Mobiele Reviews #8

Rymdkapsel is een game over het veroveren van een interplanetair ruimtestelsel met behulp van aliens. Het is ook een game over het bouwen van een huis terwijl insecten je proberen aan te vallen. Eigenlijk is Rymdkapsel wat je er zelf van wil maken.

Door de jaren heen zijn er al zoveel verschillende genres en subgenres verschenen die een simpel spelconcept soms onnodig gecompliceerd maken. Rymdkapsel doet dit niet. Deze RTS-game gaat volledig terug naar de roots van het genre, te beginnen met de minimalistische, maar doeltreffende graphics en simpele, maar vermakelijke gameplay.

Het doel van deze game is om een basis uit te bouwen. Deze basis dien je ten allen tijde te beschermen en te voorzien van grondstoffen. Dit doe je door tetris-achtige figuren in elkaar te laten passen en elk object een functie toe te wijzen. Reactors, extractors, keukens en tuinen gebruik je om grondstoffen te kweken. Pleinen en Wapenruimtes dienen dan weer respectievelijk voor het aanmaken van bemanning en deze te bewapenen.

Rymdkapsel1

Risk-reward
Terwijl je bezig bent met het opbouwen van een schijnbaar onverwoestbare basis, loopt een metertje onderaan het scherm beetje bij beetje vol. Wanneer het helemaal rood is, wordt je basis bestormd door vijanden en kun je beter zo snel mogelijk naar de wapens grijpen. Dit zorgt voor een interessante risk-rewardsituatie, aangezien je je bemanning zo lang mogelijk wil laten werken, maar ze ook de tijd moet gunnen om zich te verplaatsen naar een wapenruimte.

De omgeving waarin je je expansiedrang kunt botvieren is haast onbestaande. Een zwarte achtergrond, vergezeld van vier monolieten vult het landschap. Deze stenen constructies geven elk een upgrade aan je basis of bemanning, maar treden pas in werking wanneer je ze volledig onderzocht hebt. Zaak is dus om dit zo snel mogelijk te doen, maar tegelijkertijd ook je basis te beschermen.

Rymdkapsel2

Puur
Doordat de graphics, noch het geluid – dat overigens wel trippy beats bevat – de gameplay in de weg staan, krijg je een pure ervaring voorgeschoteld. En het werkt. Hoe groter je basis wordt, hoe machtiger je je voelt. Maar enkele vijanden kunnen soms al snel voor een overmacht zorgen en dan ben je alles kwijt. Je kunt dan wel drie optionele missies voltooien tijdens het spelen, na je speelbeurt kun je hier niets meer mee. Dus moet je weer helemaal vooraan beginnen, inclusief de trage start die je stap voor stap uitlegt wat je moet bouwen. Hierdoor verlies je al snel de motivatie om te blijven spelen en dat is spijtig, want als je eenmaal bezig bent, is het spel een waar plezier.

Rymdkapsel3

Rymdkapsel is een genot om te spelen, maar na enkele keren ben je er wel klaar mee. Niet omdat de gameplay het niet waard is, maar omdat de game je niet de nodige motivatie verschaft.

Prijs: €3,59