Squadra Corse Alfa Romeo

Squadra Corse Alfa Romeo (SCAR) is een racegame met alleen maar auto\'s uit de stal van Alfa Romeo. Je zou kunnen zeggen dat dit feit de game meteen al beperkt, maar dat valt eigenlijk best wel mee. Meer auto\'s staan niet altijd garant voor meer speelplezier, en wie heeft nu werkelijk alle honderden auto\'s van Gran Turismo geprobeerd?

RRPG
Hmm? \'RRPG\'? \'Zeker een tikfoutje\', zul je denken. Nee, SCAR is een Racing Role Playing Game. Goed, je speelt niet echt een rol, maar je stijgt in levels en statistieken maken een groot deel uit van het spel. Overtuigd?

Deze opzet is natuurlijk erg origineel, maar hoe kun je zoiets uitwerken in een realistische racer? Nou, in veel racegames worden verschillende aspecten van het racen simpelweg niet meegenomen. Neem nu intimidatie, denk je dat een coureur niet zenuwachtig wordt van iemand die vijf rondes lang op zijn bumper zit, wachtend op die ene fout van zijn collega? De ontwikkelaar van dit spel heeft een aantal van die punten uit de racewereld geïmplementeerd als skill points, waar je in kunt investeren als je in levels stijgt. Een hoger level bereiken doe je door races zo goed mogelijk uit te rijden, want daar verdien je experience points mee (XP). Je hoeft niet eens eerste te worden, zelfs als je vijfde wordt verdien je al XP. Natuurlijk wel een stuk minder, maar toch. Je verdient XP niet alleen door zo hoog mogelijk te eindigen, maar ook door bepaalde prestaties te volbrengen in je loopbaan. Zo heb je een \'To Do\' lijstje op zak, met doelen als vijf laps uitrijden zonder schade op te lopen, of om een x-aantal overwinningen op zak te halen. Als je het hele lijstje afwerkt krijg je een heel speciaal item... Maar dat ga ik niet verklappen natuurlijk. Ook verdien je XP door in de races tegenstanders in te halen, te draften, slipstreamen, snelle rondetijden neer te zetten, en ga zo maar door. Genoeg manieren dus!

Als je een level stijgt kun je een nieuwe skill point verdelen. In totaal zijn er negen skills waar je in kunt investeren. Op een rijtje zijn het: Intimidation, Vision, Heart, Acceleration, Handling, Healing, Focus, Anticipation en Endurance. Wie investeert in Intimidation kan concurrenten van grotere afstand intimideren en dus inhalen of ervoor zorgen dat ze Knock-Out gaan. In het beeld heb je namelijk een meter met intimidatiepunten, wat aangeeft hoeveel intimidatie je nog kunt hebben. Als de meter naar nul springt vervaagt het beeld en raak je het hele gevoel van snelheid kwijt, wat tot grote stuurfouten kan leiden in krappe bochten. Wie investeert in Vision kan de status van concurrenten sneller en op grotere afstand bekijken. Stel dat een tegenstander zijn auto bijna kapot is, dan geef je een extra beetje gas in die ene bocht en ram je hem subtiel uit de race. Wie punten steekt in Acceleration, Handling en Recovery zal zich het racen makkelijker maken. Je auto zal hierdoor namelijk respectievelijk sneller optrekken, beter te besturen zijn en minder last hebben van verwarrende effecten tijdens crashes. Tenslotte heb je nog Focus, waarmee je de schade op je wagen vermindert, Endurance, waarmee je langzaam aan de schadepunten aan je auto kunt repareren en Anticipation, waarmee je je Tiger Effect sneller kan gebruiken.

Tiger Effect? Ja mensen, dit verdient een aparte alinea. Zelden ben ik zo gecharmeerd geweest van een optie als deze in een racegame. Ken je dat gevoel, wanneer je eerste staat in een slopende race van tientallen minuten en in het laatste rondje een foutje maakt, omdat je even de as van je sigaret moest aftikken, of iets te lang knipperde met je ogen? Nou, met de Tiger Effect druk je op het driehoekje van je PlayStation 2-gamepad en hopla, de tijd spoelt zo\'n tien seconden terug! De fatale fout of crash zie je in slow-motion terug, maar dan natuurlijk in een terugspelmodus, en je kunt weer verder naar de plek vóór je de fout maakte. Hulde voor de makers, want deze optie heeft me een hoop frustratie gescheeld en had dat ook gedaan wanneer dit eerder mogelijk was gemaakt in andere racegames. Om het spel niet te verpesten met de Tiger Mode is de optie vaak maar één keer bruikbaar in een race, maar dat hangt een beetje af van hoe lang een race duurt en hoe snel je een fout maakt die je ongedaan wilt maken.

