Mobiele Reviews: Week 2

Breakout is al zo oud dat elke gamer dit moet kennen. Het is gebaseerd op Pong, maar dan singleplayer. Het kwam uit in 1976. Leuk wetenswaardigheidje: het spel is gemaakt door Steve Jobs en Steve Wozniak in opdracht van Atari. En laat me nu op een iPhone 5 een variant van deze oergame spelen, gemaakt door Nederlanders.

Header

Nederlanders Barry Kostjens, Ricardo de Zoete en Martijn Vaassen hebben er met Hyper Breaker Turbo niet alleen een retina-versie van Breakout van gemaakt, ze hebben gameconcepten toegevoegd om het spel een stuk gevarieerder te maken. Zo is het balkje waarmee je het balletje moet kaatsen niet alleen naar links en rechts te bewegen, maar heb je ook een centimeter speling in verticale richting. Zo kun je de bal extra snelheid geven door hem een zetje te geven.

Hyper Breaker Turbo

Er vallen allerlei items naar beneden, van bonuspunten tot een tijdelijk lasergeweer, waardoor het spel even op een soort Space Invaders lijkt. Andere power-ups zijn soms erg lastig, zoals het toevoegen van zwaartekracht aan de bal of het random verspringen van de bal, waardoor het traject van het balletje onvoorspelbaar wordt.

Een level is niet één scherm, maar heeft meerdere lagen. Op het eind wacht een finishlijn waar je de bal in moet tikken. Teleporters, en allerlei blokjes helpen of werken je tegen om er te komen, dus je moet soms best even je best doen om aan de finishlijn van een level te komen. De herspeelbaarheid van een level zit wel goed, want natuurlijk wil je een hogere score op het leaderboard in het Game Center.

Er is in het begin één wereld open om te spelen. Daar zitten vijfentwintig levels in. Per level kun je tot vier sterren verdienen. Heb je genoeg sterren, dan unlock je wereld twee. Wereld drie heeft weer meer sterren nodig om daarin te kunnen spelen. De eerste wereld is, op de gameplay-toevoegingen na, niet veel anders qua uiterlijk dan je zou verwachten. De tweede wereld is veel grappiger, want het lijkt alsof je op een kladblok speelt. De bal reageert ook anders op alle krabbels waar hij tegenaan stoot. De derde wereld heeft een futuristisch neonkleurig design met allerlei extra onbreekbare obstakels. Alle blokjes zijn driehoekjes, dus het traject van de bal wordt weer anders beïnvloed.

Hyper Breaker Turbo

Hyper Breaker Turbo is een toffe game met genoeg variatie. Het is simpel omdat het concept al bijna veertig jaar bestaat, dus je hebt geen handleiding of tutorial nodig. Het is, zoals een mobiele game moet zijn, in korte sessies te spelen. Houd je niet van Breakout, dan moet je het niet kopen. Anders moet je het zeker een kans geven.

5 sterrenPrijs: €1,79 (iOS).
Gespeeld op iPhone 5. Compatible met alle apparaten met iOS 4.3+.

Geschreven door: Pheno