Tropico 3


Vorig jaar ben ik in de zomer op vakantie gegaan naar Cuba, lekker rondgereisd samen met een goede vriend van me. En des te langer ik op het eiland was, des te meer ik besefte hoe kut alles eigenlijk geregeld is daar, ik zou het als dictator echt een stuk beter doen. Nu heb ik jammergenoeg niet direct een bananenrepubliekje tot mijn beschikking waar ik me even de macht toe kan eigenen, maar wel Tropico 3!

Tropico 3 valt het beste te beschrijven als Tropisch Eiland Tycoon. Je begint het spel door het maken van jouw alter-ego, waarbij je de keuze hebt tussen allemaal clichés. Wordt jouw dictator een door de CIA geplante spion of word je een filmster die met zijn populariteit de verkiezingen heeft weten te winnen? Naast de achtergrond van hoe je aan je macht bent gekomen (met alle voor en nadelen daarvan, zoals betere betrekkingen met de VS in het eerste geval of meer opbrengsten uit de entertainmentindustrie in het tweede) zijn ook nog karaktereigenschappen te definiëren, waarbij er twee positieve eigenschappen en twee negatieve uitgezocht moeten worden. Zodra jouw dictator eenmaal aan de macht is wordt het tijd om de touwtjes in jouw kleine dictaatuurtje in handen te nemen en te proberen jouw eiland te laten ontpoppen tot een magisch paradijs waar productie en plezier hand in hand gaan.

Het creëren van dit magische paradijs gaat echter niet zonder slag of stoot, zoals in zoveel opbouw-achtige games moeten talloze factoren tegen elkaar afgewogen worden. Moeten de boerderijen eetbare producten gaan planten of moeten ze juist produceren voor de export, wil je luxere appartementen of juist goedkope flats, moet er een nieuwe kerk komen of juist een nieuw ziekenhuis, moeten de Amerikanen atoomproefen kunnen doen of wil je zorgen dat het bouwen van gebouwen duurder wordt en je Zwitserse spaarrekening gespekt wordt? Talloze keuzes zijn er te maken en het is dan ook een hele kunst om te proberen iedereen tevreden te houden. Maar gelukkig is het wel goed uitgewerkt in deze game, talloze goedkopen tycoon-games missen een goede balans waardoor het spel of te makkelijk wordt of uiteindelijk onmogelijk moeilijk. Gelukkig heeft developer Haemimont Games wel ervaring met city-builders en zit het wel snor met de balans in de game. Erg handig ook is dat de developer zelf erg actief is met support, de game heeft nu al enkele patches mogen ontvangen die gebaseerd zijn op suggesties en wensen vanuit de community.