Beaterator

DJ zijn is al sinds jaar en dag dé manier om meisjes te versieren. Je staat daar stoer achter je platen ervoor te zorgen dat iedereen op de dansvloer uit hun dak gaat, je bespeelt het publiek (en daarmee dus ook alle vrouwen) alsof ze World 1-1 van Super Mario Bros is en als je dan je de paddenstoel vindt en groeit tot immense grootte is het voor vrouwen onmogelijk om jou niet tussen de lakens te krijgen. Stel je nu de gemiddelde gamer voor, die toch over het algemeen in zijn eentje op zijn bank of achter zijn bureau naar een scherm zit te staren en met een beetje geluk nog wat sociaal contact heeft met andere einzelgängers. Maar nu komen die twee werelden samen: Rockstar en Timbaland hebben de handen ineen geslagen om de gamers uit hun isolement te halen en ervoor te zorgen dat ook zij begeerlijke objecten worden. Samen met de slicke loopjes en bliepjes van Timbaland trekken gamers het land in met hun PSP op zoek naar een stel speakers waar zijn hun verleidingskunsten kunnen vertonen!

Links Live Play, rechts de beatcrafter waar je je eigen beats kunt maken

Beaterator is dus een muziek\'game\' voor de PSP. Game staat expres tussen haakjes want eigenlijk is er weinig te spelen aan. Je maakt muziek, je verdient geen punten voor het droppen van een ille beat en krijgt ook geen achievements voor het uploaden van 53,595 tracks met zombie-referenties erin: Beaterator draait echt puur om de muziek. Dit kan op twee verschillende manieren, via de Live Play en via een uitgebreide editor. In de Live Play heb je in totaal acht muzieksporen tot je beschikking met voor elk spoor vier standaard ingestelde loops. Sporen kies je met je analoge stick, loops kies je met het vierkantje/kruisje/rondje/driehoekje en voor je het weet heb je een redelijk nummer lopen. Dit is natuurlijk enorm beperkt en hoewel je nog wel met enige moeite andere loops kunt importeren is dit vooral bedoeld om snel even een opzet van een nummer neer te zetten. Binnen een paar seconden heb je al een basis liggen en kun je een beetje experimenteren met hoe je een nummer wilt laten klinken.

Maar het echte werk zit natuurlijk in de muziekeditor. Hierin kun je naar hartelust loops laden (tot het geheugen van de PSP volzit, dan moet je loops die je niet gebruikt weggooien om later misschien weer in te laden), timen, aanpassen en effecten overheen gooien. In eerste instantie komt de editor als enorm ingewikkeld over, maar dankzij een goede videotutorial als ook geschreven tutorials heb je al snel door wat je waar kunt vinden. Toch blijft enige bekendheid met soortgelijke editors een enorme pre, ook al wordt je nog zoveel uitgelegd je weet pas echt hoe iets werkt als je ermee gespeeld hebt en de combinaties van verschillende knopjes/effecten hebt uitgeprobeerd.

Links de Melody-crafter waar je loopjes aan kunt passen of zelf nieuwe kunt maken met de synthesizer, rechts de Sound Editor waar je je eigengemaakte geluiden kunt aanpassen

Grote concurrent van Beaterator is op dit gebied is Korg DS-10 op de Nintendo DS. Ook deze bevat een uitgebreide muziekeditor maar is, ondanks de vele mogelijkheden, toch gelimiteerder dan Beaterator. In Beaterator zijn namelijk 1300 loops van Timbaland toegevoegd en 1700 van Rockstar. Je kunt direct met deze loops aan de slag, je laadt ze in vanaf je UMD (wat echt niet aan te raden is, het inladen duurt lang, ook als je even een loop wilt voorluisteren wat uiteraard noodzakelijk is) en kunt ze gebruiken in je nummer. DS-10 mist deze loops waardoor je alles zelf zult moeten maken. Dit gaat allemaal uitstekend, maar dat kan ook in Beaterator, al gaat het dankzij het touchscreen van de Nintendo DS toch iets makkelijker op die console. Maar Beaterator heeft meer voordelen, zoals de mogelijkheid om nummers te exporteren naar .wav en de mogelijkheid om geluiden op te nemen en die in het nummer te gebruiken.