Serious Sam HD: The First Encounter

Zowel console- als PC-gamers kennen het wel, het gevoel dat je iets nieuws in huis hebt. Of het nu op launchdag een Xbox 360 is of in 2001 een Radeon 64 MB DDR in je PC pluggen en genieten van Serious Sam met maximaal drie textures tegelijkertijd op een enkele ondergrond. Ik vraag me af of ik ooit weer in de buurt kom van een zo grote bewondering voor de schoonheid en kunst voor de grafische kant van een spel. Nu, acht jaar later, speel ik Serious Sam opnieuw, en hoewel het spel grafisch gezien niet een grote impact maakt, is de gameplay nog steeds top.

Serious Sam HD: The First Encounter is qua gameplay precies hetzelfde als het origineel. Het is dan ook een HD-port van de oorspronkelijke game, het enige waar echt aan is gesleuteld is de presentatie, voor de rest is het nog steeds een non-stop over de top simpele schietgame. In de game speel je Sam \"Serious\" Stone die vanuit de toekomst als Laatste Hoop der Mensheid terug wordt gestuurd naar het oude Egypte om daar Mental te verslaan, de Duistere Heerser die in de toekomst alle menselijke planeten aan een spies rijgt. Kortom: het verhaal slaat helemaal nergens op en is amper een excuus tot schieten te noemen.

Het schieten, dat is waar het om draait in Serious Sam! In de geest van old-school FPS-games als Doom en Shadow Warrior schiet je in Serious Sam horde na horde vijanden dood, soms ben je minutenlang achter elkaar continu aan het schieten om al die vijanden maar dood te krijgen. Het begint altijd een beetje hetzelfde, je loopt een nieuw gebied binnen (bijvoorbeeld de Tempel van Luxor), pakt wat powerups als ineens blijkt dat je wordt aangevallen, laten we zeggen door een viertal trappelende skeletten. Vier skeletten zijn natuurlijk zo dood, maar zodra ze dood zijn komen er acht, daarna zestien, daarna weer zestien skeletten maar nu ook twee enorme stieren die je proberen te spiezen, daarna weer zestien skeletten en twee stieren maar nu ook twee blauwe dinosaurus-robots, waarna je daarna mag vechten tegen zestien skeletten, twee stieren, twee blauwe dinosaurus-robots en vier groene slijmgooiende monsters. Heb je deze allemaal dood, dan loop je nog wat rond, pak je wat powerups en ga je de volgende ruimte in, waar het riedeltje zich weer herhaalt.

Dit klinkt als ik het zo opschrijf gruwelijk eentonig en saai, maar dat is het eigenlijk niet. Gedeeltelijk komt dit doordat het allemaal gewoon zo fijn werkt, je schiet, dingen exploderen en er komt meer spul om op te schieten. Aan de andere kant werkt ook het leveldesign mee, je vecht niet alleen in open ruimtes maar ook in ruimtes waar je slechts drie meter zicht hebt door alle rook of waar de muren werken als die dingen in flipperkasten: je vliegt continu heen en weer in de ruimte, net als je vijanden.

Maar de echte lol van het spel komt niet uit het beleven van al deze gewelddadige onzin, die komt uit het beleven van al deze gewelddadige onzin met meerdere mensen. Serious Sam HD biedt ondersteuning voor coöperatief spelen met maximaal vijftien anderen. En het is dan dat Serious Sam HD echt tot zijn recht komt, met een compleet onrealistische moeilijkheidsgraad en zestien man die kanonskogels over heel het level schieten om maar al die eenogige beesten en hoofdloze zelfmoordenaars op afstand te houden. Het spel is compleet geschift en daarom fantastisch.