Nintendo Wii: Hands-on

Wiiiiiiiiiiiiiiiiii!
Druk druk druk en rijen. Dat is nog de beste omschrijving voor de Wii-stand op de E3. Gelukkig zag ik mijn kans schoon en wist ik mij door een gaatje in het decor naar binnen te wurmen waardoor ik als een van de eersten op de Wii kon gamen. Eenmaal binnen was het wel erg rustig. Was de booth al wel geopend voor de pers? Een vluchtige blik op de pasjes van de sporadische andere bezoekers leerde mij dat ik net niet de enige aanwezige pers was. Gelukkig, op de eerste dag een aanvaring hebben met een beveiligingsgorilla stond niet op mijn programma. Op de booth kon ik rustig kiezen welke game ik ging proberen. Super Mario Galaxy, Zelda of toch Red Steel? Na niet lang twijfelen besloot ik eerst Red Steel en Super Mario Galaxy te testen, voor deze grote titels moest je later waarschijnlijk uren in de rij staan. Na een eerste indruk moest ik snel weg, er stond namelijk al een interview gepland elders op de beursvloer. Met tegenzin vertrok ik en liet de stand met de gretig binnenstormende bezoekers achter me. Gelukkig mochten we de derde dag met de rest van de aanwezigen van FOK!games langs de rij wachtenden, zodat we alleen voor de afzonderlijke games hoefden te wachten en niet voor de booth zelf. Dat scheelde al een uurtje of 2,5 aan kostbare tijd. Hierdoor was er genoeg tijd om een keur aan games te testen.



Excite Truck
Dit is dus dé racegame die Reggie al voor de E3 aankondigde als speelbare demo. Excite Truck was ook een van de eerste games die Nintendo liet zien op de persconferentie. De bekende voorganger van deze game is Excite Bike: de motor cross game voor de NES. Het werd dus weer eens tijd voor een opvolger.
Excite Truck heeft nog het meeste weg van een Burn Out-game, maar dan met dikke trucks in plaats van snelle wagens. Het is, zoals gewoonlijk, primair de bedoeling om als eerste over de finish te komen. Belangrijk hierbij is niet alleen het precieze rem-, stuur- en schakelwerk, ook lekker hard crossen en beuken met je kar levert punten op. Het betere arcadewerk dus. Voor het omver rijden van tegenstanders, bomen en het stunten met je truck krijg je ook bonuspunten/sterren toegekend. Stijl vormt dus een wezenlijk onderdeel van de totaalscore. De racebanen zijn vrij breed waardoor het mogelijk is om een stukje van het pad af te wijken. Dat is ook wel nodig, een arcaderacer met trucks waarbij je netjes op het geasfalteerde paadje moet blijven is natuurlijk geen porum.

De controller moet horizontaal vastgehouden worden met de duimen en moet in het verticale vlak bewogen worden om de truck te besturen, net alsof je een echt stuur vasthoudt. Het is even opletten dat je de controller niet in het horizontale vlak draait maar daarna speelt het eigenlijk prima. Het is even wennen, maar dan voelt het erg natuurlijk aan. Snel scheurde ik dan ook als een dolle over het circuit en maakte een flinke jump. Helaas lag ik na de landing al meteen weer laatste. Het is namelijk belangrijk dat je zorgt dat je truck in een goede hoek weer landt op de baan. Dit doe je door de controller naar voren of naar achteren te kantelen. Excite Truck leverde een hoop plezier en kon wel eens een leuke arcade racer worden.



One Piece Unlimited Adventure
Ah, vissen met de Wii! Dit was een van dé games die ik moest proberen. Controller in de nek (sorry, voor dat blauwe oog, meisje achter mij ) en ZWIEP! Daar vliegt het dobbertje het water in. Na een momentje geduld bijt er een visje. Op het scherm verschijnen instructies hoe de vangst binnengehaald moet worden. Met rappe polsbewegingen probeer ik mijn ongetwijfeld enorme vis binnen te hengelen. Helaas blijkt dit niet de goede manier te zijn. Maar weer een lijntje uitgooien dan. Ook deze keer volg ik de bewegingen die aangegeven worden, maar nu door het bewegen van mijn hele arm, dus net alsof je echt staat te vissen. Dat gaat al een stuk beter, helaas ontsnapt ook deze keer weer de vis, nu een paar centimeter voordat ik hem uit het water kan halen. Bummer! Achter me begint de rij ongeduldig te trappelen en het wordt tijd om de controller af te staan.

Maar wat is dat? Ik kijk nog even achterom en zie dat degene na mij op een knopje drukt en gewoon verder gaat met de rest van de game! En ik maar denken dat het alleen mogelijk was om even te vissen; blijkbaar was het dus ook mogelijk om de rest van de game te checken. Beter opletten dus de volgende keer. Gelukkig was het vissen zelf erg leuk en kwamen in dat onderdeel de mogelijkheden van de controller goed tot hun recht. Alleen jammer dat de Nunchuk niet als molentje-uitbreiding gebruikt werd, dat zou het helemaal briljant maken.



Project H.A.M.M.E.R.
Wii-mote + dikke zwaaihamer = gouden combinatie? Mij leek het in ieder geval een goed idee, daarom was Project H.A.M.M.E.R. een van de eerste games die ik probeerde. De controller wordt inderdaad gebruikt om de hamer te besturen, de nunchaku wordt ingezet om het karakter zelf te bewegen. Helaas is het niet zo dat de hamer precies de bewegingen van de Wii-mote volgt; een horizontale zwiep wordt namelijk altijd omgezet in dezelfde beweging. Het is dus niet zo dat als je de Wii-mote naar linksboven beweegt de hamer in real time volgt.

Door de controller in een verticale beweging boven je hoofd te brengen begin je een charge attack. Op het moment dat je de controller naar beneden beweegt raakt de hamer met een verpletterende kracht de grond, waardoor de vijanden aan de kant gesmeten worden. Door met de Nunchuk te rammelen begint het karakter met veel geweld rond te draaien met de hamer, waarbij hij zelf als het zwaartepunt fungeert.

Vijanden bestonden in de speelbare demo alleen nog maar uit robotjes die in verschillende stukjes uit elkaar te beuken vielen. Naarmate je dit succesvoller doet loopt er een metertje vol waardoor je in een Juggernaut of Destruction kunt veranderen. Helaas was dit nog niet mogelijk in de demo, omdat deze te kort was om zover op te laden. Project H.A.M.M.E.R. was erg interessant en kan uitgroeien tot een toffe game. Het is jammer dat de besturing vrij primitief gebruik maakt van de mogelijkheden van de Wii. Maar aangezien het nog een erg vroege versie was, kan er nog een hoop veranderen voordat de game daadwerkelijk uitgebracht wordt.