FOK! interviewt: I-Play, Mobile Phone Gaming Company

De snelle technologische ontwikkelingen op het gebied van mobiele telefonie brengen een nieuw verschijnsel met zich mee: gamen op de mobiele telefoon. Er zijn veel meer mobiele telefoonbezitters dan handheldbezitters. Al deze mensen met een mobiele telefoon maar geen handheld komen in situaties terecht waarin ze zich vervelen, en dan kan een spelletje spelen op het mobieltje een leuk tijdsverdrijf zijn. Deze markt bestaat voornamelijk uit casual gamers. Het is ook een van de weinige markten waarin de verhoudingen tussen mannen en vrouwen ongeveer gelijk zijn: 48% van de mobile gamers is vrouwelijk. Er ligt dus een massale markt te wachten op publishers en developers die de stap durven te wagen. Wij spraken op de E3 met Isaac Larbi van I-Play, een van de grotere spelers op deze markt.

Wie is I-Play?
\"I-Play is de grootste producent van mobiele telefoon-games in Europa. We richten ons ook op Amerika en daar staan we op de tweede plaats. Waar we ons vooral op richten zijn de casual gamers, onze producten bieden we via verschillende kanalen aan. De strategie die we volgen is het toegankelijk maken van gamen op de mobiele telefoon, zonder de gebruikers lastig te vallen met allerlei technisch geneuzel. De mensen die games spelen op hun mobieltjes zijn meestal geen hardcore gamers. Mobiel gamen kan het beste gezien worden als een snack: even lekker snel tussendoor. Dit vertaalt zich in het ontwerp van deze games, ze moeten toegankelijk en snel speelbaar zijn.\"

Welke games hebben jullie gemaakt?
\"Onze grootste franchise is \'The Fast and the Furious\'. Deze game is erg populair onder de gamers. Ook in deze game hebben we ons gericht op een \'pick-up-and-play\' gameplay. Daarom zit er bijvoorbeeld geen multiplayer-gedeelte in. Een andere game van ons is 24, gebaseerd op de gelijknamige serie. Deze is op het moment erg populair. In deze game zijn we iets afgeweken van onze standaard, we hebben ervoor gekozen om hem iets langer en wat minder \'pick-up-and-play\' te maken. Om te zorgen dat je niet iedere keer vooraan moet beginnen hebben we dan ook een savefunctie toegevoegd. Urban Golf is een game waarin we proberen innovatief te zijn. Dit doen we door de golfsport naar een andere omgeving te verplaatsen, die van de grote stad.\"



Wat zijn de verschillen ten opzichte van het ontwikkelen van normale games?
\"Zoals eerder gezegd moet je rekening houden met je doelgroep. Deze gamet niet om te gamen maar meer als tijdverdrijf. Er zullen heel weinig mensen zijn die er speciaal voor gaan zitten om een spelletje op hun mobiel te gaan spelen. Wanneer iemand zich verveelt, bijvoorbeeld in de wachtkamer van de tandarts of op het station, wordt de telefoon erbij gepakt om de verveling te verdrijven. De gameplay moet hier op worden aangepast. Games moeten geschikt zijn om snel en kort te spelen, de trein kan er immers ieder moment aankomen en dan is het vervelend als je nog middenin een game zit, die je niet kunt saven. Waar ook rekening mee gehouden moet worden zijn de beperkte besturingsmogelijkheden: de games worden bestuurd met één hand, en dan meestal ook nog alleen maar met de duim. Daarnaast moeten de games ook nog speelbaar zijn op talloze verschillende telefoons. Je kunt in je besturing onmogelijk rekening houden met alle verschillende modellen. Dit brengt weer een hoop nieuwe problemen met zich mee. Normaal kun je als developer veel verschillende knoppen gebruiken, bij mobiele games maar een paar. Het beste is zelfs als er maar één knop nodig is om te gamen. Het doel is om de gameplay zo \'smooth\' mogelijk te maken.\"

Jullie richten je op verschillende markten, waaronder de Verenigde Staten en Europa. Passen jullie je strategie hier op aan, en wat zijn de verschillen tussen deze markten?
\"De Amerikaanse markt verschilt nogal van de Europese. In Amerika heb je met maar vier aanbieders van mobiele games te maken. Dit zijn wel stuk voor stuk grote spelers. In Europa is het net andersom, daar wordt de markt bevolkt door honderden kleine spelers. Hier zul je dus je strategie op aan moeten passen. Daarnaast is mobiel gamen een stuk populairder in Amerika dan in Europa, dus daardoor is de markt er ook een stuk groter. De meeste games zijn geschikt voor beide markten, maar er zijn er ook die alleen maar lokaal heel populair zijn. Zo zijn in Amerika pokerspellen erg populair terwijl ze in Europa nog niet zo heel erg aanslaan. Een schaatsgame is een voorbeeld van een game die alleen in Nederland zou aanslaan. Welke games populair zijn wordt bepaald door de interesse van de bewoners van een land. De Nederlandse markt is trouwens erg uitdagend. Er ligt daar nog een heleboel open aangezien mobiel gamen in Nederland nog niet zo populair is. We zijn ons hier nu dan ook op aan het richten. De strategie die we gaan volgen zal niet zo heel veel verschillen van die voor andere landen in Europa, qua cultuur lijken ze best veel op elkaar.\"