DVD: Season Of The Witch

De laatste jaren zijn de films waar Nicolas Cage speelt niet bepaald goede films te noemen. Toegegeven: goed is een zeer discutabel begrip, maar menig filmkijker zal niet veel warme gevoelens overhouden aan de acteerprestaties van Cage (behalve natuurlijk Kick-Ass). De mannen zullen natuurlijk wel zijn tegenspeelster in Drive Angry  - Amber Heard - herinneren, maar niet de fantastische prestaties van Nicolas Cage. Wellicht dat hij nu met Season Of The Witch eens wat meer indruk zal maken.

Season Of The Witch screenshot

Samen met zijn vriend Felson (Ron Perlman) is Behmen (Nicolas Cage) betrokken bij de kruistochten in de veertiende eeuw. Samen vechten zij tegen mensen die zich niet willen committeren aan de kerk en dit gebeurt zeker niet zonder slag of stoot. De ridders hakken echt iedere tegenstander en iedere ongelovige in de pan. Wanneer zij erachter komen dat zij toch echt foute dingen doen, is het voor de twee genoeg en besluiten zij de kruistocht te verlaten. Ze komen na een lange tocht aan in een door de pest verwoest land.

De pest is volgens de kerk het resultaat van zwarte magie door een heks - een jong meisje - in hun dorp en de kerk beveelt de kruisvaarders deze heks naar een afgelegen klooster te brengen. Monniken zullen daar dan een ritueel uitvoeren dat een einde moet maken aan de plaag die het land in zijn greep heeft. Tijdens de tocht ontstaat onenigheid over het lot van het meisje, eenmaal aangekomen bij het klooster wordt het gezelschap getroffen door onverklaarbare, destructieve krachten. De eenvoudige klus om het meisje naar het klooster te brengen, loopt op het laatste moment toch compleet verkeerd af.

Season Of The Witch screenshot

De strijd die ontstaat is best aardig om naar te kijken, alleen weet je vooraf al wel enigszins hoe het zal aflopen. Er zitten weinig verrassingseffecten in de film en dat had nu juist de kracht kunnen zijn van Season Of The Witch. Helaas komt dit niet uit de verf en blijft de film een beetje oppervlakkig. Dat maakt deze film nu niet tot de topper die het in potentie wel had kunnen worden. Niet zozeer omdat een grote naam meespeelt, maar omdat het een verhaal is dat meerdere aspecten had kunnen vertellen.

Season Of The Witch is niet de beste film waar Nicolas Cage ooit in gespeeld heeft. Natuurlijk komt hij in een actiefilm het beste tot zijn recht, maar hij maakt geen indruk. De chemie tussen hem en Ron Perlman is echter wel aanwezig en zorgt wel voor een aantal leuke scènes, maar het is niet genoeg om het project naar grotere hoogten te tillen. Het is niet zozeer een slechte film; het is echter zo dat het verhaal wat voorspelbaar aanvoelt en daardoor verlies je de focus in deze film. Er zijn ook geen extra's op de dvd te vinden die nog iets kunnen toevoegen en dus zal Nicolas snel weer een goede film moeten maken zodat we zien dat hij wel degelijk een goede acteur is.