Avencast: Rise of the Mage

Avencast: Rise of the Mage is een action RPG-game waarin je met een tovenaar allerlei wrede creaturen van het leven moet beroven. Voor de zondaren die niet weten wat een action RPG is: je speelt dit soort spellen vanuit een isometrisch perspectief, doodt vijanden, stijgt in levels, verzamelt speciale items om je sterker te maken, volbrengt quests tot je bij het einde van het verhaal bent aangekomen. Bij elke action RPG wordt al snel de vergelijking gemaakt met Diablo, zo\'n beetje de koning op dit gebied en het is niet onredelijk om Avencast ermee te vergelijken.

Choose your destiny
Avencast is een leerschool voor tovenaren. In deze game speel je met iemand die een groot talent herbergt, zo groot zelfs dat je het in je hebt de beste tovenaar ooit te worden. Je dient je diploma te halen door het volbrengen van een aantal quests en daarna breekt de hel los. De quests in het spel zijn vrij voorspelbaar, maar je moet er toch aan geloven in een action RPG. Denk aan het schoonmaken van een kelder waar vijandig gespuis zich aan het ophouden is of het vinden van item y voor persoon x. In het begin zijn er vooral quests om je bekend te maken met de controls van de game en dat is even wennen. Als je het niet prettig vindt besturen dan kun je ook de controls nog veranderen. Zo merkte ik dat een vrije camera vrij verwarrend kan werken en het prettig is als de camera achter je personage blijft hangen. Vervolgens stuur je dan met je muis en beweeg je met de WSAD-knoppen. Door twee keer naar voren, naar achter of opzij te drukken kun je met je personage ontwijken, wat gebeurt in de vorm van een koprol. Tevens is dit handig om je sneller voort te bewegen. Het geeft de combat in het spel in ieder geval wat meer diepgang en ook wat meer vrijheid; je hoeft niet bang te zijn dat je wordt ingesloten want je kunt zo weg.

Je kunt als tovenaar twee kanten op. Aan de ene kant heb je de close combat actie, dat in het spel Blood Magic wordt genoemd. Als je de demonen en andere vreemde vijanden dus van dichtbij met je toverstaf wilt meppen, dan is dit jouw ding. In combinatie met allerlei spreuken kun je zeer krachtige aanvallen uitvoeren als je wat verder in het spel zit. Aan de andere kant heb je de pure magiërskant, ook wel de Soul Magic genoemd. Als je voor deze richting kiest kun je van grote afstand allerlei onheil op je tegenstanders loslaten. Van kleine vlammenzeeën tot grote meteoren, niks is te gek. Tot slot heb je ook nog een handvol necromancer spreuken, wat simpelweg inhoud dat je wezens kunt oproepen om voor je te vechten.

Je hoeft niet per se voor één richting tovenaar te gaan in Avencast, je kunt ook gewoon een combinatie maken. Zo kun je wat standaard Blood Magic spells leren om je reet te redden als het heel benauwd wordt in die diepe grotten, maar het is weer het meest effectief als je bij je leest blijft. Dit maakt de game dan ook meerdere malen herspeelbaar. Om nieuwe shit te leren dien je dus ervaringspunten op te doen, die je verkrijgt door het doden van vijanden en het volbrengen van quests. Het mooie hiervan is dat je vrij snel in levels stijgt! Ja ja, een action RPG met tempo, dat is een heuse verademing na al die traagheid in MMORPG\'s. Als je een level stijgt dan kun je ervoor kiezen om een spreuk te leren, maar je kunt ook je punten stoppen in een aantal kenmerken van je tovenaar. Het is bijvoorbeeld niet onbelangrijk om je levens- en manapunten te verhogen, anders zit je snel zonder en maak je het jezelf alleen maar moeilijker.

De missies die je moet volbrengen spelen zich vooral af op Avencast zelf, met hier en daar een grot. De opzet van deze levels valt bij Avencast positief op, want de levels in deze game bieden meer diepgang in de vorm van puzzeltjes. Het zijn geen breinbrekers, maar het is een leuke afwisseling tussen al het geweld door. Neem bijvoorbeeld de volgende puzzel die je al vrij vroeg in de game krijgt. Je komt een vloer tegen met allemaal letters er op, als je op de verkeerde letter gaat staan krijg je een donderslag in je nek, maar hoe weet je welke letters de juiste zijn? En dan herinner je je dat ene bordje weer waar een naam op stond. Het maakt het wat afwisselender.

Dungeons and spiders
Avencast is een vrij pittige game. Vooral in het begin, als je nog geen speciale items voor je personage hebt gevonden, ben je erg kwetsbaar en moet je er niet vreemd van opkijken als een zwakke spin je de finaleklap geeft. Je kunt op elk moment het spel opslaan en ik raad aan dit vooral te gebruiken. Maar geduld wordt beloond in dit spel, dus als je je letterlijk door het begin heen worstelt gaat het pleziermetertje ook rap omhoog. Met behulp van speciale items en het stijgen in levels door het opdoen van ervaringspunten, word je veel sterker en kun je ook meer risico nemen. De zogenaamde drops van vijanden, dus wat voor spul je kunt oprapen na het doden van iemand, zijn mager, maar wel goed uitgewerkt. Het vinden van goede items is dus een schaars iets, wat het des te specialer maakt als je iets vindt. Tenslotte is er ook vrij weinig aan als je heel veel items vindt waar je eigenlijk niets mee kunt.

De vijanden waar je tegen moet vechten zijn niet zo heel origineel bedacht. Denk aan grote spinnen, skeletten, krabben, schorpioenen en later demonen; een beetje die richting. De ene vijand wil je van dichtbij aanvallen, terwijl de andere op grote afstand projectielen naar je toe stuurt. Eigenlijk zijn je vijanden dus precies hetzelfde opgebouwd als jij, namelijk Blood en Soul vijanden. De ontwikkelaar prijst de zogenaamde AI van jouw tegenstanders, maar op het ontwijken van jouw spreuken na lukt het ze ook veel om klem te raken achter deuren...

Wat heel jammer is in deze game is het gebrek aan gore. Als je een vijand verslaat, dan zakt die in elkaar als een zak aardappelen en dat is het dan. Er is niet veel aan om een spin op zijn rug te zien liggen of een skelet in een hoopje botten te zien veranderen. Het zou zoveel meer voldoening geven als een vijand uit elkaar spat waarbij het bloed door het beeld vliegt. Voorganger Diablo wist dit bijvoorbeeld heel goed in beeld te brengen en dat geeft een action RPG net dat beetje extra. Toch past het gebrek aan gore wel in de grafische stijl van de game. Het spel oogt verzorgt en statisch, dat dus zowel zijn voor- als zijn nadelen heeft. Wat Avencast wel weer uitstekend doet zijn de lichteffecten waardoor je ogen verzadigt raken met de effecten van je spreuken op het scherm. Het leuke hiervan is dat je graag verder wilt komen in het spel om nog meer bombarie op je scherm te kunnen zien.