Red Faction: Guerrilla - Demons of the Badlands

Hoogstaand was Red Faction: Guerrilla zeker niet. De game was visueel bepaald geen parel en de gameplay was ook niet bepaald diep, afwisselend of onderscheidend. Waar de naam Guerrilla vandaan kwam is me nog steeds een raadsel, zelfs blinde en dove guards met de oplettendheid van een Disneykonijn in een grasveld op een schitterende lentedag merken je nog op als je poogt te sneaken. Sneaken betekent namelijk dat je niet alles opblaast als je naar binnen gaat, maar eerst alle guards doodschiet. Toch is het geen game waar ik me mee verveeld heb. Een uurtje of twee achter elkaar hersenloos gebouwen slopen en guards kapot knallen met bliksemguns blijft gewoon erg vermakelijk. Toen THQ mij mailde dat er codes waren voor de eerste DLC reageerde ik dan ook sneller dan het eerder genoemde Disneykonijn als hij de jachthonden hoort en niet veel later kon het sloopfestijn weer verder gaan. Lees deze review overigens niet als je het origineel zelf nog wilt spelen, hij bevat namelijk stevige spoilers over het \"verhaal\" in de game.

Door de naam Demons of the Badlands zullen de mensen die de game gespeeld hebben al doorhebben waar de game om draait, inderdaad de Marauders. In de game zelf kwamen ze weinig aan bod, ze reden op sommige plekken rond en hadden nog minder reden nodig om je lastig te vallen dan de EDF, maar aan het einde van de game werd er gelukkig nog wel wat opgehelderd over hun rol in het geheel. Deze DLC is een prequel voor de game en legt ons uit waar de Marauders vandaan komen en hoe Samanya terecht is gekomen in het verzet tegen de EDF, terwijl haar zus nota bene de leider is van de Marauders en net zo weinig op heeft met de Red Faction als met de EDF.

DotB (Demons of the Badlands) pleurt je gelijk midden in de actie, want in de eerste missie mag je Vasha redden uit de klauwen van de EDF. Dat dit een val is moge duidelijk zijn, maar aangezien Vasha nu eenmaal de zus is van Sam heeft hij niet veel keus. Als je haar eenmaal bevrijd hebt kun je je echt gaan bezighouden met het wegwerken van de EDF uit de Mariner Valley. Het eerste dat hier aan opvalt is dat deze best groot is. Volition heeft zich er niet heel makkelijk van af gemaakt, want de grootte doet niet onder voor elk afzonderlijk gebied uit RF:G zelf, waardoor je dus genoeg te verkennen hebt. Jammer is wel dat veel van de side-quests bestaan uit het opblazen van gebouwen en je dus weinig zult strijden daarin met de EDF. Toch ga je ze wel spelen, want ze leveren je nieuwe wapens op, dus je hoeft niet langer rotzooi te verzamelen en in te wisselen voor upgrades.

Ondanks dat de setting gewoon meer Mars is, speelt DotB toch heel anders dan RF:G deed. Zo zijn de wapens lichtelijk anders en nog belangrijker, de voertuigen waar je in rondscheurt zijn veel toffer. Ze stralen echt het imago uit van een ondergrondse bende die met puin moet proberen te overleven. Toch rijden ze verder niet anders dan je gewend bent en ook de nieuwe wapens zijn niet heel bijzonder. Erg jammer, want hier was erg veel mogelijk geweest. De uitbreiding draait voornamelijk om het slopen van gebouwen van de EDF en die zijn er meer dan genoeg. Hier kom je wel weer hetzelfde minpunt tegen als in de volledige game, ondanks dat de EDF controle compleet kwijt is kom je ze nog elk moment tegen. Ze zullen vaker in gevecht zijn met de Marauders, maar echt de controle kwijt zijn is geen sprake van.

Met Demons of the Badlands levert Volition een expansion af die kwalitatief erg gelijk is aan Red Faction: Guerrilla zelf. Nergens blinkt het echt uit en op sommige plekken lijkt er zelf ingeboet te zijn. Zo wil de AI nog wel eens falen, waardoor het Disneykonijn uit de eerste alinea je nog niet door zou hebben als je op hem afrijdt in een tank, oppakt en door de honden laat verscheuren. Toch is het een vermakelijk geheel en het geeft een beetje inzicht in de tofste factie uit de game zelf, de Marauders. Hopelijk gaat Volition door met DLC uitbrengen en proberen ze de volgende keer nog net wat meer af te stappen van de gebaande wegen en echt te innoveren ten opzichte van hun eigen game. Het zou de volgende expansion pas echt zijn geld waard maken.