Colin McRae: Dirt

De modus die je vooral zult spelen is de career-mode. De hele game draait, zoals je inmiddels wel gemerkt zult hebben, om deze ene manier van spelen. In deze mode maak je een coureur aan en ga je onder leiding van Colin de strijd aan met de beste coureurs ter wereld op een afwisselend scala van circuits. Zo zul je natuurlijk rallies rijden, maar ook zogenaamde Hill Climbs, CORRs, Crossovers en rally raids behoren tot de mogelijkheden. Het begrip van een rally is vrij simpel, je werkt zonder directe tegenstanders een circuit af met verschillende typen ondergrond en heel veel lastig bochtenwerk. Om hier soepeler doorheen te komen heb je een bijrijder die je continu vertelt wat de volgende paar honderd meter op je ligt te wachten. In de Hill Climb zul je ongeveer hetzelfde doen, maar dan de hele tijd terwijl je omhoog rijdt. Daarnaast zul je het in deze modus moeten doen zonder bijrijder, waardoor je goed op de map moet letten wil je niet hard een bocht uitvliegen of \\\'total loss\\\' raken.

CORR is een modus die waarschijnlijk niet snel een belletje doet rinkelen. In een CORR-race stap je in je auto om een flink modderig terrein je bestormen, terwijl je de strijd aan gaat met vijf andere tegenstanders. Een beetje elkaar beuken is volledig geoorloofd, want de circuits zijn over het algemeen niet al te breed en de auto\\\'s willen dat nog wel eens zijn, waardoor inhalen anders vrijwel onmogelijk is. Ook in de Rally Raid zul je tegen vijf tegenstanders moeten strijden om die eerste plek, alleen ditmaal over een groot outdoor circuit, waarbij je ook nog eens een bijrijder krijgt om je langs de lastige stukjes te loodsen. Ook hier mag elkaar toucheren, al moet je hier wel opletten dat je niet van het circuit geduwd wordt. Als laatste is er de crossover, dit is een één-tegen-één race, waarbij het circuit een punt kent waar de coureurs elkaar kruisen (de een over de brug en de ander er onderdoor). Een erg relaxte manier van kijken wie nu het snelst is op het circuit.

Al deze races zijn verdeeld over niet minder dan tien niveau\\\'s die je allemaal in de loop van je carrière zult vrijspelen. Uiteraard begin je onderaan de ladder, met een paar eenvoudige auto\\\'s en makkelijk te leren circuits, om uiteindelijk de moeilijkste races te winnen, als je goed genoeg bent natuurlijk, met de snelste auto\\\'s die er zijn. Mocht je overigens denken dat je auto wel wat beter afgesteld had kunnen zijn voor een willekeurige race, geen nood, want ook dat is in te stellen vooraf. Vrijwel alles aan je auto kan aangepast worden op jouw eisen, opdat je nog beter door de bochten slingert. Het is geen must om dit te doen als je wilt winnen, voor mij bijvoorbeeld gaat het te diep en ik verkloot er meer mee dan dat ik behaal, maar voor de echte fans een prima manier om toch die paar tienden van een seconde te winnen.

Maar genoeg droge feitjes en tijd voor de snoeiharde actie, hoe speelt de game? Wel, in een woord: Heerlijk. Colin McRae: Dirt is een van de beste rallygames, zo niet een van de beste racegames ooit als het aankomt op besturing. Als je weet hoe je daadwerkelijk een auto dient te besturen op elke ondergrond, ergo als je niet domweg scheurt zonder te remmen bij een bocht omdat dat in Need for Speed ook niet hoeft, dan zul je al snel genieten van de vele races die de game rijk is. Je zult ook snel merken dat elke ondergrond op een totaal andere manier rijdt en een totaal andere aanpak vereist. Ook het kiezen van je auto kan flinke invloed hebben op je prestaties, omdat de ene nu eenmaal een betere besturing heeft, terwijl de andere meer brute kracht heeft. Soms is dat laatste prima, er zijn echt wel circuits waarbij je veel rechte stukken hebt, maar het is geen aanrader op zandraces met erg veel bochtenwerk.

Is het puur realisme? Nee, daarvoor gaat het allemaal nog net een tikkeltje te makkelijk, maar het komt heel dicht bij \\\'the real thing\\\'. Het enige dat zeker op de lagere moeilijkheidsgraden onzin is, is de hoeveelheid schade die je oploopt. Waar je in het echt al snel moet stoppen omdat je auto kapot is, kun je in Dirt nog best even doorgaan, al is een frontale botsing eigenlijk altijd wel fataal. Een ander klein nadeel zijn de tegenstanders. Zeker in CORR valt op dat deze vrij vaak een vaste lijn volgen, wat erg irritant kan zijn als je er langs wilt. Ze rammen je namelijk zonder pardon elke keer van de weg en niet altijd is er een manier om er langs te komen.