Act of War: Direct Action

In Act of War zijn er drie \\\'teams\\\'. Dit zijn de Task Force Tallon waarmee je de Single Player speelt, maar ook het \\\'normale\\\' Amerikaanse leger en de bad-guys: het Consortium (waarmee overigens alleen in de multiplayer is te spelen).
Elke partij heeft zowel voor- als nadelen. Laten we beginnen bij het Consortium. Deze heeft zeer goedkope legers, maar de technologieën van deze groep zijn minder gevorderd dan die van de TFT en het leger. Het leger kan erg krachtig zijn, maar hiervoor moeten eerst veel handelingen worden verricht. De Task Force Tallon daarnaast is zeer mobiel en heeft de beschikking over de beste technologieën. Helaas zal hiervoor wel erg veel geld moeten worden neergelegd. Het is dus een beetje afwegen wat je het meest aanspreekt.


De Task Force Tallon<\/center>

Zoals ik hierboven al opmerkte, heb je voor de beste technologieën veel geld nodig. Hier kun je op een aantal manieren aan komen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een olie-boortoren en raffinaderij op te zetten, waardoor automatisch geld zal binnenstromen. Helaas zullen de oliebronnen op een gegeven moment opraken en zul je naar andere geldbronnen moeten zoeken. Dit kan bijvoorbeeld door vijandelijke troepen gevangen te nemen. Als vijandelijke troepen gewond zijn geraakt na een gevecht kun jij ze als krijgsgevangene oppakken. Per soldaat levert dat 500$ op en dat is toch lekker verdiend! Een andere mogelijkheid is om in steden als Washington of Londen banken in te nemen om op die manier geld te genereren.

Het gebruik van de omgeving is in Act of War goed uitgewerkt. Zo kan de infanterie de meeste gebouwen binnengaan om zo de vijand ofwel in de val te lokken door er bijvoorbeeld antitanklegers in te zetten ofwel ze eruit te schieten als ze er zelf al in zaten. Want de tegenstanders zullen deze gebouwen ook goed gebruiken. Je kunt niet zomaar met een tank even het level doorcrossen, want er is altijd wel een antitankleger verstopt dat er snel korte metten mee maakt.

<\/center>

De graphics in deze game zijn erg mooi: aan alles is aandacht besteed. Zo zijn de huizen in de steden met veel detail gemaakt en zijn er weinig gebouwen hetzelfde. Helemaal leuk wordt het als er gevechten en explosies gaan komen. Je kunt helemaal inzoomen op de actie en de explosies zien er dan indrukwekkend uit. Veel vuur en brokstukken, geweldig! Helaas schijn je voor al dit moois wel een beest van een pc nodig te hebben en ik heb meer dan eens geklaag gelezen op bepaalde fora waar mensen met een redelijke PC het bijna niet konden spelen (ikzelf heb hier geen last van gehad met m\\\'n 3.4GHz processortje).

Het is natuurlijk leuk om zo nu en dan eens flink de actie van dichtbij te bekijken, maar meestal wil je toch een overzichtspositie hebben. Op dit punt komt Act of War een beetje tekort, want zelfs de meest uitgezoomde positie is nog onoverzichtelijk. Je moet constant bewegen om naar een ander groepje manschappen te gaan of om ze ergens heen te sturen. Zeker als er op twee plaatsen actie plaatsvindt, is dit zeer onhandig en hieraan zou zeker wat te verbeteren zijn.
Op dit nadeel na is de gameplay wel goed. Net als in vele RTS-games klik je wat persoontjes aan en via de rechtermuisknop op een object doen ze een bepaalde actie (met nog wat variatie als je dat wilt via een menu): lekker simpel dus en je kunt er vrijwel gelijk mee overweg zonder dat je eerst een 20 pagina\\\'s tellend boekje hoeft door te lezen.