Happythankyoumoreplease

Sam Wexler, een auteur die zich behoorlijk verslapen heeft voor een afspraak met een uitgever en in de tram een klein kereltje tegenkomt. Dit mannetje raakte in de drukte de mensen waarmee hij was kwijt en staat moederziel alleen. Sam kan het niet over zijn hart verkrijgen hem aan zijn lot over te laten en besluit de jongen mee te nemen naar zijn meeting. Daar aangekomen stalt hij het jongetje bij de secretaresse en gaat zelf met de uitgever praten.

Happythankyoumoreplease dvd cover

Zoals veel dingen in Sams leven, loopt zijn meeting met de uitgever op niets uit en keert hij huiswaarts. Hij zit echter alleen nog met het jochie opgescheept. Aangezien de schrijver niets beters te doen heeft, neemt hij het jongetje in huis en besluit hij tot die tijd een oplossing te zoeken. De kleine Rasheen - dankzij de secretaresse weet hij de naam van het ventje - wordt meegenomen in het chaotische leven van de jonge schrijver.

Annie, de beste vriendin van Sam, durft door haar ziekte geen relaties aan te gaan, maar staat toch zeer vrolijk in het leven. Wanneer Sam wel een vrouw vindt waar hij voor wil gaan, lijkt ook zij de weg te vinden naar de liefde. In Happythankyoumoreplease lopen drie verhaallijnen door elkaar van jonge mensen in New York die hun plaats in de wereld nog moeten vinden. Je hebt de reeds besproken Sam Wexler, zijn beste vriendin Annie en zijn nichtje Mary Catherine. Als je de film oppervlakkig kijkt, lijkt het een rommeltje te zijn van deze levens zonder dat er echt een rode draad in aanwezig is.

Happythankyoumoreplease screenshot

Wanneer je echter iets dieper kijkt, blijkt het gewoon een heel mooie film te zijn waarin de huidige generatie goed beschreven wordt. Hun beslommeringen, hun problemen en vooral de nog te vinden liefde voor het leven zijn erg mooi in beeld gebracht. De verhaallijn van de twee tieners Charlie en Mary Catherine kan eigenlijk worden weggelaten; die voegt niet veel toe aan het verhaal. De overige personages, Annie en de vriendin van Sam Mississippi zijn op hun eigen manier erg aimabel. Het is zeker een film geworden die je tijdens de lange avonden die komen gaan een flinke opkikker kan geven. Een film die terecht de 'Audience Award' gewonnen heeft op het Sundance Festival van 2010.