Virtua Tennis 2009
Ik ben al jarenlang een enorm fan van de Virtua Tennis-serie. Ik heb elk deel van de laatste vijf jaar in huis gehaald en ik heb ze ook allemaal erg uitgebreid gespeeld. De enorme variatie aan minigames, de simpele, maar toch enorm uitdagende controls en gewoon de lol die je eruit kan halen. Het zorgde er allemaal voor dat ik zeer enthousiast werd toen VT2009 werd aangekondigd en toen daar nog Wii MotionPlus-ondersteuning bijkwam was mijn geluk niet te beschrijven. Toen de game dan ook
eindelijk binnenkwam op de redactie claimde ik hem direct, haalde WM+ in huis en besloot me drie dagen niet meer te vertonen. Helaas was het euforische gevoel al na vijf minuten om zeep geholpen want waar ik hoopte dat VT2009 echt tennis heel dicht zou benaderen, komt het daar in de verste verte niet in de buurt.
Het leuke in eerste instantie van VT2009 is dat je door WM+ een veel betere invloed zou moeten hebben op de bewegingen van je speler en de acties die deze maakt. Zodra je gaat spelen, merk je alleen dat dit totaal niet waar is. Tennis bestaat uit een enorme hoeveelheid facetten, maar het goed slaan van een bal is eigenlijk heel simpel. Je moet op tijd inschatten of je een forehand of backhand moet slaan, goed klaar gaan staan achter de bal, je racket op tijd naar achter brengen en op het juiste moment slaan zodat je de bal prachtig voor je raakt op zijn hoogste punt in de stuit. In theorie heel simpel, maar een tactiek die niet van toepassing is op VT2009. Het overzetten van de beweging werkt daar bij lange na niet accuraat genoeg voor, waardoor je meer dan eens niet de bal zult slaan die je wilt slaan.
Het probleem is eigenlijk dat er veel slagenopties zijn, en om daar onderscheid tussen te maken moet de console enorm goed reageren. Je hebt alleen geen directe controle hebt over je speler. Ja, je kunt de nunchuck aansluiten en zelf gaan rennen, maar daarmee wordt het slaan een absoluut drama, omdat je nogal uitgebreide bewegingen moet maken. Het loskoppelen levert ook geen goede resultaten op, omdat je speler dan zelf gaat lopen. Naast dat de AI hierin bijzonder ruk is, hij rent als een kip zonder kop over het veld, zorgt dit dat het enorm lastig is om op het juiste moment te slaan. Het is in het tennis vitaal dat je goed klaar staat om een bal te slaan, maar als je de AI laat bepalen waar je gaat slaan, dan is het huilen met de pet op. Daarbij wordt je beweging ook gewoon niet goed overgezet. Het naar achter brengen van je racket gebeurt niet je speler slaat niet als jij dat doet. Het lijkt eerder alsof je een slag moet inprogrammeren die dan vervolgens geslagen wordt, maar omdat het lastig in te schatten is ben je hier vaak te vroeg of te laat mee.
Dan is er het probleem dat de ballen die je wilt slaan, niet geslagen worden. Ik weet nog perfect hoe ik een slice, topspin, lob of dropshot moet slaan, maar het overzetten naar de Wii is een crime. Slices herkent hij vaak niet en worden gewone ballen, dropshots zijn een nog grotere ramp omdat je een rustige beweging moet maken en die wordt al helemaal niet goed herkent. Het doorslaan in de richting die je wilt heeft zelden het gewenste effect en timing heeft daar weinig mee te maken. Eerlijk is eerlijk, het werkt soms ook wel, maar som is niet genoeg. Een besturing moet nagenoeg foutloos reageren op wat jij als speler wilt en VT2009 komt daar niet eens in de buurt. Meer dan eens maakte ik gewoon maar een extreem overdreven beweging in bepaalde richtingen, en nog gebeurde er in de verste verte niet wat ik probeerde. Na een paar uur heb ik het dan ook maar opgegeven om met Wii Motionplus te spelen, het levert eerder frustratie dan vermaak op.