Vaker 130 km/u rijden op de lange baan geschoven
Het lijkt er steeds meer op dat we niet op korte termijn op meer plaatsen 130 km p/u mogen rijden zoals de toekomstige regeringscoalitie had beloofd in het hoofdlijnenakkoord. Een motie die is aangenomen in de Tweede Kamer benadrukt dat boeren en vissers prioriteit moeten krijgen bij het verkrijgen van een natuurvergunning voordat er eventueel sprake kan zijn van een verhoging van de snelheidslimiet op snelwegen.
Het is opmerkelijk dat zelfs coalitiepartners VVD en NSC de motie van de ChristenUnie en het CDA steunen. Volgens BNR Mobility-journalist Noud Broekhof willen ze eerst de natuurvergunning van boeren en garnalenvissers legaliseren voordat de maximumsnelheid van 130 km/u overdag wordt heringevoerd.
Eerder werd al duidelijk dat op veel snelwegen het plan om de snelheid te verhogen niet haalbaar is, omdat een hogere snelheid een negatief effect kan hebben op de stikstofdaling op nabijgelegen natuurgebieden.
De legalisatie van PAS-melders blijft een voortdurend politiek probleem. Zo'n 2500 boeren hebben geen vergunning omdat ze vóór 2019 alleen hun stikstofuitstoot hoefden te melden. Na een uitspraak van de Raad van State is een vergunning verplicht geworden, maar die is momenteel lastig te verkrijgen vanwege beperkte stikstofruimte. De politiek wil deze boeren snel bijstaan vanwege hun nijpende situatie.