FOK!games kijkt vooruit naar 2005

2005 wordt een enerverend jaar. Allereerst natuurlijk met de release van de Nintendo DS en de Sony PSP in Europa. Het is te hopen dat door de concurrentie het handheldgamen op een nog hoger niveau gebracht wordt. De Electronic Entertainment Expo (E³) die elk jaar in Los Angeles gehouden wordt, zal dit jaar extra interessant omdat hier waarschijnlijk een tipje van de sluier gelicht zal worden van alle drie de next generation consoles van Sony, Nintendo en Microsoft, welke allemaal rond 2006 uit zullen gaan komen.

Wat betreft consolegames zal de beschikbaarheid van leuke games een aflopende zaak worden, aangezien er steeds meer resources bij de ontwikkelaars naar de nieuwe consoles aan het verschuiven zijn. Ik voorzie dit jaar dan dat er relatief meer goede PC-games uit zullen komen dan consolegames.

Mijn top drie:
Op de derde plaats ben ik erg benieuwd naar de Nintendo DS en de games die erop uit gaan komen. Ik heb onlangs op Lexie zijn Nintendo DS mogen spelen en het bleek een heel leuk apparaat te zijn. Vooral het feit dat er een tweede touch screen bij zit betekent dat er heel wat leuke en innovatieve spelconcepten bedacht kunnen worden. Als tetrisfan in hart en nieren hoop ik dan ook dat het puzzelgenre een nieuw leven in wordt geblazen op de Nintendo DS.

<\/center>

Op de tweede plaats staat ‘de nieuwe Zelda’. Alhoewel ik The Windwaker – het voorgaande deel op de GameCube – qua stijl onovertroffen vond, vond ik dat er heel veel herhaling in de game zat (zeilen ). Bovendien vond ik het storend dat de meerderheid van de non player characters er zo triest uitzag en zo triest deed. Ik vond het dan ook frappant dat ik me tijdens het spelen van the Wind Waker ineens realiseerde dat ik dat hét enige minpunt vond van The Ocarina of Time (OOT). Ik hoop dan ook dat Nintendo volledig voor een volwassen Zelda gaat en ook de non player characters een volwassener uiterlijk en gedrag (en geluid, waarbij ik niet doel op realistische stemmen maar op realistische toonhoogtes) meegeeft.

<\/center>

Het meest zit ik echter te wachten op Operation Flashpoint 2. Deel één heeft me indertijd helemaal gegrepen, ondanks het feit dat het besturings- en commandosysteem niet heel goed werkte, en dat de game veel vergde van de gangbare PC-systemen indertijd. De essentie van de game is echter totale onderdompeling in de gamewereld, waarbij een kogel ook daadwerkelijk de schade doet die een kogel in het echt doet, en die essentie werkt heel goed. Het meest verheug ik me op de missies waarbij je als eenzame soldaat een vlakte tussen twee bossen over moet steken, terwijl je in de verte de piepende rupsbanden van een tank aan hoort komen. De doodsangst die je dan voelt is geweldig. Als ze eerdergenoemde minpuntjes verbeteren en de sterke punten consolideren, dan staat de keuze voor mijn game of the year vast.

Helaas nog geen plaatje beschikbaar <\/center>