Mobiele Reviews: Week 2

Een aantal weken geleden kwam het Nederlandse Self Made Miracle in samenwerking met co-producent Grundy Soft met een titel genaamd Paper vs Paper. Een op het oog zeer simplistische game met weinig extra's. Het principe van het spel is zeer simpel: je speelt het spel met twee spelers. Elke speler krijgt een helft van de iPad waar zijn basis op staat. Het is de bedoeling om de basis van de tegenstander over te nemen door jouw poppetjes naar zijn basis te sturen.

Hierbij kun je drie soorten eenheden sturen: aanvallend, verdedigend en ondersteunend. De weg naar de tegenstander is uiteraard geen rechte lijn en zit vol met bochten, hoeken en pijltjes. Pijltjes? Ja, elke speler heeft de mogelijk om een switch om te zetten waarmee alle pijltjes op het bord van richting veranderen. Zie jij dat jouw aanvallende eenheid met 50% health op twee verdedigende tegenstanders afloopt, dan zet je vlug de schakel om en loopt jouw eenheid een andere kant op en ontloopt wellicht zo de tegenstander. Uiteindelijk hoop je dat jij een strategie bedenkt die beter is dan die van je tegenstander, want daar draait het allemaal om.

Welke tactiek kies jij? Ga je voor een verdedigende tactiek om plots vol op de aanval te gaan? Hoop je vooral met ondersteunende eenheden de winst binnen te halen of ga je toch vol op de aanval om de tegenstander te overbluffen. De eerste keer dat je het spel speelt, denk je nog: mwoa, beetje simpel. Maar nadat je tegen enkele andere spelers hebt gespeeld, merk je dat je continu iets anders probeert.

Een andere richting opgaan, twee eenheden aanvallend via rechts, drie eenheden verdedigend via links? Je denkt dat de tegenstander over links aanvalt totdat hij op de knop drukt en alle pijltjes de andere kant op zet. Gaat je tactiek nu de wind in of speelt dit juist in je voordeel. Tactiek is alles in dit spel en dat maakt het zo krachtig. Er zit verder ook geen geheim achter het spel. Geen XP-punten opbouwen om zo toch sterker te worden. Geen DLC kopen waarbij je sneller eenheden kunt sturen. Gewoon, twee man, twee basissen en 101 uitgewerkte tactieken.

Het simplistische komt daarnaast niet alleen maar tot uiting in de werking maar ook in de look and feel. De topdown view gecombineerd met de paper-look geeft het geheel een heel afgewerkt uiterlijk. Een voorbeeld dat aantoont dat een spel niet gelijk ontzettend grafisch uitgewerkt hoeft te zijn om toch mooi of opvallend te zijn. Ook de eenheden zien er eenvoudig uit, door de topdown view hoef je natuurlijk niet veel details te tonen. Je ziet een hoofd met wat armpjes en voetjes met daarnaast een healthbar. Deze loopt langzaam terug naarmate je mannetje schade oploopt en als deze op nul staat, valt je mannetje om en verdwijnt. Zoals gezegd, geen topanimaties, geen grafische poespas maar eenvoudig en doeltreffend.

Prijs: €0,89
Excusief voor iOS. Gespeeld op iPad Mini.

Geschreven door: Kn0x