Boiling Point: Road to Hell

Steven (Steeven)
Boiling Point: Road to Hell is een immens grote game met een klein verhaal. Je speelt als Saul Myers wiens dochter is ontvoerd in een Zuid-Amerikaans land. Zijn dochter werkte voor een tijdschrift en na het schrijven van een opzienbarend artikel over een drugsbaron is ze spoorloos verdwenen. Het is dus de taak Saul\'s dochter terug te vinden.

Opzet
Je begint in een stad en mag zelf uitzoeken wat je gaat doen. Op de minimap in beeld zie je een gekleurde dot met daarnaast een getal. De dot geeft de positie aan van een geselecteerde missie en de cijfers geven aan hoe ver het nog lopen/rijden/vliegen of varen is. De stad heeft een echt Zuid-Amerikaans uiterlijk en overal lopen mensen rond die hun eigen ding lijken te doen. Mensen lezen de krant, proberen over te steken, rijden in auto\'s rond en zitten op bankjes in het park. In de stad is ook van alles aanwezig: een bar, een ziekenhuis, een autohandelaar, en ga zo maar door. Om informatie te winnen kun je met mensen praten. Al deze mensen kun je in een apart menuutje terugvinden, mocht je nog iemand zoeken waarvan je vergeten bent waar de persoon zich ook weer bevindt. Een beetje onzinnig is wel dat je elke zwerver die je aanspreekt ook terug kan vinden in dat menuutje.

In je zak zit een handvol geld en in je rugtas zitten enkele wapens. Beide zijn erg belangrijk. Met geld koop je bij belangrijke mensen informatie los en kun je wapens en auto\'s aanschaffen. Met wapens verdedig je jezelf tegen alle gevaren in het land: van slangen en jaguars tot bandieten en maffia-leden.

Geld uitgeven is dus een essentieel onderdeel van het spel, maar geld verdienen is minstens net zo belangrijk. Je verdient poen door missies te doen voor verschillende facties. Zo heb je de CIA, de bandieten, de maffia, het leger, de guerilla\'s en de indianen. Als je de ene factie steunt, krijg je weer ruzie met een andere factie en dat kan vervelend uitpakken. Zo steunde ik de maffia en voor ik het wist had ik het leger achter me aan in helikopters, boten en wagens. Weet waar je aan begint! Toch is er goed nieuws voor mensen die hierdoor vast komen te zitten, want in de bar kun je mensen van facties spreken waar je ruzie mee hebt en je populariteit terugkopen met, jawel, geld.

Wat voor missies moet je dan precies doen? Dat verschilt van het stelen van een laptop tot het ombrengen van bepaalde mensen. Ga er maar vanuit dat er negen van de tien keer geweld aan te pas komt. Overigens kan ik hier alvast opmerken dat werken op een stealth manier niet mogelijk is en dat is erg jammer. Het zou een hoop gezeik rond facties schelen als je op een sneaky manier missies kon op lossen. Maar dit telt niet alleen voor missies, want zelfs als je diep in de jungle op een verlaten bospad een burger in zijn of haar wagen doodschiet om de wagen vervolgens te stelen, dan nog gaat je reputatie achteruit bij een factie. Een beetje vreemd dus.

Vrijheid
Boiling Point draait om vrijheid en hoewel je hoofdmissie is om je dochter terug te vinden, kun je zelf grotendeels bepalen wat je precies wilt of gaat doen. De map waar je je op kunt verplaatsen is tientallen vierkante kilometers(!) groot. Dat heeft zowel voor- als nadelen. Het is leuk dat je gaan en staan kunt waar je maar wilt, maar alles is een beetje meer van hetzelfde. Ruim 90% van de map bestaat uit jungle en water waar niks te doen is en de overige 10% bestaat uit stadjes, geheime basissen en tankstations. Ja, het wordt al snel saai dus, helemaal wanneer je moet lopen. Je zult veel moeten lopen in Boiling Point, want de beste makers hebben een vreselijk irritante bug laten zitten die ervoor zorgt dat je auto, gekocht of gejat, zomaar kan verdwijnen als je er eenmaal ben uitgestapt en even bent gaan lopen. Ja, hartstikke leuk om minutenlang vijf kilometer door de jungle terug naar de stad te rennen, waar het enige dat je tegenkomt een paar slangen en guerrilastrijders zijn.

