Ghost Recon Advanced Warfighter

Sinds de launch van de 360 waren er eigenlijk maar weinig games op deze console uitgekomen die echt de moeite waard zijn. Ghost Recon zou hier volgens velen verandering in moeten gaan brengen. Zo zou je naast de singleplayer, online met 16 man missies kunnen uitvoeren of gewoon acht vs. acht tegen elkaar gaan knallen. Ook de uitvinding van de cross-com zou een hele nieuwe draai aan de Ghost Recon serie geven. Of dit allemaal net zo goed is als dat voorspeld werd zal je nu gaan lezen.

Ook in dit derde deel uit de Tom Clancy’s Ghost Recon serie speel je weer met Scott Mitchell, de leider van een speciale Amerikaanse eenheid die de ‘Ghosts’ worden genoemd. Deze eenheid wordt alleen opgeroepen als een situatie goed mis dreigt te lopen en dat is in dit deel zeker het geval. We schrijven namelijk het jaar 2013 en er is in Mexico City een conferentie aan de gang tussen de presidenten van de V.S., Mexico en Canada. Een groep rebellen gooit echter roet in het eten door de Canadese president te vermoorden en grote delen van de stad over te nemen. Het is de taak aan de Ghosts om de Amerikaanse en Mexicaanse presidenten te redden en de stad vrij te maken van deze rebellen.

Om een groep van drie man het zomaar op te laten nemen tegen honderden rebellen is natuurlijk geen goed idee, daarbij moeten we niet vergeten dat het 2013 is en dat er daarom wat leuke gadgets tot de Ghosts hun beschikking staan. Zo is er om te beginnen de Cross-Com, dit is een schermpje wat links boven in het vizier zit en je in real-time door de ogen/camera van je medespelers, helikopter, tank of drone laat kijken en ze zo direct orders kan geven. Daarnaast is er de Narr-Com, die rechts boven in het scherm zit. Via dit schermpje sta je in contact met de hogere officieren en krijg je zo af en toe de laatste nieuwsuitzendingen te zien.

Nieuw is ook de toevoeging van de drone. Dit is een soort vliegende schotel die vanuit de lucht vijanden kan detecteren en ze als rode diamanticonen op jouw vizier projecteert. Omdat Mexico City een grote stad is, en vijanden vaak ver weg staan (en dus moeilijk te zien zijn) komt de drone vaak goed van pas.

Naast de toevoeging van de Cross-Com en de controle hebben over voertuigen zijn er ook andere gameplay elementen die nieuw zijn in Advanced Warfighter. Zo is het nu mogelijk om een stuk te rennen en vervolgens een slide achter bijvoorbeeld een muurtje te maken om zo dekking te zoeken. Ook de mogelijkheid om achter muren te verschuilen en dan half tevoorschijn komen om te mikken komt vaak van pas om vijanden veilig uit te schakelen.

De missies in Advanced Warfighter zijn gevarieerd en leuk. Zo heb je een missie waarin een consulaat bestormd wordt door rebellen, in de andere zit je midden in de nacht in een van de buiten wijken van Mexico City om vijandelijk artillerie uit te schakelen en weer een andere moet je de president naar een veilige locatie brengen. De omgevingen zien er ook erg mooi uit, zeker voor zo’n grote stad. Ook kan je objecten zoals auto’s in je voordeel gebruiken. Als er wat rebellen om een auto heen staan, kan je deze met een welgemikte granaat opblazen wat tot een nog grotere (en spectaculaire) explosie leidt.

Een mooi aspect van GRAW is ook dat je eigenlijk geen echte laadtijden hebt. Als je een missie hebt uitgespeeld word je opgepikt door een helikopter (of soms een terrein voertuig) waarin je ingelicht wordt over de huidige situatie en je volgende missie. Terwijl dit gedaan wordt kijk je uit over de enorme stad, want, in Advanced Warfighter is de draw-distance echt ver. Ook vormen de stukjes in de helikopter vaak een deel van het spel, waarbij je eerst vanuit de turret alle rebellen op de grond moet neerschieten voordat je kan gaan landen.