Nintendo eShop-kwartet

Het is weer tijd voor een verzamelreview van drie (kleinere) games. Ditmaal vier games die je vanuit de eShop voor Nintendo Wii U of Nintendo 3DS kunt downloaden: Picross e3, Edge, The Mysterious Cities of Gold: Secret Paths en Toki Tori.

Picross e3 (3DS)
Nintendo-gamers kennen de Picross-serie waarschijnlijk al langer. Het is een puzzelgame waarin de getallen aan de zijkant van het vierkante speelveld vertellen hoeveel vakjes je in moet kleuren. Aan de hand van de getallen, en heel nauwkeurig telwerk, kun je de puzzels oplossen.

Hoewel op vorige handhelds en consoles van Nintendo altijd een volledige Picross-game verscheen, heeft Nintendo bij 3DS gekozen voor een andere aanpak. Er komen nu goedkopere versies van de game uit met telkens een eigen speciaal type puzzel. In Picross e2 waren het puzzels in puzzels, zeg maar Picrosception, en in e3 zijn het gecombineerde getallen die het je leven lastig maken. In plaats van dat er per rij of kolom aangegeven wordt hoeveel vakjes je moet inkleuren, wordt er nu soms per twee rijen of kolommen aangegeven hoeveel vakjes je moet inkleuren.

Op het eerste oog lijkt het een beetje een laffe variatie, maar gaandeweg wordt het steeds uitdagender, en dus leuker! Eigenlijk gaf het me hetzelfde gevoel als toen ik voor de eerste keer kennismaakte met Picross. Aanrader voor alle Picross-fans en dankzij de lage prijs en vele gewone puzzels ook geschikt voor nieuwkomers.

Edge (Wii U)
Edge is één van de drie Two Tribes-klassiekers voor Wii U's eShop, naast Toki Tori en Rush. Edge is een isometrische puzzelplatformer waarin je een kubus naar het einde van het level moet zien te 'rollen'. Onderweg zijn er bewegende platformen, gaten en schakelaars die je moet trotseren.

Er zijn ontzettend veel levels en in het begin rol je er letterlijk snel doorheen, maar verderop wordt de game serieus lastig. Timing en inzicht zijn een vereiste om alle levels uit te spelen! Ik vond de game wel leuk, maar meer iets dat je na een lange sessie Mario 3D World gaat spelen. Urenlang Edge spelen zal niet voorkomen, vermoed ik.

Het uiterlijk van de game is simpel, maar oogt dankzij het kleurgebruik toch fris. Oh, en Edge is natuurlijk een ontzettende next-gen game, aangezien hij in 1080p loopt met 60 fps. Iets waar andere consoles soms nog moeite mee schijnen te hebben...

The Mysterious Cities of Gold: Secret Paths (Wii U)
Cities of Gold is gebaseerd op een Frans/Japanse populaire anime die begon in de jaren 80. Blijkbaar is de anime zelfs zo populair dat er in 2013 nóg een game verschijnt die erop gebaseerd is. In Secret Paths helpen we de hoofdrolspelers Esteban, Zia en Tao om door verschillende delen van China te geraken op zoek naar de Gouden Stad in China.

Elk personage heeft een eigen unieke 'kracht' die je helpt door de speldoolhoven te komen. Door samenwerken kun je verschillende paden openen. Uiteraard worden de doolhoven steeds lastiger en moet je harder nadenken, maar eigenlijk is het nergens moeilijk. De game is ook geschikt voor kleinere kinderen, vermoed ik. Tussen de levels door wordt het verhaal langzaamaan verteld middels verschillende cartoons van goede kwaliteit.

De game is geen must-have, maar zeker ook niet slecht. Het ontbreekt alleen aan echte uitdaging, waardoor het na een wat langere speelsessie wat saai wordt.

Toki Tori (Wii U, geschreven door donald_dick)
Het lijkt erop dat de Nederlandse softwareontwikkelaar Two Tribes werelddominantie zoekt met zijn gele kuikentje. Hoe? Nou, door Toki Tori naar elk bedenkbare platform te porten. Ondertussen wordt dit de derde review van FOK! over deze, ondertussen bejaarde, legbatterijkip. Is er in de tussentijd wat veranderd of zakt dit kippetje door zijn poten?

Twee kippen in discussie: ''Kom je uit een ei ofzo?''
Toki Tori verscheen voor het eerst in 2001 op de GameBoy Color en is daarna geport naar bijna elk denkbaar platform wat je kan bedenken. Helaas niet naar Windows Phone, maar die lopen wel meer dingen mis. Het verhaal is het afgelopen decennium niet veranderd. Toki is zijn broertjes en zusjes kwijt en jij moet ze zoeken. Gelukkig zitten ze nog allemaal in hun eitje, dus weglopen doen ze niet. Verzamel je alle eieren, dan mag je door naar het volgende level.

Loopt een kip tegen een lantarenpaal....Tok.
Dit klinkt natuurlijk simpeler dan dat het lijkt, want elke wereld heeft zijn uitdagingen.  Deze kan je door middel van je kippenkracht, zoals bruggen bouwen, teleporteren en verschillende wapens te gebruiken, overbruggen. Zo moet je je een weg vinden door meer dan 80 levels. Hoe verder je komt in het spel, hoe moeilijker het wordt. Zo gaan bijvoorbeeld het aantal keren dat je een brug kan bouwen omlaag en moet je steeds meer krachten combineren om een level tot een goed einde te brengen.

Er was eens een Belgische boer die had twee kippen, een bruine en een eend.
De levels zijn dezelfde die je op alle andere platformen ook vindt. Als je de game al op een ander platform hebt gekocht, dan vind je in deze versie niet veel nieuws. Blijft wel dat de game misschien wel een van de beste puzzelgames in zijn tijd was. Ik had alleen gehoopt dat Two Tribes wat speciaals er mee had gedaan. Dat is helaas niet gebeurd, wat een gemiste kans is. Wat ik graag had willen zien is dat je meer wildcards kan gebruiken. Met een wildcard kan je een level overslaan, helaas krijg je er maar één voor het gehele spel.  Het spel is namelijk zo lineair als een liniaal, je mag pas naar een volgend level als je het huidige level hebt uitgespeeld. Gelukkig staan alle levels nu op youtube, dus mocht je er niet uitkomen kan je daar altijd nog de oplossing kuiken.

Hoe noem  je een haan met een bril? Kippig
Het is jammer dat Two Tribes niet de moeite heeft genomen om de game naar een hoger niveau te tillen. Niet dat Toki Tori een slechte game is, het is alleen een flink uitgemolken game die de afgelopen tien jaar niet veranderd is. Een game na tien jaar spelen kan leuk zijn, dezelfde game elk jaar op een ander apparaat spelen niet. Heb je echter nog nooit Toki Tori gespeeld, dan kan je er best nog plezier aan beleven.