Abduction

Nathan Harper (Taylor Lautner) is een zeer populaire student en kan zijn geluk niet op. De knappe jongen heeft over aandacht van de meisjes niet te klagen en is thuis ook van alle gemakken voorzien. Hij wordt door zijn vader getraind in verschillende vechtsporten en ook op school is hij de koning van het worstelteam. Wanneer hij op school een opdracht krijgt voor Sociologie wordt hij gekoppeld aan zijn buurmeisje, de bloedmooie Karen (Lily Collins). De twee zijn al jaren om elkaar heen aan het draaien, dus wellicht is deze opdracht de aftrap voor een mooie romance.

Abduction screenshot

De opdracht die zij samen moeten maken gaat over vermiste kinderen. Speurend op internet vinden ze een website waar allerlei vermiste kinderen op staan en daarbij ook foto's van hoe ze er mogelijk nu uit zouden zien. Na een aantal grappen over kinderen schrikt Nathan plotseling: hij ziet een kinderfoto die hem wel heel bekend voorkomt. Hij ziet zichzelf als klein jongetje en als hij klikt om te kijken hoe het ventje er nu uit zou zien, ziet hij tot zijn schrik een jongen die akelig veel op hem lijkt.

Nathan besluit de mensen die zich voordoen als zijn ouders te confronteren met zijn bevindingen. Wanneer hij zijn moeder Mara (Maria Bello) in zijn kamer roept, besluit zij dat zijn vader Kevin (Jason Isaacs) ook maar even mee moet praten. Precies op dat moment komen er twee mannen aan de deur die met geweld proberen Nathan mee te nemen. Mara en Kevin geven allebei hun leven om zo Nathan te kunnen laten vluchten. In zijn vlucht neemt hij zijn buurmeisje Karen - natuurlijk - mee.

Abduction screenshot

Abduction wordt vanaf dit punt een actiethriller waarin de jonge Nathan zijn gestolen identiteit wil terug vinden. Hij is eigenlijk zijn identiteit kwijt en wil deze met hulp van Karen gaan zoeken. Hun avontuur brengt ze via achtervolgingen naar bossen en terug naar de stad en rechtstreeks een baseballstadion in. Stukje voor stukje wordt de puzzel steeds beter zichtbaar en begint Nathan te beseffen hoe zijn geschiedenis verlopen is. De twee tieners moeten alleen nog even afrekenen met een stel criminelen dat hen op de hielen zit.

Liefhebbers van de Twilight-films hebben de hunk natuurlijk al herkend en het hoesje van de dvd stelt dat het volgens Primo een godsgeschenk voor de fans van deze films is. Het is echter lastig om deze stelling te verdedigen. Willen Twilight-fans dan gewoon alles zien waar acteurs uit hun favoriete film in spelen? Komt het omdat Taylor Lautner van een schlemilig ventje in een gespierde kerel veranderd is? Of is Abduction gewoon een bijzonder goede film?

Dat laatste is niet het geval. Het verhaal is op zich wel aardig gevonden, maar de uitwerking is toch een beetje summier. De acteerprestatie van Taylor Lautner valt toch een beetje tegen - niet voor niets genomineerd voor een Razzie - en dat is toch jammer. Ook de dochter van Phil - Lily Collins - speelt niet haar beste rol, maar mooi is ze wel en dat is toch ook een deel van de rol. Op zich is het geen slechte film. Zeker als je van het genre houdt zul je best een aardige film zien. Wat altijd blijft is de Twilight-hype waarop de jonge acteur voortborduurt, wanneer deze hype over is tref je deze dvd aan in de aanbiedingenbak.