussen jou en je tegenstander ligt een dorp met een veertiental huizen. Je hebt met jouw monsters twee keuzes in uit te voeren acties: lopen of verschrikken. Elke actie kost je weer een punt. Als je voor een huis staat kun je de bewoner laten schrikken. Deze rent dan naar het dorpshuis en het huis zelf is door jou veroverd. Degene die alle huizen verovert heeft het spel gewonnen.

Er zijn verschillende soorten monsters. Weerwolven, spoken, vampieren, Frankensteins. Elke soort heeft zijn eigen kwaliteiten, De één kan alleen laten schrikken, de volgende kan vechten en weer een ander kan allebei. Je zult dus goed moeten bepalen welke monsters je in het speelveld wilt hebben. Naast mensen laten schrikken kunnen monsters ook de monsters van de tegenstander aanvallen. Heb je een sterk genoeg monster of val je vaak genoeg aan, dan verdwijnt het monster van de tegenstander. Als al je punten op zijn is je beurt voorbij en mag je tegenstander zijn punten opmaken.

Wat verderop in het spel komt er nog een extra hindernis tevoorschijn. Per naar het dorpshuis gevluchte burger vult zich een soort boosheidsmeter. Als deze vol is komt er een boze menigte naar buiten voorzien van fakkels. Deze gaan achter het dichtstbijzijnde monster aan en vernietigen huizen. Gelukkig kan de menigte niet heel ver lopen per beurt dus ze zijn redelijk makkelijk te ontwijken. Je kunt de boze mensen ook aanvallen, maar ze zijn met veel dus duurt dit heel lang.

Als je de basis onder de knie hebt en wat verder wilt komen, kom je het grootste euvel tegen in de mobiele spellen. Wil je meer of andere monsters? Die kun je in-app kopen voor een behoorlijk bedrag. Wil je een ander soort huis bouwen? Trek je portemonnee en de wereld ligt aan je voeten. Aangezien de basis van het spel redelijk beperkt is zijn deze in-appaankopen een heel behoorlijke domper. Het is echt jammer, want in de basis is Haunted Hollow echt wel een leuk spel om snel een paar potjes te spelen. Ik durf zelfs te zeggen dat als ik geld had moeten betalen voor het spel zelf, het is nu namelijk gratis, dat ik het zondermeer had gedaan en het spel nog aan mijn vrienden had aanbevolen ook.

Jammer genoeg ben je op de basis, één soort huis en vier of vijf soorten monsters, snel uitgekeken. Doordat de extra aankopen behoorlijk van prijs zijn, vanaf zo'n beetje 1,50 euro per monster, leg je een leuk spel heel snel weer in de prullenbak. Jammer, maar helaas Haunted Hollow. Het had zo leuk kunnen zijn.

Prijs: freemium
Exclusief beschikbaar voor iOS.

Geschreven door: StefanW