Links zie je het Tiger Effect in actie

In een RPG vergaar je natuurlijk speciale items die je sterker maken. In SCAR verdien je geen spiksplinternieuwe motors of uitlaten, maar helmen, (hand)schoenen en pakken. Van deze items zijn er een heleboel te sparen en ze bieden allemaal een aantal bonussen. Zo kan de ene helm bijvoorbeeld een bonus van twee skill points bij je Vision zetten en de andere helm kan je 6% meer XP geven na elke race. Het hangt er een beetje van af wat voor soort coureur je bent welke items je wilt dragen. Aan sommige items zit een levelrestrictie, dus dan zul je eerst rap in levels moeten stijgen als je het wilt gebruiken.

Gas
SCAR is opgedeeld in een aantal verschillende modes waaraan je kunt deelnemen. Eerst dien je een profiel aan te maken om het spel mee op te slaan. Vervolgens heb je de keuze uit de Dynasty Mode, Instant Action en de Multiplayer Mode. Voor ik dieper in ga op de Dynasty Mode, de motor van de game, zal ik eerst de andere twee modes toelichten. In Instant Action kun je met elke willekeurige auto op elke racebaan crossen om te oefenen of om voor de lol snel een potje te spelen. In de Multiplayer Mode kun je in een split-screen tegen een vriend, kennis of familielid spelen. Beide Modes zijn verbonden aan de Dynasty Mode, omdat je daarin de auto\'s en racebanen vrij kunt spelen.

De Dynasty Mode is zeg maar de Career Mode uit Gran Turismo, maar dan met een andere opzet. Je kunt Time Trials rijden, Challenges proberen te volbrengen of gewoon een paar toernooien en kampioenschappen uitspelen. De Time Trials zijn voor mensen die kicken op records, wellicht zullen ze een lichte erectie krijgen als ze horen dat je je rondetijden kunt uploaden naar de server van SCAR. Zodra de tijden zijn verzonden kan elke speler jouw rondetijd downloaden en vervolgens proberen te verslaan. Helaas is het niet mogelijk om online tegen elkaar te racen; dat was een stuk leuker geweest en de replayability van het spel drastisch verlengd.

Challenges zijn erg leuk om te proberen. Ze zijn bovendien ingedeeld in verschillende \'cups\', want je begint met Steel, werkt je op naar Bronze, Silver en Gold en eindigt met Platinum. Wat moet je in deze uitdagingen doen? In sommige moet je een tegenstander binnen 60 seconden inhalen, in andere moet je een tegenstander 60 seconden voor blijven. Je hebt ook Challenges waarin je op sommige delen van het circuit een x-aantal kilometers per uur moet rijden, en dat kan knap lastig worden op circuits met veel chicanes, U-bochten en een brakke auto. Met elke Challenge die je wint verdien je weer speciale items die je skills verbeteren, maar je moet wel een bepaald level bereikt hebben wil je bepaalde uitdagingen kunnen spelen.

De races waar het om draait zijn verdeeld in vier onderdelen: XP Races, Gear Races, Tournament en Championship. In XP Races rijd je aardig simpele races van vaak drie laps, waar je, zoals de naam al zegt, makkelijk XP kunt verdienen. In Gear Races kun je items met speciale bonussen winnen, maar de items die je wint in de Challenges zijn vaak veel beter. In Tournament rijd je twee races van zes laps, waarin je vaak een speciaal doel moet volbrengen. Je moet dan bijvoorbeeld racer X verslaan die in de race te herkennen is aan de gouden beker boven zijn naam. Dit soort tegenstanders zijn vaak een stuk beter dan de andere tegenstanders op de baan en zorgen voor een leuke uitdaging. Maar daarover op de volgende pagina meer!