Boiling Point: Road to Hell

Op de vorige pagina heb je lapje tekst kunnen lezen over wat er te doen is in het spel. Deze pagina zal echter ingaan op de bugs die de gameplay erg verzieken. Ik denk dat, op Hidden & Dangerous na, geen enkele game ooit zoveel bugs heeft gehad. Ik heb het hier niet over kleine grafische glitches zoals de keer dat er een persoon met zijn arm door een muur leunt, neen, dit gaat verder.

Wat de neuk?
Goh, waar moet ik beginnen. De keer dat ik tien kilometer mysterieus ben achtervolgd door een jaguar of de keer dat ik een hele berg burgers wist dood te rijden door eenmaal gas te geven? Het is abnormaal en bovendien schandalig dat de game in de winkels ligt met nog zoveel issues die niet in het spel mochten zitten. Natuurlijk, het is een PC-game en de ontwikkelaar kan het spel nog patchen. Het is echter maar de vraag hoeveel patches er nog komen, wat er precies gefixed kan en gaat worden en hoe lang deze steun zich voortzet. Maar eerst een paar voorbeelden.

Op de vorige pagina kon je al lezen over een bug waardoor je auto mysterieus verdwijnt. Dit heb ik meerdere malen meegemaakt, en toen ik weer eens kilometers door de jungle terug naar de stad aan het wandelen was kwam ik een jaguar tegen. Ik besloot weg te rennen en eenmaal op een weg aangekomen stal ik een auto van een burger. Ik reed tien kilometer verder en kwam een pompstation tegen. In de winkel kocht ik wat spulletjes en net toen ik weg wilde gaan werd ik aangevallen door dezelfde jaguar die ik ruim tien kilometer terug al tegenkwam. Ik schoot het beest dood en liep naar buiten. De winkeleigenaar rende achter me aan en schoot me dood. Vreemd, want ten eerste schoot ik niet op hem en ten tweede had ik geen ruzie met de burgers.

Of wat dacht je van een leuke wandeling door één van de steden en plotseling val je door de vloer oneindig lang naar beneden. Ja, heel leuk, vooral als je bent vergeten het spel te saven.

<\/center>

Een ander voorbeeld. In de stad parkeerde ik mijn auto en ik ging de bar in. Toen ik er dronken uitkwam liepen er vreemd genoeg een hele hoop mensen rond mijn auto. Op het moment dat ik in de auto stapte en gas gaf vielen er een paar mensen dood en kreeg ik ruzie met de burgers. Dit was geen eenmalige ervaring, want het gebeurde nog vele malen meer. Ruzie met de burgers betekent overigens dat velen niet meer met je willen praten en in het ergste geval gaan ze op je schieten en gooien ze granaten naar je.

Nog een voorbeeld dan. Ik liep door de jungle en deed mijn eigen ding. Ik hoorde een helikopter aankomen en keek waar het vandaan kwam. Niet lang daarna hoorde ik een enorme explosie niet ver van me vandaan en ging kijken: helikopter neergestort. \\\'Grappig\\\', dacht ik nog. Een minuut later hoorde ik een andere heli en daar gebeurde hetzelfde mee. Ik geloof niet dat dit voorval een gameplay-feature hoort te zijn.

Laatste voorbeeld. Dit voorbeeld heeft weer met auto\\\'s te maken. Ik vergeet bijna op te merken dat de wegligging van de auto\\\'s echt vreselijk is. Het is net of je op ijs rijdt. Zodra je even van de weg af raakt lijken sommige auto\\\'s onbestuurbaar te worden. Ook de AI heeft hier last van. Je hoeft maar even tegen iemand aan te botsen en de computergestuurde tegenstander komt in de problemen. Je zult regelmatig zien dat zelfs in de stad mensen mysterieus ergens tegenaan rijden en van de weg af geraken om vervolgens minutenlang te worstelen om weer terug op de weg te komen. De AI stopt ook niet voor objecten op de weg, ze rijdt gewoon door. Als je auto midden op de weg staat beuken ze er net zolang tegenaan tot ze door kunnen rijden. Ook mensen zijn niet veilig op de weg en jijzelf zeker niet. Als je even wat lijken op de weg aan het leegpikken bent word je voor je het weet voor je flikker gereden; voertuigen kunnen niet inhalen.

Dit is echter nog maar een kleine greep uit de énorme lijst met bugs. Nogmaals, het is schandalig.

WAT ZEG JE, IK HOOR JE NIET!
Er mankeert van álles aan het geluid in dit spel. De eerste paar uur heb ik zelfs zonder geluid gespeeld, omdat de game blijkbaar geen Dolby Surround ondersteunt. Pas toen ik ging klooien met mijn sounsettings in Windows kreeg ik iets meer succes.

<\/center>

Maar goed, allereerst zijn er de dialogen. Je kunt met elk persoon in het spel praten. Dat is leuk en komt de interactiviteit ten goede, maar je verstaat de mensen niet. Althans, negen van de tien keer niet. \\\'Hey Gringo\\\', zul je wel horen, maar de zin erna niet meer. Het valt gewoon weg. De hoofdpersoon in het spel zelf hoor je wel vaak wat zeggen, maar dat blijft bij het horen van enig geluid want de kerel is wereldkampioen mompelen. Bij het afschieten van wapens is het net zo erg. Ik dacht dat het aan mijn speakers lag, dus ik zet het volume wat harder. Na nog een paar keer schieten zat ik met een hartverlamming achter de PC; toen was het weer veel te hard. Laatstgenoemde bug kon ik fixen door mijn soundsettings te veranderen in Windows (in plaats van Dolby Surround naar Two Speaker Set), gelukkig maar, want anders was er helemaal geen reet aan geweest dit spel te spelen.

Er is ook nog de muziek. Eerlijk gezegd is de muziek sfeervol en heeft een leuke melodie. Alleen zorgt de muziek er mede voor dat de game voor geen meter speelt. Ik weet niet hoe ze het voor elkaar hebben gekregen, maar het is verstandig de muziek uit te zetten als je een betere performance in het spel wilt krijgen.

Performance
De performance van dit spel is om te huilen. Ik snap best dat de spelwereld groot is en ik snap ook dat de game zonder laadtijden zit (af en toe hangt het spel even om een nieuw gebied te laden), maar de game speelt slecht op zowel nieuwe systemen als de wat oudere. Grafisch gezien is de game wel mooi, maar niet opzienbarend mooi. De grafische effecten zijn wel aardig, maar niet spectaculair. En toch heeft men, naar verluidt, massaal last van enorme framedrops en een grotendeels haperend spel. Hierbij moet ik opmerken dat juíst spelen op Low, Medium of High grote framedrops en een slecht spelend spel tot gevolg hebben. Vreemd genoeg speelt het spel het beste met grafische details op Very High en grafische effecten op Low. Een hogere resolutie schijnt ook te werken voor meer frames per seconde.