Final Fantasy I-II: Dawn of Souls

Final Fantasy

Daar staan we dan weer. Met z\'n vieren in het Koninkrijk van Cornelia. We zijn de vier Warriors of Light en we moeten de wereld redden van zijn ondergang. De wereld redden doe je door vier kristallen te verzamelen die overeenkomen met de elementen vuur, water, wind en aarde. Hieruit blijkt meteen dat het verhaal het minste punt van de hele game is. Er is zelfs niet eens een verhaal eigenlijk, het bestaat uit niets meer dan \'verzamel de vier kristallen en versla het kwade\'.

Voordat je de game begint kan je een team van vier samenstellen uit een aantal beschikbare jobs. Je kan kiezen uit een Black Mage, een Red Mage, een White Mage, een Warrior, een Thief en een Monk (voorheen Black Belt). Wat meteen opvalt is dat de graphics een flink stuk beter zijn dan de NES versie, er is echt aandacht besteed aan het uiterlijk en dat kun je zien. Het is niet de mooiste GBA RPG (Golden Sun is vele malen mooier) maar de sfeer en details zijn subliem. Het geluid heeft ook een facelift gehad en zit nu op SNES niveau. Mooi stereo geluid en fantastische symfonieën.

Zo op het eerste gezicht lijkt het vooral aan de buitenkant veranderd te zijn. De gameplay is echter ook getweaked. Zo kun je nu bijvoorbeeld rennen door dorpen en dungeons wat de gameplay een stuk sneller maakt. Een andere verandering is het feit dat een teamlid automatisch een andere vijand aanvalt als zijn oorspronkelijke target sterft voor zijn beurt. Hierdoor is het spel iets minder tactisch en wat makkelijker geworden.

De levensduur game is ook een stuk langer geworden door de extra dungeon die er nu inzit: de \'Soul of Chaos\' kerker. Hierin kun je legendarische vijanden bestrijden uit verschillende Final Fantasy delen.

Final Fantasy II

Final Fantasy II is een flinke stap voorwaarts op verhaaltechnisch gebied. Je team van vier bestaat nu uit kant-en-klare characters die al een naam hebben en meegroeien in het verhaal. Maria, Guy, Leonheart en Frioniel moeten de wereld beschermen tegen een kwaadaardige macht. Vooral het feit dat de characters nu een naam hebben en meegroeien in het verhaal is een hele verbetering tegenover het eerste deel waarin de characters bijna geen diepgang hebben.

Ook het systeem van levelen is in Final Fantasy II een stuk uitgebreider dan in Final Fantasy I. In dit deel krijg je niet gewoon standaard stats-verhogingen maar meer met skill-levels. Des te meer je een bepaald wapen gebruikt, des te sterker hij wordt. Voor beginnelingen is dit misschien wat moeilijker om door te hebben, maar het werkt wel.

Op grafisch gebied is er niet veel verschil met deel I, beide games komen oorspronkelijk van de NES en zitten nu op vroeg SNES niveau. Ook het geluid is vergelijkbaar met het eerste deel. Hier is overigens niets mis mee, ze zien er wat mij betreft prima uit voor een handheld game.

Net als Final Fantasy heeft ook Final Fantasy II op deze cartridge een extraatje gekregen. Dit keer in de vorm van een verlengd verhaal: \'Soul of Rebirth\'. Dit deel bevat nieuwe events, monsters en items.

Extra\'s

Naast de eerder genoemde \'Soul of...\' extra\'s die de levensduur van de games zelf verlengen is er ook nog een bestiary. Deze bestiary kun je het best vergelijken met de Poké-dex uit Pokémon games. Het is een lijst waarin je informatie kan vinden met alle vijanden die je verslagen hebt. Je vind er een plaatje en zijn statistieken (bijvoorbeeld hitpoints, kracht, weakness en EXP). Ook zie je hoeveel je er verslagen hebt en hoor je het battle deuntje dat erbij hoort. Een eindbaas heeft een ander melodietje dan gewone field vijanden.