Section 8

Section 8 is een beetje vreemde game. Hij is namelijk ontwikkelt door een developer die tot nu toe vooral bekend is met de Kohan-games, strategygames die spelen in een fantasysetting. Enkele jaren geleden maakte de developer de overstap naar FPS-games door beide uitbreidingen van F.E.A.R. te ontwikkelen (zowel het goed ontvangen Extraction Point en het minder enthousiast onthaalde Perseus Mandate) en nu maken ze de volgende stap door zelf een IP te willen introduceren. Een gewaagde stap, want een leuke setting is niet snel gevonden. Timegate Studios dacht deze gevonden te hebben in een verre toekomst waar soldaten uit de lucht komen vallen, een jetpack hebben en ervooral erg stoer uitzien. Maar is Section 8 ook een beetje een leuke game?

De eerste teleurstelling valt al direct op zodra je het hoofdmenu ziet: de game is gericht op multiplayer en kent slechts een marginale singleplayer-ervaring. Wat hier voor een singleplayer-campagne door moet gaan zijn enkele levels uit de multiplayer waar je met bots in gedropt wordt terwijl de objectives die je normaal met de multiplayer zou doen worden opgeleukt met voice-overs alsof het allemaal een episch gevecht op leven en dood is. Dit werkt echter totaal niet. Kijk, het is niet slecht als een spel een multiplayer-game is maar voeg dan ook geen singleplayer-campagne als je niet bereid bent er wat tijd in te steken. Dit is gewoon een vorm van skirmish met bots zonder dat het nu ooit ergens echt leuk wordt. Ook als tutorial is de singleplayer niet echt goed bezig, een echt losse tutorial ontbreekt en de opmerkingen over de besturing die je naar je hoofd gesmeten krijgt hoor je ook in de multiplayer.

Dus goed, laten we de singleplayer snel laten voor wat die is (niet erg goed) en door gaan met de multiplayer, die gelukkig wel wat beter is uitgewerkt. Het is spel is gebaseerd op het halen van objectives, welke over het algemeen punten zijn op de kaart die je moet hacken en vast zien te houden. Leuk aan Section 8 is dat je wat anders spawnt dan je gewend bent, je komt namelijk uit de lucht vallen met honderden kilometers per uur en kunt zelf bepalen waar je neerkomt. Leuk hierbij is ook dat als je heel veel geluk hebt je meteen een tegenstander kunt spawnkillen, maar dit is wel bijzonder lastig. Je kunt in principe overal op de kaart spawnen waar je wilt, het zal echter wel zo zijn dat vlak bij vijandelijke basissen AA-guns aanwezig zijn die je uit de lucht knallen voor je echt kunt landen en pijn kunt doen.

Naast de standaard objectives zijn er in Section 8 ook dynamische objectives. Deze extra objectives worden geactiveerd door bepaalde handelingen uit te voeren. Voorbeeld: door een tank op de blazen wordt er een konvooi gespawnd, welke jij veilig op hun plek van bestemming moet zien te brengen. Het leuke hieraan is dat deze dynamische objectives vrij veel victorypoints opleveren en het onvoorspelbaar is wanneer ze uit de lucht komen vallen dus heel het team deze objectives wil halen. Chaos is dus verzekerd in de buurt van het konvooi, de VIP of de Intelligence die gevangen moet worden, maar het is wel een leuke en gezellig chaos.