Seeking Justice

Will Gerard (Nicolas Cage) is docent op een school in New Orleans en leidt een rustig en gelukkig leven met zijn vrouw Laura (January Jones). Hun mooie leven staat op zijn kop als Laura op weg naar huis bruut wordt overvallen en zwaargewond in het ziekenhuis belandt. Will is - wachtend op nieuws uit het ziekenhuis - ten einde raad en ziet zijn geliefde aan allerlei slangen hangen, haast vechtend voor haar leven. In de wachtruimte wordt hij benaderd door een man met een oplossing, Simon (Guy Pearce).

Seeking Justice screenshot
Deze Simon heeft empathie voor de situatie van Will en probeert zijn vertrouwen te winnen. Als Will op zijn meest kwetsbare moment is aangekomen doet Simon hem een voorstel. Simon zegt dat hij een groep verontruste burgers vertegenwoordigt die zich ernstig zorgen maakt over de leefbaarheid van New Orleans. Simon biedt hem aan de dader door een wildvreemde af te laten straffen; hij wil hier slechts een wederdienst voor ontvangen.

Seeking Justice screenshot 2

De dader wordt - zoals beloofd - goed afgestraft en het leven van Will en Laura gaat door, met alle strubbelingen van dien. Laura heeft veel moeite haar vertrouwen in de mensheid weer terug te krijgen en is erg schichtig. Stukje bij beetje pakken ze de draad weer op, tot het moment dat Will geconfronteerd wordt met de wederdienst die Simon van hem verlangt. Will weigert er aan mee te werken, maar hij beseft al snel dat dit voor de groepering van Simon geen optie is. De prijs die Will moet betalen is dodelijk.

Geen rondscheurende, schietende Nicolas Cage, maar een bedeesde docent die zijn perfecte leven in één klap verloren ziet gaan. Zijn rustige manier van praten past perfect bij dit personage, Will is een docent die eigenlijk niet uit is op wraak, maar wanneer hij de mogelijkheid krijgt hier toch voor kiest. De mooie January Jones heeft eigenlijk maar een bescheiden rol, maar zet toch een mooie rol neer.

Seeking Justice is een spannende actiethriller die je bij vlagen echt op het puntje van je stoel laat zitten. Het idee dat je de dader van een beroving op je eigen vrouw kunt straffen, spreekt zeker tot de verbeelding. Cage zet een sterk personage neer waar je om deze reden zeker sympathie voor krijgt. Pearce is met zijn vuile kop in de film de ultieme bad guy. Een knappe film die zeker de moeite waard is om te kijken. Helaas biedt de dvd geen extra's, waarmee de waarde van de dvd eigenlijk minder wordt. Maar het verhaal, de spanning en de ontknoping van de film zorgen voor een erg fijn filmavondje.