Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

Een andere grote wijziging is dat nieuwe units nu worden vrijgespeeld door XP te verdienen, in tegenstelling tot vroeger waar het gebeurde door simpelweg voortgang te boeken in de singleplayer. Deze verandering is niet alleen in de singleplayer doorgevoerd, ook in de multiplayer en skirmish ben je gebonden aan je eigen profiel en daarmee de units die je hebt vrijgespeeld. Het is dus niet meer mogelijk om lekker skirmish te spelen met alle beschikbare units, tenzij je ze al hebt vrijgespeeld. De XP wordt ook apart bijgehouden voor GDI en NOD en vereist dat je continu online bent om de gewonnen XP bij te houden. Ook met dit systeem is de bedoeling erachter duidelijk (mensen houden nu eenmaal van dingen vrijspelen en punten verdienen, zie de populariteit van achievements) maar is de uitwerking matig. Het is mij voorgekomen dat ik een level in de singleplayer niet uit kon spelen omdat mijn eenheden te zwak waren en ik daarom eerst een paar potjes skirmish moest doen voor ik verder kon in het spel, terwijl ik eigenlijk helemaal geen skirmish wilde spelen maar gewoon mijn level uit wilde hebben. Daarnaast beperkt het je in je opties, ik vond het vroeger altijd hartstikke leuk om tegen vrienden te spelen en te kijken wie wint als je twee legers van superunits tegenover elkaar zet. Helaas is dat nu verleden tijd. Tenminste, totdat je alle units hebt vrijgespeeld. Ook is het een groot nadeel dat je continu online moet zijn. Verlies je je verbinding (zoals bij mij helaas regelmatig gebeurt), dan kun je nog wel doorspelen maar wordt voortgang in de singleplayer campagne niet meer opgeslagen en zul je hoe dan ook een gedeelte opnieuw moeten spelen. Een noodzaak voor het continu online zijn is er niet, andere vergelijkbare systemen (bijvoorbeeld de achievements op de Xbox 360 en bij Games for Windows Live) werken prima zowel on- als offline.

Een ander belangrijk punt bij de Command & Conquer-games was altijd het verhaal, of om eerlijk te zijn meer de filmpjes tussen de missies door. Helaas biedt het verhaal hier niet wat er beloofd werd, een echte afsluiting zou ik het niet willen noemen laat staan dat de losse eindjes worden vastgeknoopt. Het verhaal is compleet onduidelijk als je niet al innig bekend bent met de serie en is vaak onoverzichtelijk omdat zowel het GDI-gedeelte als het NOD-gedeelte tegelijkertijd twee kanten van het verhaal vertellen. Hierdoor mis je soms dingen als je de game campagne voor campagne speelt. Maar de grootste fout van het verhaal is dat het niet duidelijk is waarom alles nu gebeurt zoals het gebeurt. In het begin van het spel sluiten NOD en GDI vrede om samen te werken aan het Tiberium-probleem, maar later ga je toch op elkaar schieten omdat mensen elkaar blijkbaar toch niet helemaal vertrouwden? Het komt erg abrupt en het is in het begin nooit echt duidelijk of GDI en NOD nu echt oorlog hebben of dat er een interne machtsstrijd gaande is. Maar dit was allemaal minder een punt geweest als de filmpjes leuk waren om te kijken, hetzij door toffe ontwikkelingen of door spectaculaire explosies. Helaas is ook dit niet zo, de sfeer is duister en ingetogen en weinig extravagant wat betekent dat je opgescheept bent met een slecht verhaal geacteerd door slechte acteurs zonder boeiende gebeurtenissen.

Maar ondanks al mijn klachten en commentaar speelt het spel nog steeds best aardig, zeker de multiplayer is nog echt een plezier, er zijn alleen een heleboel vreemde beslissingen genomen. Bij het laatste deel van een bepaald verhaal verwacht je een overtreffende trap, je verwacht alles wat de vorige delen goed deden maar dan keer duizend en dat is hier gewoon niet aan de orde. De gameplay is aardig, maar de Crawlers zijn in de singleplayer eerder een irritatie dan een genot (al moet gezegd worden dat ze in de multiplayer beter tot hun recht komen), het verhaal is ronduit slecht en niet ondersteund door de toffe filmpjes van weleer en het XP systeem is dan wel een vernieuwing maar het maakt het spel er niet beter op.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Mooie graphics
- Crawlers werken in singleplayer niet