Donkey Kong Country: Tropical Freeze

De winter in Nederland is dit jaar aan de warme kant en grote delen van het land hebben nog geen vlokje sneeuw gezien. Donkey Kong brengt daar verandering in met de ijskoude game Tropical Freeze, de tweede Donkey Kong Country-game van Retro Studios.

Toen Donkey Kong Country Returns een aantal jaren geleden voor Wii verscheen, was het een heerlijke terugkeer naar de gloriedagen van de Super Nintendo en de Donkey Kong Country-trilogie. Er waren dan wel geen Kremlins, en ook de muziek was iets minder episch, maar verder was de game erg goed te doen.

Met Tropical Freeze krijgen we nog steeds geen Kremlins, maar wel weer een epische soundtrack. Een van de originele componisten van de SNES-trilogie is terug. David Wise helpt Retro en dat is te horen! Er zitten wat remixen in van oude tracks, er zijn wat muziekjes uit DKC Returns meegekomen, maar Wise heeft ook vele nieuwe tracks gemaakt. Vooral in de onderwaterlevels is het genieten geblazen.

IJskoude vijanden
De vijanden in deze game zijn dieren in Viking-stijl. Denk aan pinguïns, walrussen en zeehonden met een puntige helm op hun kop. Ze hebben stuk voor stuk hun eigen uitstraling en mentaliteit en zijn op z'n minst zo goed ontworpen als de Kremlins. De matige vijanden uit Returns, waarvan ik niet eens meer weet hoe ze heten, zien we dus gelukkig niet meer terug.

De Vikingen zijn in het bezit van een enorme hoorn. Als ze hierop blazen, kunnen ze de hele wereld bevriezen en dat is precies wat er met Donkey Kong Island gebeurt. Het eens tropische paradijs vol bananen verandert in de kortste keren in een arctische apennachtmerrie. Onze vrienden worden bovendien weggeblazen en moeten via een totaal van zes eilanden teruggeraken om de eindbaas en zijn hoorn in elkaar te meppen.

Elk eiland heeft zijn eigen setting en we zien bijvoorbeeld jungle, water en woestijn voorbijkomen. Persoonlijke favorieten zijn het water- en het woestijneiland, hier is de combinatie van leveldesign en soundtrack het sterkst. In wereld 3-1 is het helemaal feest, bijvoorbeeld. Er zijn vocalen bij de soundtrack, de bomen en platformen dansen mee op de muziek en de opbouw naar het einde is briljant. Dit is een van de beste levels in een platformgame die ik ooit gespeeld heb.

Een ander sterk punt van de game en het leveldesign is hoe de camera hiermee omgaat. Naast het normale camerastandpunt 'vanaf de zijlijn' verandert deze soms naar achter, of voor, of wordt er juist in- of uitgezoomd. Dit gebeurt bijvoorbeeld in sommige mijnwagen-levels, of bij secties met de schietende tonnen. De dynamische camera voegt erg veel toe aan de beleving van de game.

Een oude bekende
In zijn quest om Donkey Kong Island terug te veroveren is Donkey Kong overigens niet alleen. Dit keer krijgt hij hulp van maar liefst drie sidekics. Naast Diddy en Dixie komt nu ook de oude Cranky Kong zijn steentje bijdragen. Cranky is gewapend met een wandelstok die gebruikt kan worden om extra te stuiteren na een sprong. Met die stuitersprong kun je niet alleen vijanden verslaan, maar ook stekelige gedeeltes van een level veilig oversteken. Diddy heeft weer zijn bekende jetpack waarmee je een tijdje kunt zweven en Dixie gebruikt haar paardenstaart om als een helikopter extra airtime te verkrijgen.

Alle drie de eigenschappen hebben op verschillende momenten in de game hun waarde. Niet alleen om normaal het einde van een level te halen, maar ook om de extra levels te halen, of alle puzzelstukjes, of alle KONG-letters. Er zit behoorlijk veel content in de game en hoe meer je vindt, hoe meer levels je kunt spelen. Overigens koos ik er zelf voor om vooral met Dixie te gamen. Haar paardenstaarthelikopter heeft me vaak gered van een dodelijke val. Cranky heb ik slechts gebruikt op de moment dat het niet anders kon, in de rest van de game voegt hij weinig toe.

Andere oude bekenden die terugkeren zijn Funky Kong, hij beheert de itemshop, en Rambi, de allesverwoestende neushoorn waar je op kunt rijden. Helaas zijn er niet meer dieren die je helpen zoals in de originele trilogie. Gelukkig zijn de levels en de manier waarop je ze speelt zeer afwisselend en zo speels en uitdagend dat je ook zonder huisdieren veel plezier beleeft.

Dat is eigenlijk ook precies hoe de game samen te vatten is: plezier. Vrijwel de gehele game ben je aan het genieten met een enorm goed gevoel. Dit is precies zoals gamen hoort te zijn. De game is gemakkelijk om te spelen, maar kent meer dan genoeg uitdaging. In de eerste wereld zul je al meerdere levens verliezen en tegen het eind zal je voorraad extra levens snel verminderen.

Dark Souls is een eitje
De enige smet op de game was eigenlijk de eindbaas, hier heb ik letterlijk tientallen levens in moeten stoppen om hem uiteindelijk te verslaan. Dat was niet echt leuk meer. Er was voor mijn gevoel ook iets niet helemaal goed met de timing, maar dat kan ook komen omdat ik misschien stiekem een beetje gefrustreerd raakte. Het gevoel van overwinning was hierna wel extra groot moet ik zeggen en ik heb nu bovendien het gevoel dat ik Dark Souls straks met mijn ogen dicht uit kan spelen.

Spelers die nog meer uitdaging willen hebben, buiten de extra levels en puzzelstukjes, kunnen bovendien aan de slag met de time trials. Dit keer kun je jouw tijden en replays uploaden zodat vrienden deze kunnen bekijken. Ook kun je met twee man tegelijk de game spelen, iets dat veel samenwerking en communicatie vereist, wil je een beetje fatsoenlijk door de levels kunnen komen.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze is veel meer dan het vervolg op Donkey Kong Country: Returns. Het pakt de ijzersterke basis van Returns, voegt daar nieuwe sidekicks, dynamische levels, toffere vijanden en een meesterlijke soundtrack aan toe. De game is de kroon op het werk dat Retro aan Donkey Kong heeft besteed en is een absolute must-have voor iedere gamer die ook maar enigszins een interesse heeft in platformers.

Het ritme in de levels, zowel qua muziek als qua gameplay, nadert perfectie en het is een eer om deze game te mogen spelen. Hopelijk mag Retro in de toekomst meer oude franchises van Nintendo onder handen nemen!

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Gevarieerde levels en gameplay - Eindbaas was behoorlijk irritant 9,5
+ Hemelse soundtrack