Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

Exclusief op: PC

Één van de hoogtepunten van de Gamescom van vorig jaar was toch wel mijn ontmoeting met Joe Kucan, beter bekend als Kane uit de Command & Conquer-games. Niet dat ik het nu per se zo tof vind om bekende mensen te ontmoeten, maar Joe was een ontzettend gare aap die vlak voor een presentatie van Command & Conquer 4: Tiberian Twilight (van nu af aan C&C4) grappen ging tappen om ons als pers te entertainen. Een van de dingen waar Joe zich over verbaasde is hoe vaak zijn karakter Kane al was doodgegaan en hoeveel verschillende manieren EA heeft verzonnen om hem weer tot leven te wekken. EA belooft nu dat met dit laatste deel in het Tiberium-verhaal alle losse eindjes worden vastgeknoopt en dat Kane eindelijk kan gaan rentenieren.

Maar C&C4 is niet zomaar een "meer van het zelfde"-sequel, EA heeft namelijk flinke veranderingen door zitten voeren die de welbekende C&C-gameplay flink hebben veranderd. Waar we in vorige C&C-games altijd de beschikking kregen over een basis, we gebouwen moesten bouwen om nieuwe units op het slagveld te kunnen gebruiken en we Tiberium moesten harvesten om onze units van te betalen, is dit in C&C4 allemaal verleden tijd. De uitgebreide basis is terug gebracht naar één enkele unit, de Crawler. Deze unit bouwt alle units die je hartje maar begeert en komt in drie varianten: Offensive, Defensive en Support. Iedere soort Crawler biedt andere mogelijkheden, zo is het met de Defensive Crawler mogelijk om toch nog enkele turrets en dergelijke neer te zetten en richt de Support Crawler zich op vliegende units en acties als artillerie bombardementen. Ook het harvesten is verleden tijd, er is nu een unit cap die bepaalt hoeveel eenheden je maximaal kunt hebben. Tiberium komt nog wel voor in de game, maar dan alleen als manier om upgrades voor je eenheden te kopen.

Deze wijzigingen veranderen de gameplay zoals we die bekend zijn uit vorige C&Cs enorm. Turtlen (het uitbouwen van je basis tot een defensief fort om daar vervolgens een massief, alles-vernietigend leger in te bouwen) is verleden tijd en je zult over het algemeen best offensief moeten spelen. Gelukkig leent de Crawler zich hier ook voor, het is mogelijk om alvast units te bouwen terwijl de Crawler aan het lopen is, units die direct beschikbaar zijn zodra je de Crawler ergens uitpakt. Een makkelijke manier om dus snel eenheden naar het front te krijgen. De beslissing om drie verschillende soorten Crawlers te maken is goed te begrijpen, voor de multiplayer dan. Daar kun je je elkaar als teamleden perfect aanvullen en kan iedereen zich op zijn taak richten. In de singleplayer werkt het echter belemmerend, hoewel het mogelijk is om tijdens de missie te wisselen van Crawler zul je altijd mogelijkheden missen. Speel je Offensive, dan kun je nergens nooit een stukje terrein verdedigen zonder eenheden achter te laten, maar dan heb je weer (lang leve de unit cap) minder eenheden om ergens anders een offensief te openen. Speel je Defensive, dan heb je niet echt heel sterke units en ben je offensief echt erg zwak, speel je Support dan mis je de aanwezigheid van grondeenheden enorm en ben je daardoor te beperkt in je mogelijkheden.