Serious Sam HD: The First Encounter

Ik ben echter niet overal helemaal over te spreken. De gameplay heeft, moge inmiddels duidelijk zijn, de tand des tijd zeer goed overleefd en het spel is nog altijd even leuk om te spelen als vroeger, misschien zelfs iets leuker omdat het nu met meer man tegelijkertijd kan. De graphics zijn echter niet van hetzelfde hoge niveau. Ja, ze zijn opgepoetst en alles ziet er beter uit, met nieuwe snufjes als HDR belichting, normal maps en mooie schaduwen, maar echt mooi ziet het er allemaal niet uit. Levels zijn nog steeds erg hoekig en monsters verdwijnen binnen enkele seconden nadat ze dood zijn. Het is aan de ene kant ook wel begrijpelijk, als je letterlijk honderd tegenstanders tegelijkertijd moet renderen moet je consessies doen maar je loopt ook een groot deel van het spel rond en dan valt het simpelweg tegen hoe de game eruit ziet. Het is acceptabel, zeker, maar niet meer dan dat. Het geluid is wel goed, Sam heeft nog altijd alle lompe one-liners en de vijanden zijn allemaal te herkennen aan hun geluid.

Serious Sam HD: The First Encounter is een legendarisch spel. Heb je nog nooit een Serious Sam-game gespeeld, schaam je dan eerst en koop daarna deze HD-remake om het goed te maken. Verwacht geen verhaal of cinematografisch verantwoorde game, verwacht een heleboel bloed, vijanden, kogels en plezier. Het spel is misschien ook niet meer de langste game aller tijden, binnen vijf uur ben je wel door alle levels heen, maar het is geen straf om ze keer op keer opnieuw te spelen met vrienden in de coöp-mode. De game is puur vermaak en ik kan dan ook niet wachten tot ze met The Second Encounter komen.