E3: een dagje workshoppen

De E3 is niet alleen gericht op de games-pers maar wordt ook gebruikt als ontmoetingsplatform voor de industrie. Niet de echte hardcore programmeurs, die zijn eerder te vinden op het Game Developers Congres. Nee, eerder marketing mensen, mensen die een studiootje bezitten, managers, productontwikkelaars en andere geïnteresseerden. Hoewel deze groep natuurlijk ook erg geïnteresseerd is in de nieuwste games willen ze iets meer diepgang. Daarom is er aan de E3 een conferentie gekoppeld waarin allerlei lezingen en workshops gegeven worden. Op de eerste dag van de conferentie was de beursvloer nog niet geopend, een mooie kans dus om wat dieper op de gamesindustrie in te gaan en wat workshops te bezoeken. Het thema van de conferentie was \"The Next Generation of Video Gaming\". Alle workshops hadden hier dus meer of minder mee te maken, zo ook de eerste: MMORPG Development.

Workshop 1: MMORPG Development
Er vinden op het moment verschillende ingrijpende ontwikkelingen plaats aangaande MMORPG\'s. Ze worden onder andere steeds groter, populairder en commerciëler. Steeds meer developers zien dat er veel geld mee te verdienen valt, en niet alleen via een maandelijkse fee. Zo zijn games waarin de content betaald moet worden sterk in opkomst. De gamers die het MMORPG-genre ontdekken komen vooral uit de bestaande populatie gamers. Het zijn dus geen mensen die het gamen net ontdekken, maar gamers die hun andere games laten liggen om MMORPG\'s te gaan spelen.



De toekomst
Meestal wordt er voor een traditionele setting gekozen. In hoeveel MMORPG\'s kom je geen dwergen en elfjes tegen? Vrij weinig, en dat zijn meestal niet de populairste. Producenten houden niet van onzekerheid, daarom wordt vooral gekozen voor settings die hun populariteit al bewezen hebben. Daarvan is immers al bekend dat ze een grote doelgroep aanspreken -> meer centjes -> blije eigenaars. Voor de marktontwikkeling zou het goed zijn als de settings wat minder op elkaar lijken. Hierdoor wordt per game een minder grote doelgroep aangesproken maar de algehele MMORPG-markt groeit er door, wat in de toekomst veel voordelen oplevert. Zo zorgen meer gamers voor een grotere bevolking, wat de belevingswaarde positief beïnvloedt (zolang er geen overbevolking optreedt, een realistisch probleem in World of Warcraft). Een bredere user-base zorgt ook voor meer stabiliteit en meer interesse van investeerders waardoor het genre zich weer verder kan ontwikkelen.

Middleware
Wat ervoor kan zorgen dat er meer verschillende MMORPG\'s op de markt komen is de ontwikkeling van MMORPG-middleware. Middleware valt te vergelijken met een engine die al klaar is en die naar eigen inzicht door de koper aangepast kan worden. Net zoiets als een halffabrikaat dus. Hierdoor kunnen kleine producenten die niet kapitaalkrachtig genoeg zijn om hun eigen game vanaf de grond op te bouwen toch een game uitbrengen. Die game is in de kern dan gelijk aan andere RPG\'s, maar kan zich toch genoeg onderscheiden om interessant te zijn. Het succes van deze middleware zal afhangen van de kwaliteit en de aanpasbaarheid. Als de games die ermee gemaakt worden niet veel van elkaar kunnen verschillen dan zal de interesse ervoor snel afnemen. De kracht moet dus gevonden worden in het bieden van een solide basis voor MMORPG\'s waarmee zeer diverse games gemaakt kunnen worden.



Cross Platform
MMORPG\'s hoeven niet PC-exclusive te zijn, er zijn zelfs geen onoverkomelijke technische problemen die cross platform-MMORPG\'s tegenhouden. Het is dus vooral een \'politiek\' probleem omdat consolefabrikanten hun spelersnetwerken (Xbox Live, PS2-netwerk) niet op elkaar willen aansluiten. Misschien dat de compatabiliteit tussen de Xbox 360 en de PC daar verandering in gaat brengen, maar die ontwikkeling is nog zo pril dat daar weinig over te zeggen valt. Voordat consolegamers überhaupt aan deze games wíllen beginnen moet het volgende probleem worden opgelost: het gebrek aan een toetsenbord. Door het gebruik van voice commands, knoppencombinaties en een versimpelde interface hoeft ook dit probleem niet onoverkomelijk te zijn. Misschien dat er ooit nog eens een cross platform-MMORPG uitkomt, voorlopig echter nog niet.

Made in Azeroth
Een andere ontwikkeling is dat user generated content steeds belangrijker wordt. Als mensen invloed kunnen uitoefenen op een wereld dan voelen ze zich hier meer bij betrokken. Het gevoel van keuzevrijheid verhoogt ook het spelplezier. Steeds vaker zal men dus content in MMORPG\'s tegen komen die door users gemaakt is. Hierdoor ontstaat ook weer een nieuwe kans voor developers om gemakkelijk geld te verdienen: het kost namelijk nagenoeg geen investering om verschillende rollen in een game in te voeren die alleen door betalende spelers bezet kunnen worden. Zo kan bijvoorbeeld de rol van smid ontworpen worden. De speler betaalt 250 euro per maand om deze rol te mogen vervullen. Deze investering kan hij echter weer terug verdienen door producten binnen de wereld voor echt geld te verkopen: een beetje legendarisch zwaard is al snel een zak geld waard. Of deze vercommercialisering een goede ontwikkeling is is nog maar de vraag, maar ook aan dit soort verschijnselen zie je dat de gamesindustrie steeds volwassener wordt.