Naast het rijden in auto\'s kun je je ook in vlieg- en vaartuigen verplaatsen. Je zult echter eerst een vlieg- en vaarbewijs moeten halen wil je in een boot of vliegtuig het land verkennen. In tegenstelling tot de auto\'s raak je boten en vliegtuigen niet kwijt. Een leuk detail is wel dat elk voertuig maar een x liter benzine bezit; je zult regelmatig moeten tanken, want anders kom je zonder wagen te zitten.

RPG
Boiling Point kent ook veel RPG-elementen. Zo heeft Saul een kleine lijst met statistieken die aangeven hoe goed de kerel met bepaalde wapens om kan gaan, of waar hij verslaafd aan is. Verslaafd? Jazeker, zodra je te veel en te lang alcohol, drugs of medicijnen gebruikt raak je er verslaafd aan. Bij medicijnen heeft dit bijvoorbeeld tot gevolg dat er minder levenspunten genezen worden. Saul heeft ook slaap nodig, want anders presteert hij slechter. Slapen kun je in een motel en kost poen. Ook heeft Saul handelsvaardigheden en technische vaardigheden. Handelsvaardigheden houden in hoe je handelt met mensen; vaak vragen ze de volle mik voor een voorwerp of informatie, maar je kunt afdingen. Technische vaardigheden draaien vooral om je wapens die je kunt verbeteren. Je kunt dan items kopen in winkels en deze op je wapens monteren. In het begin mislukt dit veel, aangezien je technische vaardigheid erg laag is, maar oefening baart kunst. Het is echter ook mogelijk om upgrades voor wapens te kopen en deze bij iemand, voor een kleine vergoeding, er meteen goed op te laten zetten.

Je kunt maar een beperkt aantal kilo\'s dragen in je rugzak. Zo sjouwde ik eens met acht machinegeweren, wat resulteerde in een slakkengang. Na het achterlaten van een paar wapens kon ik weer gewoon rennen.

Nu we het toch over wapens hebben: er zijn er meer dan genoeg aanwezig in dit spel. Van machinegeweren tot pistolen en van kruisbogen tot sluipschuttersgeweren. Als je het land aan het verkennen bent kom je regelmatig in vuurgevechten tussen verschillende facties terecht. Als je geen ruzie met de strijdende partijen hebt is er niets aan de hand. Het is dan handig even af te wachten om vervolgens de lijken te beroven en de buit te verkopen. Veel geld leveren de wapens niet op, maar elk beetje is meegenomen. Het is niet verstandig met een gevonden wapen op vijanden te schieten, want elk wapen heeft een bepaalde duurzaamheidsgrens welke vaak verlopen is op gevonden wapens. Dat resulteert in het veelvoudig vastlopen van je geweer, wat je weer kwetsbaarder maakt in benarde situaties. Het vastlopen van je geweer kan ook te maken hebben met je skill voor het soort wapen waarmee je schiet.

Je zult natuurlijk regelmatig sterven, al is het niet door een vuurgevecht dan wel door een agressieve diersoort. Er is niet zoveel aan de hand als je sterft. Je wordt gewoon wakker in het ziekenhuis en vaak mis je wat spullen en geld. En je vervoersmiddel. In de stad is altijd een taxi te vinden, dus desnoods kun je je daarmee verplaatsen, voor geld. Naast sterven is gewond raken ook een alledaags iets in Boiling Point. Gewond raken kan per lichaamsdeel en je kunt jezelf genezen met medicijnen. Als je dit te vaak doet helpen medicijnen steeds minder goed, dus het is soms beter om de dokter te betalen en hem een kijkje naar je te laten nemen.