Medal of Honor: European Assault

\"Bukken\" beveel ik mijn peloton, welke uit drie soldaten bestaat. Ik hoor de kogels om me heen vliegen en zie hoe mannen dood neer vallen door de niet ophoudende kogelregen van de Duitsers. Zo nu en dan waag ik het om achter mijn krat vandaan te komen om te proberen een Duitser te raken, maar het gaat moeilijk. Het is een ijskoude nacht en we schrijven het jaar 1942. Ik, William Holt, dienstdoende bij de Amerikaanse \'Office of Strategic Services\', moet me met mijn peloton ons levend uit deze Franse stad zien te redden, maar het ziet er niet goed uit... Zal jij als speler mij uit deze benauwde situatie kunnen halen?

Zodra je de game hebt opgestart word je verwelkomd worden door een menu dat in een oude stijl is gemaakt. Je kan het vergelijken met oude films, waar constant van die lijnen door het beeld lopen. Hierdoor proef je direct de sfeer van de game en krijg je toch wel zin om wat Duitsers in de pan te gaan hakken. Deze sfeer blijft constant aanwezig. Voordat een level begint krijg je een echt filmpje te zien uit de WOII waarin wordt verteld wat er gebeurde daar, dit komt ook weer terug in de game. Zo ben je in een missie in Rusland en vooraf wordt verteld dat de mensen eigenlijk geen kans hadden tegen de Duitsers, maar dat ze toch hun gebied wilden verdedigen. In dat level krijg je dan ook, in plaats van soldaten, gewapende burgers mee op pad.

De singleplayer bestaat alleen uit een campagne mode waarin je als William Holt het gevecht met de Duitse troepen aan zal gaan. Je speelt in vier gebieden waar tijdens de WOII ook echt gevochten is, te weten (in volgorde) Frankrijk, Noord Afrika, Rusland en België. Elk van deze gebieden bestaat uit een aantal missies waarvan er in het totaal elf zijn. Hier komen we al gelijk bij een minpunt van Medal of Honor: European Assault; de missies zijn (tenzij je op lastigste moeilijkheidsgraad speelt) niet echt lastig en in een uurtje of acht ben je er dan ook wel klaar mee.
De doelen van de missies beginnen op een gegeven moment eentonig te worden.
Je hebt als je een missie start een hoofddoel en twee sub-doelen. Het hoofddoel bestaat vaak uit \'blaas dit of dat op\' of \'vind een uitweg\'. De sub-doelen zijn meestal \'dood een hoge SS officier\' (die sterker zijn dan andere soldaten) en \'vind geheime documenten\'. Terwijl je speelt krijg je er nog sub-doelen bij die je kan uitspelen om een extra leven te krijgen. Het hoofddoel moét je zien te behalen, de sub-doelen hoeven niet en daarbij kan je ook bepalen in welke volgorde je ze speelt. Je kan bijvoorbeeld op zoek gaan naar een aantal belangrijke documenten, of gelijk doorlopen naar het hoofddoel en die ene raket opblazen.

Sub-doel: vernietig de satelliet

Als je een level hebt uitgespeeld zal je, afhankelijk van het aantal sub-doelen dat je hebt uitgespeeld eenmedaille krijgen. Heb je bijvoorbeeld alle doelen weten te volbrengen dan krijg je de gouden medaille. Je zou misschien denken dat dit nog een functie heeft. Maar nee, er zitten geen unlockables in het spel waardoor je dus echt alleen voor een fictieve medaille de sub-missies zit te doen. Dit is erg jammer want het is altijd leuk als je een beloning krijgt voor het extra werk dat je verricht.