Dvd: Bones seizoen 5

Booth en Bones gaan verder waar ze al lange tijd heel goed mee bezig zijn; moorden oplossen door botten te onderzoeken. Het tweetal praktiseert in de hoofdstad van de Verenigde Staten, Washington D.C. en probeert daar de straten wat veiliger te maken. Inmiddels zijn we aangekomen bij het vijfde seizoen van Bones.

Bones seizoen 5 cover

Het verhaal gaat verder waar het in seizoen 4 is gebleven; FBI-agent Seeley Booth (David Boreanaz) ligt in het ziekenhuis en ondergaat een intensieve hersenoperatie. Tijdens het vierde seizoen van Bones kreeg Booth namelijk te maken met vreemde hallucinaties. Tijdens een verhoor kwam zelfs Stewey van Family Guy in zijn hoofd rondspoken. Brennan (Emily Deschanel) ontdekt dit en zorgt ervoor dat Booth direct geopereerd wordt. Een grote tumor wordt verwijderd uit zijn hersenen en het is de vraag of Booth weer de oude zal worden.

Gelukkig ontwaakt Booth uit zijn coma, anders zou het direct over zijn met de serie, en dat wordt duidelijk in de eerste aflevering van seizoen 5. Je ziet een droom waarin Booth en Brennan heel anders zijn dan in werkelijkheid en daarin wordt dan ook veel duidelijk over de verhouding tussen de twee hoofdpersonen.

Bones

De moordzaken die de twee onderzoeken lijken (haha) steeds smeriger en vreemder te worden. Het team dat werkzaam is bij het Jeffersonian Institution is nog steeds hetzelfde. De vertrouwde gezichten van dr. Camille Saroyan (Tamara Taylor), Angela Montenegro (Michaela Conlin) en dr. Jack Hodgins (T.J. Thyne) zijn nog steeds van de partij. Ook de FBI-psychiater dr. Lance Sweets (John Francis Daley) helpt nog steeds mee aan het oplossen van schier onmogelijke zaken. Dit team is een gouden team dat iedere zaak binnen de 40 minuten die een aflevering duurt, op kan lossen. Nee, zonder gekheid. Bones is een serie die goed in elkaar zit en waarvan de structuur duidelijk is.

Waar in vorige seizoenen vaak nog een dader was die vaker toesloeg, is de rode draad in seizoen 5 juist de relatie tussen Bones en Booth. Zoals gezegd wordt veel duidelijk in de eerste aflevering van dit seizoen en dit wordt gedurende een aantal afleveringen steeds helderder. Dit seizoen van Bones kende ook de 100ste aflevering, een flinke mijlpaal voor series omdat ze afhankelijk zijn van de kijkcijfers in Amerika. Deze 100ste aflevering is een zeer speciale; je gaat namelijk terug naar de eerste zaak die Brennan en Booth ooit samen hebben gedaan. Je ziet de toenmalig stagiair van Bones, dr. Zack Addy (Eric Millegan) weer even teruggekeerd op het oude nest (de fans weten dat hij nu in een inrichting verblijft).

Bones seizoen 5 screenshot

Als fan zit je zeker met smart te wachten op dit seizoen. Zeker na de cliffhanger aan het einde van seizoen 4 hoop je dat alles goed gaat met Booth en dat ze normaal verder kunnen werken. Gelukkig is het eerste waar, maar het tweede aspect wordt zeer goed uitgewerkt gedurende de afleveringen van seizoen 5. Je blijft met dat verhaal in je hoofd zitten en wilt steeds meer te weten komen over de relatie tussen de twee hoofdrolspelers. Natuurlijk blijft Booth het baasje en is Brennan nog steeds wat vreemd, maar de makers hebben toch weer leuke elementen in het verhaal weten te schrijven zodat je als kijker geboeid blijft. Ook dit seizoen is er weer een mooie cliffhanger uit de pen gekomen, de eerder aangehaalde verhaallijn speelt hierin een zeer belangrijke rol.

Gelukkig wordt seizoen 6 ook al uitgezonden in Amerika en hebben wij in Nederland ook de eerste helft kunnen zien, dus weet je zeker dat je nog een seizoen kunt genieten van deze topserie.

Extra's

In de box vind je ook een aantal extra's. Eigenlijk zijn de leukste extra's vaak de bloopers; je ziet de acteurs mensen worden en lachen om de meeste stomme foutjes. Daarnaast krijg je een kijkje achter de schermen waar je ziet hoe de lijken die gebruikt worden in de serie in het echt gemaakt worden. De 100ste aflevering heeft z'n eigen extra's; je ziet hoe deze aflevering tot stand komt, onder leiding van regisseur David Boreanaz. Een aantal deleted scenes maken de extra's compleet. De betreffende aflevering is erbij vermeld, dus weet je -als het goed is- bij welke aflevering hij hoort. De extra's vormen een leuke feature van de hele box. Het maakt het geheel gewoon af en geeft je de tijd om na de afleveringen nog even langer te genieten van Bones.