Colin McRae: Dirt

Jaren geleden speelde ik voor het eerst een Colin McRae-game. Ik pakte de controls naar mijn gevoel snel op en ik was gelijk verliefd. Toch heeft deze liefde jarenlang in de koelkast gestaan. Ik wilde elke keer wel weer de nieuwste McRae kopen, maar het kwam er gewoon niet van. Nu de beste man bij een helikopterongeluk om het leven is gekozen zou Dirt best wel eens de laatste kans kunnen zijn om een game uit dat genre te spelen. Dus duwde ik Dirt in mijn PlayStation 3 en besloot te kijken of de liefde de kille kou van de koelkast van het gamen heeft overleefd.

Als je Dirt opstart word je gelijk warm welkom geheten in de gigantische wereld die de game rijk is. Voor je je daar in gaat storten krijg je even een korte inleiding in de verschillende mogelijkheden die de game biedt en bij elk nieuw event zal er ook even een korte uitleg gegeven worden over hoe deze mode in elkaar zit. De game is erg groot en kent zoveel mogelijkheden dat deze ook gewoon niet in een review te bespreken zijn, dit mede doordat sommige dingen mij gewoon te diep gaan en de game daardoor alleen maar onspeelbaar maken, maar daarover later meer. Laat ik maar beginnen bij het begin.

De game kent verschillende modes die je kunt spelen in je eentje en ook één waarmee je online kan. Allereerst is daar de career, daarnaast heb je nog een championship-mode en een World Rally. De career-mode is natuurlijk waar de game om draait, maar ik zal eerst kort wat zeggen over de andere twee. Allereerst de Championship-mode. Dit is eigenlijk gewoon wat een basis rally-game is. Je zult in deze modes op vier verschillende niveaus, van regionaal tot internationaal, circuits afwerken, waarin je de officiële rallycircuits zult afscheuren en af en toe voor de afwisseling een een tegen een race. Je hebt in deze modus alle auto\'s tot je beschikking staan die je in de career-mode al hebt vrijgespeeld. Het mooie aan deze manier van racen is, is dat je niet zomaar zult gaan scheuren zonder uit te kijken, want voor je het weet is je auto beschadigd, rijd je langzamer en heb je niet genoeg tijd tussen de races door om alles op te knappen.

De volgende speelmodus is de World Rally. Dit is eigenlijk hetzelfde als de career, alleen dan werk je geen carrière af. Je kunt hier alle races die je namelijk gedurende je carrière hebt vrijgespeeld nog een keer naracen als event of race -een event kan bestaan uit meerdere races- met ook hier de auto\'s die je gedurende je carrière hebt vrijgespeeld. Ter afwisseling is er ook een time trial, waarin je zonder enige vorm van tegenstand rustig kunt proberen om de beste tijden in de wereld, of van jezelf, nog wat aan te scherpen. Dit is tevens een erg goede mode om te oefenen met hogere moeilijkheidsgraden, omdat je dan leert wennen aan hoe je auto reageert en hoe makkelijk hij wel niet stuk gaat als je de game realistischer maakt. Zeker op Pro Am en Professional moet je niet onderschatten hoe snel je \'total loss\' bent.