Mortal Kombat Armageddon

Mortal Kombat, de eeuwenoude serie uit de tijden van weleer, is terug met Armageddon. De game lijkt de beste ooit in de serie te worden met een shitload aan speelbare personages, het kunnen maken van je eigen character en een online mode.

Vooruitgang?
Midway is zo aardig geweest vrijwel elke character uit de Mortal Kombat-serie in de game te stoppen (zie ook de screenshot). Als je met je controller de vele gezichten bekijkt denk je dat je de ultieme Mortal Kombat-game in je PlayStation 2 hebt zitten. Dit is helaas niet waar. Hoewel ze allemaal een ander gezicht, een andere naam en andere special moves hebben, vechten ze allemaal hetzelfde. Alle grote characters als Motaro vechten als lompe en vooral trage beren. De middelgrote characters, waar de game erg rijk aan is, voelen vooral als kloon-characters aan, er zit geen sprankje unieke content in. Het lijkt me dat mensen liever een gevarieerdere en kleinere groep te kiezen characters voorgeschoteld krijgen dan tientallen dezelfde. Maar goed, Mortal Kombat staat bekend om de oldschool vechtpartijen en niet om de unieke characterlist. En hey, nu hoef je niet voor elk personage de moves uit je hoofd te leren omdat de moves voor meerdere characters op dezelfde manier moeten worden uitgevoerd.

Zo kent elke character twee vechtstijlen: één met wapen en eentje zonder wapen. Dit wapen is meestal een groot zwaard of een grote bijl. Helaas voelt het gehele vechten in de Arcade Mode behoorlijk lomp aan. De gevechten verlopen behoorlijk eentonig doordat het ene poppetje een paar slagen doet, de andere blokt deze en doet hetzelfde, waarna het andere personage ook weer blokt. Dit gaat net zo lang door tot er iemand een fout maakt. Verder blijven de moves behoorlijk beperkt tot wat slappe en sterke stoten en schoppen, wat gooiwerk en je special moves. Het aller-aller-aller-ergste is nog wel het feit dat de unieke fatalities niet in de game zitten. Ja, je leest het goed, datgene wat Mortal Kombat misschien wel groot heeft gemaakt is niet aanwezig. Er is wel een soort vorm van fatalities in het spel verwerkt, maar die is niet Mortal Kombat-waardig. Op het moment dat je je finishing move mag doen, kun je een knoppencombo indrukken. Het komt er dan op neer dat je zoveel mogelijk combo\'s in moet toetsen om de tegenstander zo lang mogelijk te laten lijden. Je kunt je tegenstander ook meteen tot pulp slaan, maar de makers vonden het leuker om dit op een opbouwende manier te presenteren (wellicht voor vernederingen online). Eerlijk gezegd is het idee erg leuk, maar de implementatie betekent ook meteen dat de unieke finishing moves van de gehele characterlist finito is.

Gelukkig is er wel enige vooruitgang geboekt ten opzichte van de vorige Mortal Kombat-games. Hoewel het bij concurrentie een standaard is, kent Mortal Kombat nu ook eindelijk combo breakers. Voorheen kon je een onstopbare combo uitvoeren en zo makkelijk de match winnen, dit keer kun je met goede timing een combo breken of ontwijken. Ook is er air combat toegevoegd, wat betekent dat je korte gevechten in de lucht krijgt, vaak gepaard met stevige combo\'s. Echt speciaal is dit niet, omdat het dezelfde uitwerking kent als vechten op de grond.

Tenslotte kun je ook nog je eigen character maken in de zogenaamde Kreate a Character-mode. De samenstelling van je eigen vechter is niet al te uitgebreid, maar ook zeker niet beperkt. Je kunt kiezen voor een man of een vrouw, een groot of een klein lichaam en ook het gezicht valt te bewerken. Je character kun je aankleden met allerlei kledingstukken of extra lichaamsonderdelen zoals vleugels of een staart. Deze aankleding zul je vooral vrij moeten kopen met geld dat je kunt verdienen in de Konquest-mode (zie tweede pagina). Verder kun je ook nog een vechtstijl toewijzen, zoals muay tai of karate, kun je je character een wapen geven en kun je ook zijn of haar vechthouding bepalen. Het komt er op neer dat je zonder twijfel een uniek personage kunt maken, waarmee je ook weer online kunt spelen.