Xpand Rally Xtreme
Lion 2.6
Het eerste wat opvalt aan Xpand Rally Xtreme is het gemis aan licenties. De auto\'s zijn dus wel herkenbaar, maar je bent dus aan het racen met een Lion in plaats van een Peugeot 206. Het doet toch een beetje af aan een echte rally-ervaring. Maar goed, de auto\'s zijn ingedeeld in de lichte klasse tot de zwaardere klasse (en alles wat daar tussenin zit). Dat betekent dat je ook met jeeps en dergelijke kunt crossen op de weinig gevarieerde tracks. De tracks bestaan uit tropische locaties vol heuvels, scherpe bochten, met publiek langs de kant en wat al niet meer; eigenlijk alles wat je van een rallytrack verwacht, maar dan met maar één thema.
Je kunt kiezen uit twee modes: arcade of simulation. Laatstgenoemde is niet aan te raden wanneer je alleen over een muis en toetsenbord beschikt, tenzij je ervan geniet om minutenlang de baan uit te slippen. De arcademode is daarentegen een stuk fijner om te spelen met het toetsenbord, maar verre van comfortabel. Je hebt een behoorlijk goede controle op de wagens tot je bij- en tegenstuurt in bochten, want dan slipt je auto maar wat heen en weer. Ja, het is rally, dat is de bedoeling, maar het is met een toetsenbord erg lastig, of eigenlijk te lastig, om een bocht met de perfecte snelheid goed te nemen zonder een boom te raken. Zoals altijd zal de ultieme ervaring met dit soort games met een racestuur of gamepad te ondervinden zijn, maar dat heb ik helaas niet kunnen testen. In beide modes kun je gewoon een race rijden of meedoen aan een kampioenschap. Je koopt dan eerst een auto, wint races, verdient geld, tweakt je auto tot in detail (leuk voor autokenners), wint nog meer races en je koopt een betere auto. In het begin is dit lastig, omdat je ook alle schade die je aan je auto veroorzaakt nog moet repareren en dus betalen. Je auto kan trouwens goed kapot, zowat elk onderdeel zie je weleens door het beeld vliegen. Het kan echter ook zo uitpakken dat de coureur, jij dus, gewond is en de race moet staken. Voorzichtigheid is geboden!
De grafische kant van de game valt enigszins tegen. De auto\'s en onderdelen zien er wel aardig uit, maar wat juist tegenvalt is de omgeving. Zo op het eerste gezicht ziet het er uitstekend uit, maar naarmate je dichterbij inspectie gaat doen vervormen bomen en struiken tot 2D sprites. Het positieve punt is dan weer wel dat de laadtijden niks voorstellen, dus nu weten we waarom.
Slow down
De bijrijder schreeuwt tijdens het racen getallen in je oor die staan voor het soort bocht die je tegen komt. Zo is \'one\' de meest scherpe bocht en is \'six\' gewoon doorgassen. Ook waarschuwt je co-driver voor naderende bruggen, heuvels en andere ongein; reuze handig wanneer je met hoge snelheid puur bezig bent de auto op de weg te houden. Tijdens het racen valt het geluid van de \'brullende\' motoren van de auto\'s tegen, de wagens neigen meer naar een opgevoerde mopet dan een waardig rallymonster met high-tech apparatuur.
Na een race is het mogelijk een replay te bewaren en deze om te zetten naar een .avi file. Althans, in theorie, want in de praktijk crashte de game bij elke poging en heb ik het met Fraps moeten doen om uiteindelijk een filmpje op te kunnen nemen. Tot slot heb je ook nog de beschikking over een track editor. Dit is een makkelijk te gebruiken programmaatje waarmee je in een handomdraai toffe racetracks bouwt. Mocht je de standaard banen dus zat zijn dan kun je hier je lol mee op.