FOK! blikt terug: de NES

15 juli, 1983. De dag waarop de NES het levenslicht zag en een wereldwijde revolutie begon. Nintendo, een fabrikant van speelkaarten, zocht een nieuwe markt om zich op te kunnen ontplooien, en zodoende werd de Famicom ontwikkeld. De eerste lichting was niet echt een succes omdat de console nogal vaak crashte. Nadat alle exemplaren weer ingenomen waren en het moederbord vervangen was barstte de storm los. Eind 1984 was de Famicom de best verkopende game-console in Japan. Het werd tijd om de markt uit te breiden en Nintendo richtte zich op de grootste potentiële markt: Amerika.


De controller en de Zapper, het lichtpistool van de NES

In Amerika was iets anders aan de hand. Daar was eerder de hele consolemarkt eigenhandig de nek omgedraaid door de Atari. Voor deze console was een ongelofelijke stroom bagger uitgestort over de Amerikanen, bagger bestaande uit games vol bugs, games die half af waren en games die niet eens speelbaar waren. Sceptisch keek men dus naar dat rare Japanse bedrijf. Nintendo liet zich hierdoor niet tegenhouden en ontwierp een redesign en doopte het \'Nintendo Entertainment System\' oftewel de NES. Om het vertrouwen van de klant terug te winnen werd het Nintendo Seal of Quality geïntroduceerd. De Seal of Quality stond voor drie doelen:

1. Iedere game met het SoQ is door Nintendo getest.
2. Iedere game met het SoQ werkt.
3. Alle games met het SoQ zijn kindvriendelijk.

Natuurlijk was dit zegel geen garantie voor goede games maar ze waren in ieder geval speelbaar en geen complete troep. Het zorgde voor een overwoestbaar imago: Nintendo levert kwaliteitsgames die voor iedereen geschikt zijn. In de loop van de tijd is dit steeds meer afgezwakt om te zorgen dat de markt niet te beperkt blijft, maar het duurde nog nog een hele tijd totdat er echt games uitkwamen op een Nintendoconsole die niet geschikt was voor kinderen. Zo was er bij het verschijnen van Mortal Kombat nog een grote discussie over het bloed in deze game en de \'gruwelijke\' fatality\'s. Nintendo hield voet bij stuk en de fatality\'s werden eruit gesloopt. De consument kreeg weer vertrouwen in de gamesmarkt en de NES werd gereleased in Amerika. In eerste instantie werden er op 18 oktober 1985 50.000 eenheden in New York gereleased. Dit was een enorm succes en in februari 1986 werd de NES al overal in Amerika verkocht. Europa volgde zoals gewoonlijk pas enkele jaren later en de NES was een wereldwijd succes: zestig miljoen exemplaren. Super Mario Bros. is de koningsgame en is met veertig miljoen verkochte exemplaren nog steeds de best verkochte game ooit.

Gaandeweg de jaren groeiden de mogelijkheden van de NES gestaag. Microsoft kan wel pimpen met Xbox Live!, maar met de Famicom kon je in Japan al in de jaren tachtig internetbankieren! Maar dat was niet de enige freaky uitbreiding, zo is er ook nog ROB, oftewel Robotic Operated Buddy. ROB werd in eerste instantie voor eenzame Japanse kindertjes ontwikkeld die geen vriendjes hadden om mee te gamen. Dit robotje kon je aansluiten op de tweede controllerpoort en speelde dan samen met je een spelletje gyromite waarbij je ringetjes moet verplaatsen.


De ROB en de Power Glove

Een controller die zijn tijd ver vooruit was is de Power Glove. Deze handschoen kon je aantrekken om dan door middel van bewegingen in de ruimte en het bewegen van je vingers games te besturen. Door je vuist te ballen druk je bijvoorbeeld op a en door je pols te draaien druk je op b. Een nadeel van de Power Glove was dat je er ontzettend snel RSI-verschijnselen van krijgt. Probeer je arm maar eens een kwartier in de lucht te hangen terwijl je je hand precies op de t.v. blijft richten. Helaas was de Power Glove zijn tijd ver vooruit en sloot de beleving van gamen in de ruimte niet echt aan op de graphics die toentertijd mogelijk waren. Er kunnen nog vele pagina\'s gevuld worden over andere controllers zoals de Zapper en de NES-dansmat, maar het is tijd om naar een ander aspect te kijken dat van de NES zo\'n succes maakte: de games.